مرگ ۵۵ هزار ایرانی با موتورسیکلت
مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان کشته شدن ۲۱۰ هزار ایرانی در تصادفات یک دهه اخیر، شمار تصادفات جاده ای را یک فاجعه ملی خواند.
خبرگزاری ایرنا: مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان کشته شدن ۲۱۰ هزار ایرانی در تصادفات یک دهه اخیر، شمار تصادفات جاده ای را یک فاجعه ملی خواند.
سید اسدالله جولایی در جلسه شورای سیاستگذاری «جشنواره رانندگان حرفهای» با اعلام آمار ٥٩٢ نفری زندانیان بر اثر تصادفات رانندگی گفت : آمار زندانیان تصادفی در ١٥ استان کشور با توجه به تصویب قانون جدید بیمه اجباری شخص ثالث به کمتر از ١٠ نَفَر رسیده است.
گفت: امروز آمار بدهکاران دیههای فوتی و جرحی در استانهای اردبیل، البرز، ایلام، بوشهر، چهارمحالوبختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه و کهگیلویهوبویراحمد به کمتر از ده نفر کاهش پیدا کرده که امید است با حمایت نهادهای قضایی و صد البته فرهنگی این تنزیل زندانی را در خصوص محکومان مالی چک و مهریه هم شاهد باشیم.
وی در این باره افزود، چنین امری یک فاجعه ملی است که حتی اگر شهدای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی را به آمار هفده هزار شهید ترور و دیگر شهدای هستهای و مدافع حرم هم اضافه کنیم باز به شمار تصادفات جاده ای یک دهه اخیر نمی رسد.
جولایی اظهار کرد: برای اصلاح وضعیت جادهها و آمار مربوط به تلفات ناشی از آن فرمایشات رهبری باید معیار مسئولین ذیربط قرار گیرد. معظمله در موضع حکیمانه خود به صراحت بیان میکنند که «من به کشته شدن یک نفر هم راضی نیستم». این که «هرچند آمار تلفات تصادفات جادهای کاهش یافته است اما آمار تصادفات همچنان بالاست» عین صحبتهای صریح رهبر معظم انقلاب است که در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی مطرح گردید. جالب است در این زمینه امام خامنهای از کشتههای سفرها با عنوان «یکی از غصههای همیشگی» خودشان یاد میکنند.
مدیرعامل ستاددیه کشور با استناد به شعار امسال تصریح کرد: خوب است با تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در راستای حبسزدایی از زندانها و تذکرات چند باره ایشان در زمینه توجه به امنیت جادهها در ایام تعطیلات به دلیل هزینههای سنگین درمانی، جراحی، قضایی و انتظامی ناشی از تصادفات در راستای عملی کردن اقتصاد مقاومتی برنامه علمی کاهش وقوع تصادفات را به عنوان یک ضرورت عملی کنیم.
جولایی وجود ١٢ میلیون موتور سیکلت در سطح خیابانها را عامل اصلی بسیاری از تصادفات مطرح کرد و گفت: طبق آخرین آمار از سال ٧٧ تا ابتدای سال جاری ٣ میلیون و ١٥٧ هزار گواهینامه برای موتورسوران صادر شده است که این آمار با عنایت به وجود ٧ میلیون موتور سیکلت پلاک ملی و تعداد ٤ میلیون و ٥٠٠ موتور پلاک قدیمی از یک واقعیت تلخ پرده برمیدارند که بسیاری از راکبان سوار بر روی دو چرخ گواهینامه لازم برای هدایت این وسیله نقلیه پرخطر را ندارند. حال اینکه جالب است تعداد 5 میلیون موتور سیکلت بیش از 10 سال عمر داشته و طبق استاندارهای جهانی فرسوده به حساب میآیند.
جولایی با بیان آمار ١٠ساله موتورسورانی که جان خود را بواسطه رانندگی با این وسیله از دست دادهاند، افزود: از سال ٨٥ تا ٩٥ تعداد بسیار دردناک است که تعداد ٥٥هزار ایرانی در تصادف با موتورسیکلت از دنیا رفتهاند که این آمار یک چهارم مجموع تلفات رانندگی را در همین بازه زمانی شامل میشود.
جولایی یادآور شد: بسیاری از هموطنان به دلیل ارزان بودن و داشتن صرفه اقتصادی به سراغ موتور سیکلت میروند، درصورتی که در شرایط فعلی تامین مبلغ دیه وارد کردن صدمه به عضوی از اعضای بدن یک عابر پیاده رقمی به مراتب سنگینتر از خود بیمهنامه و حتی در بسیاری موارد قیمت خود وسیله نقلیه را دارد.
نظر کاربران
چه امار خطرناک و سوزان
به درک شعور ندارن