هر چقدر هم که درباره سیستمها و نظامهای آموزشی مدارس كم شنیده باشیم، احتمالا نام کشور فنلاند بهعنوان کشوری با بهترین نظام آموزشی به گوشمان خورده است.
وحید شامخی در روزنامه شرق نوشت: هر چقدر هم که درباره سیستمها و نظامهای آموزشی مدارس كم شنیده باشیم، احتمالا نام کشور فنلاند بهعنوان کشوری با بهترین نظام آموزشی به گوشمان خورده است.
بهواسطه شروع مدارس و ماه مهر، داشتم فکر میکردم ممکن است برایمان سؤال پیش بیاید چه چیزی در نظام آموزشی مدارسشان متفاوت است؟ چرا بهعنوان یکی از بهترین الگوهای آموزش مدارس در دنیا مطرح میشوند؟ و چرا ما مطرح نمیشویم؟ برای پاسخ به این سؤال کلیدی، هفت نکته را درباره نظام آموزشی آنها مرور میکنیم. هنگام خواندن این هفت نکته، خوب است که هر نکته را با وضعیت فعلیمان مقایسه ذهنی کنیم!
یک؛ فنلاندیها مدرسه خاص، گرانقیمت، استعدادهای درخشان، باهوشها، سختکوشها، متفاوتها یا اسامی دیگر نوآورانه ندارند! همه بچهها یکجور مدرسه میروند. دو؛ معلمان مدارس در فنلاند، منزلت و شأن اجتماعی ویژهای در حد پزشکان و جراحان دارند. فرآیند انتخاب معلمان به قدری رقابتی و دشوار است که تنها افراد با ضریب هوشی و هیجانی بالا توانایی گذراندن آن را دارند. میگویند تنها ١٠ درصد از متقاضیان موفق به پذیرش نهایی میشوند.
یک معلم مقطع ابتدایی در فنلاند، بین سه تا شش سال، معلم ١٥ تا ٢٠ نفر از بچهها باقی میماند. پس عجیب نیست که در انتخابشان تا جای ممکن دقت به کار برده شود. سه؛ جدیترین آزمونی که بچههای فنلاندی با آن مواجه میشوند، در سن ١٦سالگی است. تا پیش از آن، آزمون و امتحان جدی و استرسآوری وجود ندارد. هم بچهها در آنچه دوست دارند بیشتر یاد بگیرند، آزادند و هم معلمها در نحوه تدریسشان آزادی و ابتکار عمل بسیار زیادی دارند.
چهار؛ مشق و تکلیف بچهها بهطور قابل توجهی کم است. همچنین مطالعات زیادی انجام دادهاند که بخش قابلتوجهی از آموزش بچهها با انجام بازیهای عملی و تیمی صورت پذیرد و به اصطلاح خودمان، کمتر مشق بنویسند! پنج؛ بچهها تنها تا سن ١٦سالگی، تحصیل اجباری داشته و پس از آن از میان سه مسیر موجود، یکی را انتخاب میکنند.
سه سال تحصیل بیشتر برای آمادگی ورود به دانشگاه (در چند سال اخیر کمتر از ٤٠ درصد این مسیر را انتخاب کردهاند!)؛ سه سال آموزش مهارتهای فنی-حرفهای (در چند سال اخیر کمتر از ٦٠ درصد این مسیر را انتخاب کردهاند!) و مسیر سوم که ورود به بازار کار است (در چند سال اخیر کمتر از پنج درصد هم این مسیر را انتخاب کردهاند!). پس، دانشگاه نهتنها یگانه آرزو و مسیر موفقیت متصور بچهها نیست، بلکه اغلب آنها آموزشها و مهارتهای فنی-حرفهای را ترجیح میدهند! شش؛ موضوعات و مطالب درسی کم، اما عمق آنها و زمانی که به آنها اختصاص مییابد، زیاد است.
معمولا معلمان نگران عقبافتادن یک درس یا پوشش مطالب بیشتر درسی نیستند. و هفت که شاید مهمترین جزء این نظام باشد، اعتماد است. جامعه به مدارس اعتماد دارد. مدارس به معلمان اعتماد دارند تا متناسب با دانشآموزانشان در نحوه آموزششان تصمیم بگیرند. معلمان به دانشآموزان اعتماد دارند و دانشآموزان نیز به معلمان اعتماد دارند و بر این باورند كه معلمان موفقیت آنها را میخواهند. والدین نیز به معلمان اعتماد دارند و فرضشان این است كه آنها قطعا خیر و صلاح فرزندانشان را میخواهند.
