تروفو، پازولینی، بونوئل و گدار کتاب می شوند
پرویز جاهد با تاکید بر اینکه «آندره بازن و نظریه واقعگرایی فیلم» تنها در ستایش بازن نیست و به نقد او نیز میپردازد، گفت: در این کتاب و در این مجموعه مقالات سعی کردیم نشان دهیم آندره بازن نسبت سینما با واقعیت را چطور میدید. تعداد زیادی از این مقالات قبلا در مجله سینما چشم منتشر شده و تعدادی دیگر نیز جدید بود.
برنامه آشنایی با کتاب «آندره بازن و نظریه واقعگرایی فیلم» شامگاه گذشته (جمعه ۲۴ شهریور) با حضور پرویز جاهد که مجموعه مقالات زیر نظر او منتشر شده است، میلاد روشنی پایان و حجت بداغی و چهرههایی همچون مهرشاد کارخانی و بایرام فضلی، علی کریم و شهاب لواسانی در کتابفروشی علمی فرهنگی برگزار شد.
پرویز جاهد با بیان اینکه ریشه این کتاب از مجله الکترونیکی «سینما چشم» شکل گرفت، گفت: راجع به آندره بازن خلاءیی حس میکردیم هرچند در ایران مطرح و شناخته شده است. سعی کردیم در این کتاب نگاه فلسفی و نگاهی که به سینما و ذات آن داشت را نشان دهیم.
این منتقد و نویسنده وجه تمایز بازن با نظریهپردازان فرمالیست دیگر سینما را پررنگ بودن بخش سیاسی و اجتماعی او خواند و گفت: ارزش کار بازن و فلسفهاش پیوند تفکر فلسفی او با نگاه اجتماعیاش و نیز نگاه اومانیستی است که دارد.
جاهد یادآور شد: بازن برخلاف سایر نظریهپردازان دیگر که ابزورد و انتزاعی مینوشتند، وجه ژورنالیستی داشت و در وهله اول منتقد بود و سپس وارد تئوری فیلم میشد.
او همچنین از ادامه این روند و انتشار بازخوانی سینماگرانی همچون تروفو، پازولینی، بونوئل، گدار و دیگران در کتابهایی مجزا خبر داد.
در این نشست همچنین حجت بداغی و میلاد روشنی پایان به صحبت درباره تفکر آندره بازن و سینمایش و چرایی اهمیت او پرداختند.
ارسال نظر