«زنمرد» در راه تالار وحدت
طراح و کارگردان موسیقی- نمایش «زنمرد» درباره ویژگی های این اثر سخن گفت و عنوان کرد در این پروژه از تکنولوژی مجازی تازه ای استفاده شده است.
کامران رسولزاده شاعر، نویسنده و خواننده درباره پروژه موسیقی - نمایش «زنمرد» به ما گفت: قرار است موسیقی - نمایش «زنمرد» قرار است ۲۳ و ۲۴ مردادماه در تالار وحدت اجرا شود که این پروژه به نویسندگی و کارگردانی من و دراماتورژی علی شمس به صحنه می رود.

وی درباره ویژگی های این اجرا توضیح داد: بخشی از این پروژه تئاتر و بخش دیگری از آن موسیقی است که به ضرورت متن به هم پیوند خورده اند و با حضور ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان به صحنه می رود و خواننده قطعات نیز خودم هستم. نمایشنامه «زنمرد» نیز قبلا به سه زبان فارسی، انگلیسی و ترکی منتشر شده است.
این خواننده درباره کم بودن تعداد اجراهای این پروژه بیان کرد: این ۲ اجرا در واقع مقدمه ای برای معرفی این اثر و تمرینی برای اجراهای آینده خواهد بود.
رسولزاده درباره بازیگران و داستان این موسیقی- نمایش یادآور شد: عاطفه رضوی بازیگر بخش تئاتر این نمایش است و نقش مرد داستان نیز صدایی است که از رادیو شنیده می شود. همچنین بازیگر خردسالی نیز در قصه حضور دارد که سارا میرایی نقشش را بازی می کند. این نمایش داستان زنی است که هنوز متولد نشده و در مرحله قبل از به دنیا آمدن در حال تصمیمگیری برای به دنیا آمدن یا نیامدن است و موسیقی به او حس پرندهگی می دهد. رادیویی در این فضا است که با زن وارد گفتگو و تعامل می شود. در واقع این اتفاق رویای مردی است که در رادیو است و زن و مرد در رویایی مشترک با هم ملاقات می کنند و در نهایت با دعوت مرد به یک سفر خیالی به زمین، زن زیبایی ها و زشتی های زمین را می بیند اما در نهایت عشق نجات بخش پایانی قصه به عنوان یک رفتار انسانی متعالی می شود و به این ترتیب زن، زندگی در زمین را انتخاب می کند.
خواننده و آهنگساز آلبوم «بیسرانجام» و «دستای نامحرم» ادامه داد: هدف از نگارش این نمایشنامه این بوده است که به مخاطب نشان دهد عشق قادر است زشتی های زندگی از جمله جنگ و دیگر اتفاقات ناگواری را که در دنیا رخ می دهد، قابل تحمل تر کند و در نهایت پیشنهاد می کند که باید رفتار عاشقانه داشت و این عشق بین زن و مرد را تبدیل به یک عشق متعالی، انسانی و بزرگ می کند. قطعاتی که در این موسیقی - نمایش خوانده می شود قطعاتی هستند که خود من رویشان کار کرده ام. بخشی از این قطعات قبلا منتشر نشده اما بقیه قبلا شنیده شده و با تنظیم آرمان مهربان برای ارکستر ملی آماده اجرا شده اند.
وی در پاسخ به این پرسش که کدام بخش موسیقی یا نمایش این پروژه پررنگتر است، عنوان کرد: وزن مفهومی و محتوایی هر دو بخش موسیقی و نمایش به هم گره خورده است و هر دو به یک اندازه در این پروژه نقش دارند. این دو مولفه به حدی در هم پیچیده اند که مخاطب نمی تواند آنها را از هم تفکیک کند اما حضور ارکستر ملی باعث می شود که مخاطبان موسیقی را به شکل فاخرتری در داستان بشنوند.
این نویسنده درباره نوع فضاسازی که در بخش نمایشی صورت گرفته است، اظهار کرد: المان هایی که در صحنه همستند از جمله سازه ای که به عنوان رادیو در صحنه استفاده می شود، سوررئال و انتزاعی هستند. در بخش تئاتر این نمایش به یک کار فرم تبدیل شده است و جنس بازی عاطفه رضوی نیز به شکل فرم طراحی شده است چون موجودیت این زن قبل از تولد به تصویر کشیده می شود بنابراین یک بازی فرمیک می توانست گویای این مطلب باشد.
رسولزاده درباره استفاده از تکنولوژی نمایش «آبجکتهای سه بعدی روی مشِ هولوگرافیک» در این پروژه نیز توضیح داد: این تکنولوژی نوعی پروجکشن است که تاکنون کمتر در اجرایی به این شکل مورد استفاده قرار گرفته است. این تکنولوژی می تواند فضای واقعی را با فضای مجازی سه بعدی ترکیب کند و بازیگر را پیوند دهد به فضایی که قبلا به شکل سه بعدی طراحی شده است و از نگاه مخاطب این طور به نظر می رسد که یه بازی سه بعدی در صحنه جریان دارد.
وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: این تکنولوژی به تازگی در دنیا مرسوم شده و شکل های مختلفش مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات درباره چگونگی استفاده از این ۳D و تهیه تجهیزات و وارد کردنش به ایران نزدیک به یک سال زمان برد اما کار با عوامل اجرایی و بازیگران نزدیک به سه ماه به طول انجامیده است.
پروژه موسیقایی- نمایشی «زنمرد» به نویسندگی و کارگردانی کامران رسول زاده ساعت ۲۱:۳۰ روزهای دوشنبه ۲۳ و سه شنبه ۲۴ مرداد ماه با اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان در تالار وحدت تهران به صحنه می رود.
ارسال نظر