فنلاند در دهه ٤٠ میلادی بهشدت درگیر بحران بود، در دهه ٥٠ میلادی پیشنهاداتی برای تحول آموزش مدارسشان مطرح شد، اما گروههایی بهطور جدی مخالفت کردند. بعدها در دهه ٦٠ میلادی دوباره بحث تحول آموزش مطرح شد و نهایتا از دهه ٧٠ میلادی، نظام آموزش امروزی فنلاند جریان پیدا کرد و در بیش از ٣٠ سال گذشته، كاملتر شد. پس چنین موفقیتی، یکشبه یا حتی در چند سال نبوده است. دههها زمان برده است تا به اینجا رسیدهاند! صبر میخواهد و تلاش مداوم! همت میخواهد و جدیت صادقانه! پیشرفت، رشد و موفقیتهای بزرگمان در گرو بهبود آموزشمان است! حتی آموزش مدارسمان، بیشتر از دانشگاههایمان!
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
مقاله عالی بود . اینجا آقای روحانی و دولت محترم به دلیل مصرف گرا بودن آموزش و پرورش و اینکه خود آموزش و پرورش درآمدی نداره هر روز مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی رو افزایش میدن
خدا
راست میگه حالا که همه چی زندگی و جامعه امون شبیه فنلانده،شاید هم بهتره،پس چرا مدارس امون شبیه فنلاند نیست؟عقل خودمون نرسید ها!
بدون نام
چون که مسولانمان مانند مسولان فنلاند نیستند!!!!
علی
چون هدف پس رفته نه پیشرفت
بدون نام
چرا اساسا خودمون دو مقایسه میکنیم تو همه چی؟ خدا وکیلی چیمون قابل قیاسه که از اموزش و پروش حرف میزنیم؟!.
بهرام
جراحان و پزشکان که اصلا دغدغه مردم را ندارن و فقط به پول فکر میکنند ان چنان هم دارای شان و مقام نیستند مردم محتاجند چه کنند تو این مملکت ارسن لوپن بار میاورند
حامد شیری
فنلاند ؟ اصلا کجاس؟ کشورهای برادر رو بگو مثلا افغانستان، عراق، یمن.
علیرضا
متن خوبی بود . ولی متاسفانه مسئولین ما هیچ کدوم از این موارد براشون مهم نیست
reza
اینا رو میشنوم دلم میگیره از زمان خودمون(دهه 60) . یه معلم دیوانه ای کلاس دوم داشتیم روزی 50 صفحه مشق میگفت از روی همه ی کتابا! برای یه کلاس دومی حداقل چند ساعت طول میکشید. دیوونه بودن و ما رو هم دیوونه کردن
بدون نام
چیمون شبیه به فنلانده که مدارسمون شبیه به فنلاند باشه؟؟؟
پاسخ ها
خسرو
ما آمرزش و در روش داریم انها آموزش و پالایش و پرورش دارن ما کشور آزمون و خطا هستیم در تمام زمینه ها آنها کشوری هستن که اول فکر بعد عمل میکنن
بی نام
قصش مثل داستان هزرو یک شب بود ، لذت بردیم .
بدون نام
ببخشید کدوم مدارس؟؟؟من فرهنگی ام با ۱۳ سابقه خدمت.باهزار خواهش وتمنا از اولیائ مثل صدقه پول واسه ی اداره مدرسه میگیریم.اگه بودجه باشه همه چی حله
علی
کدام چیزمان شبیه فنلاند هست که بخواهد آموزش و پرورش مان شبیه فنلاند باشد البته پسوند پرورش را هم باید حذف کرد چون پرورشی در مدارس ما نیست که اگر بود این وضعیت حالایمان نبود
یعقوپ
اروپا میدونی
بدون نام
حالا که اونا پس از سالها آزمون وخطا بهترین شیوه آموزش رو پیدا کردن چراما همون شیوه رو پیاده نکنیم؟!!!!
