حاکمیت قبیلهای بر اکران فیلمها
اکران نامناسب، سانسور غیر مستقیم است
تهیهکننده قاتل اهلی معتقد است؛ اکران نامناسب آثار کارگردانهای شناخته شده، سانسور غیرمستقیم آنهاست.
منصور لشگری قوچانی (تهیهکننده سینما) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با انتقاد از وضعیت فعلی اکران گفت: هر کالایی سه مرحله تولید، کیفیتسنجی و عرضه را پشت سر میگذارد. در سینمای ایران نیز شورای پروانه ساخت و نمایش در بخش تولید فعالیت دارند و جشنواره فیلم فجر در بخش کیفیتسنجی و شورای صنفی نمایش، مدیریت و توزیع فیلم به مثابه یک کالا تجاری را بهعهده دارد.
وی ادامه داد: آثار سینمایی بعد از ساخت در شورای پروانه نمایش از لحاظ استاندارد مجوز میگیرند و بعد در جشنواره فیلم فجر کیفیتسنجی میشوند. سال گذشته ۴۴ فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد که دارای استاندارد لازم بودند. علاوه بر جشنواره فجر، فیلمها در جشن خانه سینما نیز بررسی شد که اختلاف این دو جشن فاحش نبود و شاید اختلافها به یک یا دو فیلم محدود میشد.
وی ادامه داد: موفقیت هر بازاری رابطه مستقیمی با نحوه توزیع و فروش آن کالا براساس قانون عرضه و تقاضا دارد. موفقیت سینمای ما نیز در بحث فروش ارتباط مستقیمی با عملکرد شورای صنفی نمایش دارد. عملکرد شورای صنفی نمایش از شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش مهمتر است اما متاسفانه شورای صنفی نمایش درست عمل نمیکند و و فیلمها بدون تخصص اکران میشوند. متاسفانه آییننامه این شورا نیز توسط خود اعضا و البته ریاست شورا نوشته میشود به همین دلیل این آییننامه نیز تخصصی نبوده و علمی و کارشناسی نیست.
تهیهکننده فیلم عصر یخبندان ادامه داد: سازمان سینمایی باید برای شورای صنفی نمایش فکری بکند و آییننامه و اساسنامه کارشناسی تخصصی برای آن نوشته شود. زیرا قضاوت مردم درباره سینمای ایران و آنچه از این سینما روی پرده میبینند رابطه مستقیمی با عملکرد شورای صفنی نمایش دارد. همچنین چیدمان اشتباه اکران باعث شده که برخی از فیلمها با فروش بسیار بدی همراه شوند و امسال ما شاهد بودیم که فیلمهایی اکران شدند که فروش خوبی نداشتند و اگر بودجه آنها از بخش خصوصی آمده بود دیگر تهیهکنندگان آن فیلمها نمیتوانستند کمر راست کنند.
لشگری قوچانی با اشاره به اینکه چند ماه پیش این وضعیت را پیشبینی کرده بود، افزود: اسفند سال گذشته نامهای به رئیس سازمان سینمایی نوشتم و از وضعیت فعلی اکران ابراز نگرانی کردم و معتقد بودم این روند به فیلمسوزی منجر میشود. از سازمان سینمایی میخواهم حتماً برای اکران نمایش فیلمها کارشناسان متخصص بازاریابی و مدیریت برای شورای صنفی نمایش استخدام کنند زیرا ما سالنهای سینمایی داریم که استفاده بهینه از آنها انجام نمیدهیم اما اصلاح رابطه تعداد محصول و سالن، ضمن کمک به فیلمهای پرفروش قطعاً برای همه فیلمها و سینمادارها مناسب خواهد بود و موفقتر خواهیم بود.
تهیهکننده فیلم قاتل اهلی در پاسخ به این سؤال که گروهی معتقدند سیاستی در جریان است تا برخی از فیلمسازان قدیمی کنار گذاشته شوند، گفت: اتفاق دیگری که شاهد آن هستیم این است که انگار سیستم نمایش فیلمها و به دنبال آن مدیریت در سینما به شکلی طراحی میشود که فقط میخواهد از هنرمندان پیشکسوت سینما به عنوان زینتالمجالس استفاده کند و دوست ندارند این افراد فیلم بسازند. رفتاری که در سالهای گذشته با کارگردانهایی همچون خسرو سینایی، ناصر تقوایی و بهرام بیضایی شد، گواه این مساله است.
وی ادامه داد: اجراکنندگان این سیاست برای آنکه بگویند دوره این هنرمندان تمام شده است به شکلی برنامهریزی میکنند که فیلمهای آنها در زمانی اکران شود که مخاطب نتواند آن آثار را ببیند و بعد براساس این اکران نامناسب نتیجهگیری کنند که مردم شما را دیگر دوست ندارند و به نوعی فیلمهای این گروه از فیلمسازان سانسور غیرمستقیم میشود.
لشگری قوچانی ادامه داد: رفتاری که امسال با فیلم قاتل اهلی مسعود کیمیایی میشود نیز بر همین اساس است. امروز وضعیت و زمانبندی اکران فیلمها نه براساس عملکرد فیلمها در جشنواره فیلم فجر و نه براساس سیاست عرضه و تقاضا که براساس قبیلهای اکران میشود.
تهیهکننده فیلم هفت ماهگی ادامه داد: ما مخاطبهای خوبی را سالهای گذشته جذب کرده بودیم اما دوباره امسال آنها را از دست دادیم و دلیل اصلی آن عملکرد اشتباه ما در چینش فیلمهای اکران است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا سینماداران نیز در وضعیت اکران مقصر هستند یا خیر؟ گفت: سینماداران مقصر نیستند زیرا با توجه به سالنهای سینمایی جدیدی که به چرخه اکران اضافه شده؛ کمک زیادی کردند تا ریزش مخاطب کاهش پیدا کند. البته فروش خوب سینما در ایران بیشتر در پردیسهای سینمایی همچون مگامال، کوروش، آزادی، هویزه مشهد است و مدیریت پردیسهای سینمایی خوب عمل کردند وگرنه امسال ما ریزش بیشتری نسبت به سالهای قبل داشتیم. در چرخه اکران؛ بخش سینماداران و تهیهکنندگان سینما خوب عمل کردند و تنها بخشی که ضعیف عمل کرده است بخش برنامهریزی و مدیریت برای نمایش فیلمها بود که برعهده شورای صنفی نمایش است.
ارسال نظر