مقایسه قیمت بلیت هواپیما با چلوکباب!
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی با انتقاد از دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما، گفت: نرخ بلیت هواپیما با قیمت یک پرس چلوکباب برابری نمیکند و به همین دلیل قیمت بلیت هنوز جذابیت دارد.
سید عبدالرضا موسوی می گوید: وقتی قیمت یک پرس چلوکباب در برخی نقاط تهران ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان است، قطعا بلیت ۱۰۰ هزار تومانی هنوز جذابیت دارد. بروید یک عکس از لیست قیمت رستورانها بگیرید و آنرا با نرخ بلیت هواپیما مقایسه کنید. آیا قیمت بلیت یک هواپیما که یک نفر را ۱۰۰۰ کیلومتر ظرف یک ساعت جابجا میکند با یک دست چلوکباب واقعا برابری میکند.
وی ادامه داد: این ضعفی است که در سیستم داریم و تا زمانی که قیمت تعیین میشود وضعیت ایرلاینها همین است. قطعا قیمتها باید آزاد شود و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ نرخ بلیت باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که ایرلاینها در یک سال اخیر در بخش ارتقای خدمات پروازی چه اقدامی انجام دادهاند، گفت: مگر در بحث نرخ کاری انجام شده که ما بخواهیم در زمینه خدمات پروازی کاری انجام دهیم.
وی در واکنش به این مسئله که تیرماه سال ۹۰ وزیر راه و شهرسازی با شرط ارتقای خدمات پروازی با افزایش ۱۴ درصدی نرخ بلیت موافقت کرد، افزود: خیر، اینگونه نیست. سال ۹۰ به این دلیل نرخ بلیت ۱۴ درصد افزایش یافت که نرخ سوخت نسبت به سال ۸۹ دو برابر شد و به ۲۰۰ تومان افزایش داد. برای پوشش این افزایش قیمت ۱۴ درصد به نرخ بلیت هواپیما اضافه کردند.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: شهریور ۹۱ دولت دیگر ارزی در اختیار ایرلاینها قرار نداد و ایرلاینهای مجبور شدند بقیه نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند و متحمل هزینههای فراوانی در این زمینه شدهاند. بهعنوان مثال نیاز ارز یک میلیون دلاری را با قیمت ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان از بازار آزاد تامین کردهاند، پولی که به جیب واسطه رفته است.
موسوی افزود: وقتی قانون هدفمندی یارانهها اجرا شد کل هزینههای ایرلاینها از جمله سوخت، دستمزد، آب، برق و تلفن و تمام هزینههای ستادی و عملیاتی ایرلاینها افزایش یافت. بهعنوان مثال نرخ خدمات فرودگاهی افزایش یافته و سوخت ماشینهای فرودگاهی با نرخ ۷۰۰ تومان خریداری می شود.
وی با بیان اینکه شرایط به گونهای است که اجازه نفس کشیدن به ایرلاینها را نمیدهد، تصریح کرد: در حال حاضر شرکتها با مشکلات دست و پنجه نرم میکنندو منتظر آغاز بکار دولت بعدی هستند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه پنجم باید از اول امسال نرخ بلیت هواپیما شناور میشد، یادآور شد: متاسفانه به این بند قانونی توجه نمیشود و قیمتها هنوز در اختیار دولت است، اگر یک سری آزادسازی صورت گیرد هم به نفع ایرلاینهاست و هم مردم.
نظر کاربران
بله، همه جای دنیا قیمتها رو به همراه بالا بردن امکانات رفاهی بالا میبرن اینجا برعکسه، عمرناوگان هوایی بالاترمیره هواپیماها تغییرنمی کنه امکاناتشون هم همینطور، فقط هی قیمت هاشون بالا میره، ازطرف دیگه اونهایی که چلوکباب شصت هفتاد هزارتومنی میخورن میتونن پول بیشتربرای هواپیما بدهند، اونهایی که چند ماه به چند ماه یک سیخ کباب سه هزارتومنی هم نمی تونن بخرن بایستی با اتوبوس برن مسافرت، اونها آدم نیستند اصلا حق ندارند سوار هواپیما بشن ، چه معنی داره همه بتونن از پیشرفت استفاده کنن... اینه معنای عدالت عدالتی که میگن
هی یارو اون که میره کباب 60هزارتومنی میخوره بلیت سفرهاش کمتر میلیون نیست .اون 100ماله ما بدبخت بیچاره هاست
با توجه به توضیحات بالا من متوجه شدم که چلوکباب اسم یه غذاست و هواپیما هم اسم یه وسیله است برای حمل و نقل که احتمالا سرعتش هم زیاده...فکر کنم با نون خشک و فرغون خیلی فرق دارن.
جذابیت..... قیمت بلیط جذابیت ندارد.... جداً مسئولین ایران انگار ایرانی نیستند. همه کمر بستند امکانات فرسوده که حق هر انسان در این تمدن است فقط به یک قشر خاص برسد و اکثریت مردم از ان بی نصیب باشند. همه جای دنیا دارند سعی میکنند اختلاف طبقاتی برداشته بشه اینجا با بدترین امکانات میخواهند فقط 10 درصد جامعه از اون استفاده کنند. چند وقت دیگه حق تحصیل هم از ما ها گرفته میشود و به از ما بهترون میدهند.
بیا من برات چلو کباب اصل اعلا میارم پرسی 7هزار تومان که انگشتات هم لیس بزنی
هواپیما مگه فقط توی برخی نقاط تهران دور میزنه که با چلوکباب اونجا مقایسه میشه؟!!!