عامل تصادفات مرگ آور در تهران
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: همزمان با کاهش تولید و رشد قیمت خودرو و تبدیل اتومبیل به وسیلهای گران قیمت و روی آوردن بسیاری از شهروندان به استفاده از موتورسیکلت به عنوان وسیلهای ارزان قیمت و نیز فرا رسیدن فصل گرما و کاربرد هر چه بیشتر موتورسیکلت از سوی کاربران عموماً جوان، شاهد حضور روزافزون این وسیله نقلیه دو چرخ در سطح شهر هستیم.
سید جعفر تشکری هاشمی در این ارتباط با اعلام این که به نظر میرسد تعداد موتورسیکلتهای تهران از تعداد خودروهای این کلانشهر در حال سبقت گرفتن است، گفت: بخشی از این موضوع متاثر از شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و رشد ناگهانی چند برابری قیمت انواع خودرو و نشان دهنده تاثیر شرایط اقتصادی بر شرایط اجتماعی است.
وی با اشاره به این که بسیاری از موتورسواران فارغ از قوانین و مقررات و محدودیتهای قانونی به هر معبری که اراده میکنند، وارد شده و از هر چراغ قرمزی که بخواهند، رد میشوند و در واقع هیچ خط قرمزی برای خود قائل نیستند، افزود: تابلوهایی همچون ورود ممنوع، دور زدن ممنوع و توقف ممنوع برای این عده، معنا و مفهوم چندانی ندارد.
تشکری هاشمی عدم رعایت حق تقدم و تغیر ناگهانی مسیر، خرابی روشنایی چراغها و دیده نشدن هنگام تاریکی، حمل بار و سرنشین اضافه و تبدیل موتورسیکلت به وسیلهای برای باربری و مسافربری را بخشی از تخلفات موتورسواران بر شمرد و اظهار کرد: ورود به خطوط ویژه و تندروی اتوبوسرانی، انجام حرکات نمایشی در بزرگراها و خیابانها، بی توجهی به معاینه فنی و تولید آلودگی هوا و صدا و نیز عدم استفاده از کلاه ایمنی، از دیگر تخلفاتی است که در افزایش تعداد و شدت تصادفات رانندگی موثر است.
معاون شهردار تهران با تاکید بر افزایش فزآینده استفاده از موتورسیکلت در تهران خاطرنشان کرد: پایین بودن قیمت و امکان خرید آسان با توجه به تسهیلات فراوان، رها شدن از ترافیک به ویژه در مناطق مرکزی شهر و امکان ورود به محدوده طرح ترافیک و محدوده طرح زوج و فرد، از جمله دلایل استقبال از این وسیله در تهران است که البته به دلیل عدم رعایت قانون از سوی راکبان موتورسیکلت، موجب افزایش تصادفات موتورسواران و رشد سهم این وسیله در مجموع تصادفات شده است.
گفتنی است بالغ بر ۳۷ درصد تصادفات منجر به فوت و نیز ۵۵ درصد تصادفات رانندگی منجر به جرح در تهران مربوط به موتورسواران است و در این میان ۳۶ درصد از آمار مرگ و میر ناشی از این تصادفات در سال گذشته مربوط به موتورسواران جوانی بوده که میانگین سنی آنها کمتر از ۲۵ سال است و در واقع نیروهای مولد جامعه محسوب میشوند.
ارسال نظر