معرفی نسخه خاص فراری لافراری FXX K Evo
کمپانی ایتالیایی فراری نسخه خاص از ابرخودرو خود یعنی لافراری را با نام FXX K Evo معرفی کرد که آیرودینامیک آن به شکل قابل توجهی بهبود یافته است.
کمپانی فراری پس از ارائه تیزرهای تبلیغاتی، در کشور ایتالیا از FXX K Evo رونمایی کرد. این خودرو پیرو مسیر FXX Evo و ۵۹۹ XX Evo است که مخصوص پیست طراحی شدهاند. همچنین FXX K Evo برادر FXX K استاندارد محسوب میشود که تنها ۴۰ عدد از آن ساخته شد. فراری اعلام کرده که محصول جدید، بسیار خاص و منحصربهفرد خواهد بود ولی تعداد نسخههای تولیدی آن را اعلام نکرده است.
محصول جدید مخصوص پیست فراری از یک پکیج آیرودینامیک ویژه بهره میبرد که یک باله بزرگ در عقب بخشی از آن است. این باله با دو باله کوچک در کنار احاطه شده و یک باله دیگر هم از وسط به آن متصل شده است. فراری برای توسعه این پکیج یک سال زمان صرف کرده و آزمایشات مختلفی را از جمله در تونل باد بر روی آن انجام داده است و نتیجه این بوده که FXX K Evo از نظر میزان نیروی داون فورس، عملکردی مشابه خودروهای مسابقات GT۳ و GTE دارد.
اجازه دهید کمی از اعداد صحبت کنیم. نیروی داون فورس FXX K Evo در مقایسه با FXX K معمولی ۲۳ درصد افزایش داشته و این بدین معنی است که ۷۵ درصد بیشتر از داون فورس تولیدی در فراری لافراری پایه است. فراری FXX K Evo در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت داون فورسی معادل ۶۴۰ کیلوگرم و در حداکثر سرعت، داون فورسی برابر با ۸۳۰ کیلوگرم تولید میکند.
برای هماهنگی با این اعداد، قطعا تغییرات دیگری هم لازم است. فراری شکل گلگیرهای جلو و عقب را تغییر داده و شیارهای بین آنها بزرگتر شده تا علاوه بر ایجاد ظاهر بهتر، در حرکت دادن هوا بر روی بدنه موثرتر واقع شوند. همچنین مهندسین مارانللو بهبودهایی را در سیستم تعلیق منظور کردهاند بدین ترتیب که با این بدنه آیرودینامیک هماهنگ باشند. با وجود قطعات بیشتر بر روی بدنه و تغییرات چشمگیر، محصول فراری اضافه وزنی را تجربه نکرده و حتی از مدل FXX K هم سبکتر است که تنها ۱۱۶۵ کیلوگرم وزن دارد. اما کاهش وزن FXX K Evo در مقایسه با برادرش اعلام نشده است.
فرمان FXX K Evo از خودروهی فرمول ۱ به قرض گرفته شده که کاراییهای مخصوص به خود را دارد مانند پدالهای تعویض دنده نصب شده بر روی آن. همچنین با وجود کلیدهای کنترلگری که بر روی فرمان دیده میشود، راننده قادر خواهد بود از سیستم بازیابی انرژی جنبشی یا به اصطلاح KERS بهره بگیرد. همچنین نمایشگر موجود در سمت راست راننده که وظیفه نمایش اطلاعات مربوط به مسافت را بر عهده داشت، جای خود را به یک نمایشگر بزرگتر ۶.۵ اینچی داده است. بر روی این نمایشگر اطلاعاتی چون سیستم مسافت سنج جدید، و وضعیت سیستم KERS نمایش داده میشود.
فراری میگوید که برای اطمینان حاصل کردن از عملکرد FXX K Evo، تقریبا ۵۰۰۰ کیلومتر مسافت را برای توسعه و ۱۵۰۰۰ کیلومتر مسافت را برای قابلیت اطمینان طی کرده است. برای قدرت بخشی به این ابرخودرو از همان موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی استفاده شده که قادر است ۸۶۰ اسب بخار قدرت را در ۹۲۰۰ دور بر دقیقه و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور را در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه تحویل راننده دهد. در کنار این موتور درون سوز، یک موتور الکتریکی حضور دارد که ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکندو بدین ترتیب مجموع توان FXX K Evo به ۱۰۵۰ اسب بخار و مجموع گشتاور آن به ۹۰۰ نیوتن متر میرسد.
برای انتقال این قدرت عظیم، از یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه استفاده شده که در خودروهای فرمول ۱ مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین برای توقف خودرو، ترمزهای برمبو کربن سرامیک در هر دو محور در نظر گرفته شده. چرخها در جلو ۱۹ اینچی و در عقب ۲۰ اینچی هستند که با لاستیکهای مسابقهای پیرلی P Zero همراه شدهاند. سیستم تعلیق جلو از نوع جناقی دوبل و در عقب از نوع مالتی لینک است.
نظر کاربران
اخه خجالت دارد خودرو ی قریبه را تبلیغ کنی بچسب پراید خودمان را