الان یه عده میان ومیگن :وامصیبتا ، ؛اونا غرب زده وبی اعتقادن ؛مارو چه به اونا
بدون نام
نویسنده محترم چیمون شبیه فنلانده که آموزشمون شبیه نیست به عنوان کسی که ۲۵ سال عمرمو درکسوت معلمی بودم نکاتی روخدمتتون متذکر میشم۱.اونجادغدغه معلم فقط آموزشه نه دادن آمارهای غلط وبه دردنخور برا گرفتن امتیاز ارزشیابی ۲.به قول خودتون تعدادشاگرد۱۵تا۲۰ نه مثل اینجا ۴۰ نفر تویه اتاق ۱۵ متری به اسم کلاس که معلم مثل یه مبصر باید فقط اونارو ساکت کنه که عوامل دفتر نگن کلاسداری بلد نیست ۳.توایران ریاست جمهوری هم ۴ساله ولی تو آموزش وپرورش اگه کسی مدیر یامعاون شد سند عمرانه به نامش میخوره بعدش هم یه باند درست میکنه بردیگران حکومت میکنه وفقط میخواد تو اداره خودی نشون بده۴.اونجا به هر ننه قمری اجازه نمیدن توکار معلم دخالت کنه ولی اینجا اولیای محترمی که حتی سواد خواندن نوشتن ندارن قبل ازتعطیلی مدرسه تو کوچه جلسه میذارن وشیوه های تدریس معلم رو زیر سوُال میبرن ما معلما باانتقاداتی که سازنده وطبق اصول علمی باشه مشکلی نداریم وباروی باز استقبال میکنیم ولی بعضیا نظراتی دارن که واقعاًقابل پذیرش نیست ۵.وضعیت معیشت ومنزلت معلما که خودتون هم اشاره فرمودید اصلاًقابل قیاس نیست و.....
پاسخ ها
بابک
معلما برا نصف روز درس دادن و و تو کل سال شش ماه تعطیل هستن ماهی دو میلیون به بالا میگیرن کارگر بیچاره چی که برا هشت ساعت کار یک میلیون میگیره همه سال هم باید کار کنه تازه اگه کار باشه که کار کنه
بدون نام
اگر وزرا ومدیران ونمایندگان ومابقی مسیولین فیلتر بیظابطه متطقی نشوند وشایسته سالاری جایگزین پارتی سالاری شود واظهار نظر ازاد باشد حتی اگر به مزاق بعضی ها خوش نیاید وبا فساد مسیولین برخورد جدی شود واختیارات بدون مسیولیت به کسی داده نشود که این دومورد اخیر اصول اصلی ومهم مدیریت است آنوقت مملکت به سمت درست شدن میرود واموزش وپرورش ما هم میتواند مثل فنلاند شود البته اگر آقایان یادشان نرود که اولویت اصلی خانه یعنی مملکت است واز کیسه خلیفه خرج کردن برا ی همسایه هاحرام است که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ....
بدون نام
جوک قشنگی بود!!!
عبدالله موسوی
افسوس که در خواب هم در کشورمان شاهد چنین مدارسی نخواهیم بود
نظر کاربران
مقاله عالی بود . اینجا آقای روحانی و دولت محترم به دلیل مصرف گرا بودن آموزش و پرورش و اینکه خود آموزش و پرورش درآمدی نداره هر روز مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی رو افزایش میدن
راست میگه حالا که همه چی زندگی و جامعه امون شبیه فنلانده،شاید هم بهتره،پس چرا مدارس امون شبیه فنلاند نیست؟عقل خودمون نرسید ها!
چون که مسولانمان مانند مسولان فنلاند نیستند!!!!
چون هدف پس رفته نه پیشرفت
چرا اساسا خودمون دو مقایسه میکنیم تو همه چی؟ خدا وکیلی چیمون قابل قیاسه که از اموزش و پروش حرف میزنیم؟!.
جراحان و پزشکان که اصلا دغدغه مردم را ندارن و فقط به پول فکر میکنند ان چنان هم دارای شان و مقام نیستند مردم محتاجند چه کنند تو این مملکت ارسن لوپن بار میاورند
فنلاند ؟ اصلا کجاس؟ کشورهای برادر رو بگو مثلا افغانستان، عراق، یمن.
متن خوبی بود . ولی متاسفانه مسئولین ما هیچ کدوم از این موارد براشون مهم نیست
اینا رو میشنوم دلم میگیره از زمان خودمون(دهه 60) . یه معلم دیوانه ای کلاس دوم داشتیم روزی 50 صفحه مشق میگفت از روی همه ی کتابا! برای یه کلاس دومی حداقل چند ساعت طول میکشید. دیوونه بودن و ما رو هم دیوونه کردن
چیمون شبیه به فنلانده که مدارسمون شبیه به فنلاند باشه؟؟؟
پاسخ ها
ما آمرزش و در روش داریم انها آموزش و پالایش و پرورش دارن ما کشور آزمون و خطا هستیم در تمام زمینه ها آنها کشوری هستن که اول فکر بعد عمل میکنن
قصش مثل داستان هزرو یک شب بود ، لذت بردیم .
