بهشتی: فیلم کوتاه به حاشینه نشینی عادت کرده
سیدمحمد بهشتی گفت: فیلمسازان فیلم کوتاه به حاشیهنشینی عادت کردهاند.
ایلنا: سیدمحمد بهشتی گفت: فیلمسازان فیلم کوتاه به حاشیهنشینی عادت کردهاند.
سیدمحمد بهشتی (رئیس پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) در بازدید از سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: یک روزگاری بود تنها صحنهای که فیلمساز میتوانست اقتصادش را در آن تأمین کند اکران در سالنهای سینما یا تلویزیون بود. فیلم بلند اگر زمانی نزدیک به ۱۰۰ یا ۹۰ دقیقه داشت برای آن بود که بشود آن را سانسبندی کرد.
او بیان کرد: در قدیم تلفن هوشمند وجود نداشت که از پنج ثانیه هم بتوان به عنوان یک ظرفیت برای ساخت فیلم استفاده کرد و در جایی آن را به نمایش در آورد یا پانصد قسمت بشود یک سریال و بتوان آن را تماشا کرد. یعنی تحولاتی در عرصه سمعی و بصری اتفاق افتاده است که دیگر قید اندازه را منتفی کرده است.
مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی گفت: در حال حاضر عناوین کوتاه ، بلند و غیره بیمعنی شده است. امروز فیلم هر اندازهای باشد یک مدیایی وجود دارد که بتوان آن را در آن منتشر کرد. آن زمانی که ما فیلمسازی میکردیم برای نمایش در سالن سینما یا تلویزیون بود. انواع و اقسام فیلم های دیگر از جمله فیلم کوتاه در حاشیه بود چون جایی برای نمایش دادن آن وجود نداشت.
بهشتی افزود: اگر قبل از نمایش فیلم در سالن سینما، فیلم کوتاه نشان میدادند در حق آن لطف میکردند. اگر در تلویزیون در میان برنامهها چیز دیگری نشان میدادند، لطف میکردند. الان که آن محدودیتها برداشته شده است و شما انواع و اقسام مدیا دارید برای آن که بتوانید در اندازههای مختلف فیلم نشان بدهید یعنی این که هیچ فرقی نمیکند بین فیلم بلند داستانی و فیلم کوتاه.
رئیس پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: احتمالا مدیاهای بیشتری برای فیلم کوتاه وجود دارد چون فیلم بلند داستانی، گیر اکران سینما، ویدئو یا تلویزیون است و چون پول خود را از سالن سینما در میآورد مجبور است لباسی به قامت خود عرضه کند که در اندازه قامت سینماست.
بهشتی گفت: روزگاری میداندار صحنه فیلمهای بلند بودند، الان فیلمهای کوتاه آن را در مضیقه قرار داده است. امروز این فیلم کوتاه است که آزادی عمل دارد. امروز برخلاف فیلم بلند، میدانداری در دست فیلم کوتاه است. فیلم کوتاه امروز بر خلاف گذشته دیگر از حاشیه بیرون آمده، هرچند فیلمسازان کوتاه به حاشیهنشینی عادت کردهاند.
او ادامه داد: فیلم کوتاه عادت کرده مثل دوال پا عمل کند و همواره خود را ضمیمه چیز دیگری بکند و ملتفت نشده که میتواند روی پای خود بایستد. چون اگر ملتفت شود مخاطب برای آن اهمیت پیدا میکند. الان فیلم کوتاه کاری به مخاطب ندارد و نمیداند که کجا قرار است ارائه شود. اما اگر میخواهد که دیده شود باید ظرفیت مدیاها را شناسایی کند و مخاطب را نیز هم.
بهشتی اضافه کرد: شما هیچ وقت حق ندارید مخاطب خود را متهم بکنید. چون با این اتهام چیزی گیر کسی نمیآید.من عقیده دارم جوانانی که در زمینه فیلم کوتاه فعالیت میکنند باید به وجه صنعتی و مدیریت اقتصاد فیلم کوتاه نیز فکر کنند. چرا در وجه اقتصادی نمیروند. از الگو فیلم بلند نمیتوان برای فروش فیلم کوتاه استفاده کرد. فیلم کوتاه الگوی اقتصادی خودش را می طلبد. قابل تصور است جوانانی بیایند فیلمساز فیلم کوتاه بشوند. چرا جوانانی مدیر وجه صنعتی این فیلم نشوند. جوانانی مدیریت اقتصاد این صحنه را به دست نگیرند.
سیوچهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
سیدمحمد بهشتی (رئیس پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) در بازدید از سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: یک روزگاری بود تنها صحنهای که فیلمساز میتوانست اقتصادش را در آن تأمین کند اکران در سالنهای سینما یا تلویزیون بود. فیلم بلند اگر زمانی نزدیک به ۱۰۰ یا ۹۰ دقیقه داشت برای آن بود که بشود آن را سانسبندی کرد.
او بیان کرد: در قدیم تلفن هوشمند وجود نداشت که از پنج ثانیه هم بتوان به عنوان یک ظرفیت برای ساخت فیلم استفاده کرد و در جایی آن را به نمایش در آورد یا پانصد قسمت بشود یک سریال و بتوان آن را تماشا کرد. یعنی تحولاتی در عرصه سمعی و بصری اتفاق افتاده است که دیگر قید اندازه را منتفی کرده است.
مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی گفت: در حال حاضر عناوین کوتاه ، بلند و غیره بیمعنی شده است. امروز فیلم هر اندازهای باشد یک مدیایی وجود دارد که بتوان آن را در آن منتشر کرد. آن زمانی که ما فیلمسازی میکردیم برای نمایش در سالن سینما یا تلویزیون بود. انواع و اقسام فیلم های دیگر از جمله فیلم کوتاه در حاشیه بود چون جایی برای نمایش دادن آن وجود نداشت.
بهشتی افزود: اگر قبل از نمایش فیلم در سالن سینما، فیلم کوتاه نشان میدادند در حق آن لطف میکردند. اگر در تلویزیون در میان برنامهها چیز دیگری نشان میدادند، لطف میکردند. الان که آن محدودیتها برداشته شده است و شما انواع و اقسام مدیا دارید برای آن که بتوانید در اندازههای مختلف فیلم نشان بدهید یعنی این که هیچ فرقی نمیکند بین فیلم بلند داستانی و فیلم کوتاه.
رئیس پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: احتمالا مدیاهای بیشتری برای فیلم کوتاه وجود دارد چون فیلم بلند داستانی، گیر اکران سینما، ویدئو یا تلویزیون است و چون پول خود را از سالن سینما در میآورد مجبور است لباسی به قامت خود عرضه کند که در اندازه قامت سینماست.
بهشتی گفت: روزگاری میداندار صحنه فیلمهای بلند بودند، الان فیلمهای کوتاه آن را در مضیقه قرار داده است. امروز این فیلم کوتاه است که آزادی عمل دارد. امروز برخلاف فیلم بلند، میدانداری در دست فیلم کوتاه است. فیلم کوتاه امروز بر خلاف گذشته دیگر از حاشیه بیرون آمده، هرچند فیلمسازان کوتاه به حاشیهنشینی عادت کردهاند.
او ادامه داد: فیلم کوتاه عادت کرده مثل دوال پا عمل کند و همواره خود را ضمیمه چیز دیگری بکند و ملتفت نشده که میتواند روی پای خود بایستد. چون اگر ملتفت شود مخاطب برای آن اهمیت پیدا میکند. الان فیلم کوتاه کاری به مخاطب ندارد و نمیداند که کجا قرار است ارائه شود. اما اگر میخواهد که دیده شود باید ظرفیت مدیاها را شناسایی کند و مخاطب را نیز هم.
بهشتی اضافه کرد: شما هیچ وقت حق ندارید مخاطب خود را متهم بکنید. چون با این اتهام چیزی گیر کسی نمیآید.من عقیده دارم جوانانی که در زمینه فیلم کوتاه فعالیت میکنند باید به وجه صنعتی و مدیریت اقتصاد فیلم کوتاه نیز فکر کنند. چرا در وجه اقتصادی نمیروند. از الگو فیلم بلند نمیتوان برای فروش فیلم کوتاه استفاده کرد. فیلم کوتاه الگوی اقتصادی خودش را می طلبد. قابل تصور است جوانانی بیایند فیلمساز فیلم کوتاه بشوند. چرا جوانانی مدیر وجه صنعتی این فیلم نشوند. جوانانی مدیریت اقتصاد این صحنه را به دست نگیرند.
سیوچهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
پ
ارسال نظر