با قطار به کدام شهرها میتوان سفر کرد؟
در حال حاضر همه استانهای کشور به جز۱۱ استان از خط آهن بهرهمند هستند و شهرهای مختلفی نیز در مسیر عبور قطار قرار دارند که میتوان با این وسیله ارزان و ایمن به آنجا سفر کرد.
استانهای چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، همدان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، اردبیل، گیلان، خراسان جنوبی و شمالی هنوز به شبکه ریلی کشور متصل نشدهاند که طبق وعده مسئولان استانهای کرمانشاه، همدان، اردبیل و گیلان در آیندهای نزدیک به شبکه ریلی متصل میشوند و تا اوایل سال ۹۴ همه این استانها صدای سوت قطار را میشنوند.
به گفته عبدالعلی صاحبمحمدی اتصال استانهایی که به شبکه ریلی متصل نیستند به منابع مالی بستگی دارد و اگر منابع مورد نیاز فراهم باشد این کار به زودی صورت میگیرد.
اکنون بیش از ۱۱ هزار کیلومتر راه آهن در کشور ساخته شده که تردد با قطار را بین شهرها و استانهای مختلف را فراهم کرده است در این میان نگاهی به مسیرهای ریلی موجود در کشور خالی از لطف نیست؛ در این میان بیشترین مسیرهای ریلی از تهران به شهرهای دیگر است که خطوط ریلی تهران به مقاصد دیگر شامل شهرهای زیر است:
تهران - مشهد
تهران - شاهرود
تهران - سمنان
تهران - نیشابور - تربت حیدریه
تهران - خواف
تهران - طبس
تهران - اراک
تهران - اهواز
تهران - خرمشهر
تهران - مراغه
تهران - زنجان
تهران - میانه
تهران - شیراز
تهران - تبریز
تهران - یزد
تهران - زاهدان
تهران - بندرعباس
تهران - ساری
تهران - گرگان
تهران - فیروزکوه
تهران - جمکران
تهران - قم
تهران - پیشوا
تهران - پرند
پس از خطوط ریلی که تهران را به شهرهای دیگر متصل میکند، همچنین مسیرهای ریلی دیگری در کشور وجود دارد که دیگر شهرها به غیر از تهران را به شبکه ریلی متصل میکند که این مسیرها عبارتند از:
شاهرود - مشهد
سمنان - مشهد
طبس - مشهد
اصفهان - مشهد
تبریز - مشهد
مهاباد - مشهد
اهواز - مشهد
شبستر - مشهد
ملایر - مشهد
قم - مشهد
زنجان - مشهد
قزوین - مشهد
کرج - مشهد
کاشان -مشهد
یزد - مشهد
کرمان - مشهد
بندرعباس - مشهد
ساری - مشهد
شیراز - مشهد
مشهد - سرخس
خرمشهر - اهواز
اندیمشک - اهواز
کرج - تبریز
شیراز - اصفهان
یزد - کرمان
یزد - بندرعباس
اصفهان - بندرعباس
گرگان - پل سفید
تبریز - وان
تبریز - جلفا
تبریز - تربیت معلم
اندیشمک - درود
درود - جمسگر
درود - سفید دشت
کارون - بندر ماهشهر
تهران - آنکارا
اما مدیر عامل راه آهن گفت: در چند سال اخیر استانهای سیستانوبلوچستان، فارس، آذربایجان غربی به این شبکه متصل شدند و استانهای چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، همدان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، اردبیل، گیلان، خراسان جنوبی و شمالی هنوز به شبکه ریلی کشور متصل نشدهاند.
به گفته عبدالعلی صاحبمحمدی منابع موجود در بخش حمل و نقل ریلی کافی نیست و باید با استفاده از ساز و کارهای مناسب از جمله روش BOT زمینه حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی را در این زمینه فراهم کنیم.
وی اظهار کرد: بودجه ریلی برای امسال ۸۵۰ میلیارد تومان است که تا امروز کمتر از یک سوم آن اختصاص یافته و این میزان پاسخگوی نیاز این بخش نیست.
نظر کاربران
اگه به خط ریلی کشور همسایمون ترکیه نگاه کنیم تازه میفهمیم که چقدر عقب مانده ایم!!!