مخابرات مجبور به ساماندهی خطوط هوشمند شده
ماجرای قبضهای چندمیلیون تومانی مشترکان تلفن ثابت سرانجام کار خطوط دردسرساز ٩٠٩ را یکسره کرد.
داستان از این قرار است که چندی پیش، برخی مشترکان در سراسر ایران با قبضهای تلفن ٥، ١٠ و حتی ١٥ میلیونی مواجه و موظف به پرداخت آن شدند. تلفنهای هوشمند، با پیششماره «٩٠٩» که برای ارایه خدماتی مثل مشاوره، فال حافظ، قصهگویی کودکان و... طراحی شده بودند، حالا شرایطی ویژه برای کلاهبرداری افراد و شرکتها فراهم کردهاند تا قبضهای نجومی روی دست کاربران بگذارند.
شرایطی که تذکر مکرر صاحبنظران را به دنبال داشت اما مخابرات به آن بیتوجهی کرد و حالا کار به جایی رسیده که قوه قضائیه دستور ساماندهی این خطوط دردسرساز را برای مخابرات صادر کرده است.
بسیاری از مردم هنوز نمیدانند که هر دقیقه تماس با تلفنهای ثابتی که در تهران با پیششماره ٩٠٩ شروع میشود، گاهی بین هزار تا ٣هزار تومان روی نرخ قبض تلفن ماهانهشان اضافه میکند و در این میان صاحب خط هم بهعنوان ارایهدهنده خدمات، بین ٧٠ تا ٨٠درصد مبلغ را دریافت میکند و درصد باقیمانده هم از آن مخابرات است.
راه کلاهبرداری از آنجا باز میشود که یک فرد یا شرکت صاحب یکی از این خطوط هوشمند شود و با یک آگهی صوری وسوسه کننده مشترکان را به تماسگرفتن ترغیب کند! یک روز کافی است تا میلیونها تومان به حساب این فرد یا شرکت پول خدماتی که اساسا ارایه نشده، واریز شود.
از طرفی، صاحبان دیگری از این خطوط هستند که واقعا در حال ارایه خدماتند اما قیمتها را بهوضوح به مشتریان خود اعلام نمیکنند.
حالا زمزمههایی از راهاندازی خطوط با پیششماره ٧٠٧٠ برای کسبوکارهایی که خدمات تلفنی ارایه میدهند به راهافتاده است که برخی معتقدند قرار است جایگزین شمارههای ٩٠٩ شوند؛ اما رسول سراییان، مدیرعامل مخابرات ایران شائبه قطع شمارههای ۹۰۹ را برای جا انداختن شمارههای ۷۰۷۰ مخابرات نادرست خوانده و به فارس گفته است: ادامه فعالیت کسبوکارهای مبتنی بر شمارههای ۹۰۹ روی شمارههای ۷۰۷۰ نیز امکانپذیر بوده و قرار نیست رقبای ٩٠٩ حذف شوند. به گفته او قبوض چندین میلیونی مشترکان تلفن ثابت باعث شد كه از قوه قضائیه ابلاغیه ساماندهی شمارههای هوشمند برای مخابرات ارسال شود.
داود زارعیان، معاون شرکت مخابرات ایران اما دیروز از تعیین تکلیف شمارههای ٩٠٩ شبکه هوشمند کشوری در ماه جاری خبر داد و گفت: برای تسریع در روند حل مشکل شمارههای هوشمند و مطابق دستور قوه قضائیه، در نامهای به استانها دستور قطع این سرویس را در همه استانها به جز تهران دادم؛ زیرا نمیخواستم کسبوکارها تعطیل شوند.
روابطعمومی سازمان تنظیم مقررات هم در اینباره به شهروند میگوید: موضوع راهاندازی خطوط ٧٠٧٠، درخواستی بوده که مدتی پیش شرکت مخابرات از سازمان رگولاتوری داشته و در دست بررسی است. ممکن است این خطوط جایگزین خطوط قبلی شوند؛ چرا که برخی از خطوط قبلی دارای اشکالات فنی و شبکهای بودند.
٧٠٧٠ چه فرقی با ٩٠٩ دارد؟
رسول سراییان اما با بیان اینکه شمارههای ٧٠٧٠ تعارضی با شمارههای ٩٠٩ ندارد، به فارس گفته است: برای مثال کسبوکارها میتوانند سرویسهای خود را مانند گذشته روی شمارههای ٧٠٧٠ نیز ارایه کنند و محدودیتی برای فعالیت کسبو کارها در شمارههای ٧٠٧٠ نیست.
به گفته او، مدل شمارههای هوشمند این است که کسبوکار بسته به سرویس (برای مثال مشاوره یا قصهگویی) قراردادی با تولیدکننده محتوا منعقد میکند و همچنین در یک قرارداد نیز حق سهم اپراتور یا تأمینکننده ارتباط را میپردازند. گفتنی است؛ پیش از این، به دنبال انسداد دسترسی عمومی به شمارههای هوشمند ٩٠٩ از سوی مخابرات، یکی از صاحبان کسبوکارهای مبتنی بر شبکه هوشمند کشور گفته بود: بستن ٩٠٩ صرفا با هدف حذف رقیب و جا انداختن شمارههای ٧٠٧٠ در انحصار مخابرات است.
مردم باید پیشگیری کنند یا مسئولان؟
نقرهکار ادامه میدهد: مشکل زیرساختی و فنی در کشور ما وجود ندارد اما عموما این سوءاستفادهها در کشور ما اتفاق میافتد. عدم آگاهی کاربران و ضعف در قانونگذاری و نظارت میتواند مهمترین علت این اتفاق باشد. سازمان تنظیم مقررات باید در قوانین جدیتری شرکتها را برای اعلام هزینه ثانیهها و دقیقهها به مشترک ملزم و نظارت جدیتری را روی خطوط آغاز کند. قراردادهایی که بین شرکتها و رگولاتوری یا مخابرات بسته میشود، باید محدودیتهای کافی داشته و هویتشان شناسایی شود.
مردم از هزینههای مشکوک شکایت کنند
چه کسانی میتوانند صاحب ٩٠٩ شوند؟
در حال حاضر بالاخره بعد از مدتها از قوه قضائیه ابلاغیه ساماندهی شمارههای هوشمند برای مخابرات ارسال شده است! مراجع قانونی اما کجای این ماجرا ایستادهاند؟ آیا مشکل صرفا مشکلات فنی و شبکهای است که با راهاندازی خطوط ٧٠٧٠ حل میشود؟ تکلیف تعداد زیادی از مشترکان که تاکنون قربانی این نابسامانی شدهاند چه میشود؟
ارسال نظر