ببخشید کدوم مدارس؟؟؟من فرهنگی ام با ۱۳ سابقه خدمت.باهزار خواهش وتمنا از اولیائ مثل صدقه پول واسه ی اداره مدرسه میگیریم.اگه بودجه باشه همه چی حله
کدام چیزمان شبیه فنلاند هست که بخواهد آموزش و پرورش مان شبیه فنلاند باشد البته پسوند پرورش را هم باید حذف کرد چون پرورشی در مدارس ما نیست که اگر بود این وضعیت حالایمان نبود
اروپا میدونی
حالا که اونا پس از سالها آزمون وخطا بهترین شیوه آموزش رو پیدا کردن چراما همون شیوه رو پیاده نکنیم؟!!!!
الان یه عده میان ومیگن :وامصیبتا ، ؛اونا غرب زده وبی اعتقادن ؛مارو چه به اونا
نویسنده محترم چیمون شبیه فنلانده که آموزشمون شبیه نیست به عنوان کسی که ۲۵ سال عمرمو درکسوت معلمی بودم نکاتی روخدمتتون متذکر میشم۱.اونجادغدغه معلم فقط آموزشه نه دادن آمارهای غلط وبه دردنخور برا گرفتن امتیاز ارزشیابی ۲.به قول خودتون تعدادشاگرد۱۵تا۲۰ نه مثل اینجا ۴۰ نفر تویه اتاق ۱۵ متری به اسم کلاس که معلم مثل یه مبصر باید فقط اونارو ساکت کنه که عوامل دفتر نگن کلاسداری بلد نیست ۳.توایران ریاست جمهوری هم ۴ساله ولی تو آموزش وپرورش اگه کسی مدیر یامعاون شد سند عمرانه به نامش میخوره بعدش هم یه باند درست میکنه بردیگران حکومت میکنه وفقط میخواد تو اداره خودی نشون بده۴.اونجا به هر ننه قمری اجازه نمیدن توکار معلم دخالت کنه ولی اینجا اولیای محترمی که حتی سواد خواندن نوشتن ندارن قبل ازتعطیلی مدرسه تو کوچه جلسه میذارن وشیوه های تدریس معلم رو زیر سوُال میبرن ما معلما باانتقاداتی که سازنده وطبق اصول علمی باشه مشکلی نداریم وباروی باز استقبال میکنیم ولی بعضیا نظراتی دارن که واقعاًقابل پذیرش نیست ۵.وضعیت معیشت ومنزلت معلما که خودتون هم اشاره فرمودید اصلاًقابل قیاس نیست و.....
پاسخ ها
معلما برا نصف روز درس دادن و و تو کل سال شش ماه تعطیل هستن ماهی دو میلیون به بالا میگیرن کارگر بیچاره چی که برا هشت ساعت کار یک میلیون میگیره همه سال هم باید کار کنه تازه اگه کار باشه که کار کنه
اگر وزرا ومدیران ونمایندگان ومابقی مسیولین فیلتر بیظابطه متطقی نشوند وشایسته سالاری جایگزین پارتی سالاری شود واظهار نظر ازاد باشد حتی اگر به مزاق بعضی ها خوش نیاید وبا فساد مسیولین برخورد جدی شود واختیارات بدون مسیولیت به کسی داده نشود که این دومورد اخیر اصول اصلی ومهم مدیریت است آنوقت مملکت به سمت درست شدن میرود واموزش وپرورش ما هم میتواند مثل فنلاند شود البته اگر آقایان یادشان نرود که اولویت اصلی خانه یعنی مملکت است واز کیسه خلیفه خرج کردن برا ی همسایه هاحرام است که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ....
جوک قشنگی بود!!!
افسوس که در خواب هم در کشورمان شاهد چنین مدارسی نخواهیم بود
چرامدارس ماشبیه فنلاندنیست ؟ جواب مشخص چون فنلاند دزد واختلاسگر ومال ملتخور ندارن
خوشبحاشون والا من نمیدونم با این همه استرسی که به ما میدن چجوری هنوز زنده ایم هعی خدا