۵۷۴۸۴۱
۱۳ نظر
۵۰۱۰
۱۳ نظر
۵۰۱۰
پ

علیزاده: «پراید» فقط یک «تابوت» کم دارد

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «پراید» هیچ امنیتی ندارد و تداوم فروش آن بازی با «جان مستضعفان» است. «پراید» یک «تابوت» کم دارد که سایپا آن را هم به همراه خودرو به مردم بفروشد.

خبرگزاری ایسنا: نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «پراید» هیچ امنیتی ندارد و تداوم فروش آن بازی با «جان مستضعفان» است. «پراید» یک «تابوت» کم دارد که سایپا آن را هم به همراه خودرو به مردم بفروشد.

رضا علیزاده با انتقاد از سخنان مدیرعامل سایپا که گفته است «پراید خودروی مطلوب اقشار کم درآمد است»، گفت: این سخن به هیچ وجه، درست و قابل قبول نیست. حفظ امنیت و جان مردم، فقیر و غنی ندارد. چه فرقی بین جان فقیر و غنی وجود دارد؟ آیا باید خودرویی به فقرا فروخته شود که تا تَقی به توقی خورد، چند نفر داخلش بمیرند؟ این چه منطقی است؟ در نظام جمهوری اسلامی حفظ جان فقرا باید در اولویت باشد. این نظام، نظام فقرا و مستضعفان است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس یادآور شد: عملکرد خوب مدیران خودروسازی را زیر سوال نمی‌برم. مدیران صنعتی کشور تمام تلاش خود را می‌کنند و سالم و دلسوز هستند اما معیوب بودن ساختار صنعت و نحوه واگذاری شرکت‌های صنعتی به شکلی است که اگر بهترین مدیران هم سر کار بیایند، نمی‌توانند معضل صنعت کشور را حل کنند.

وی با بیان اینکه مشکلات صنعت خودرویی کشور یکی دو تا نیست، ادامه داد: این صنعت از بیخ و بُن مشکل دارد. بطور مثال قیمت‌گذاری خودرو چه ربطی به شورای رقابت دارد؟ اگر سیستم قیمت‌گذاری درست باشد، قیمت باید در بازار عرضه و تقاضا و براساس کیفیت تعیین شود اما متاسفانه همه چیز حتی قیمت‌گذاری، بازار عرضه و تقاضا، فروش و واردات را انحصاری کرده‌ایم.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد: در حالی که در سایر کشورهای جهان ممنوعیت واردات خودرو موجب از بین رفتن صنعت خودرویی کشورهای ممنوع کننده می‌شود اما در ایران حامیان صنعت خودروسازی فکر می‌کردند اگر برای این صنعت بازار انحصاری به وجود آورند و واردات خودروهای خارجی را محدود کنند، خودروسازی کشور تقویت می‌شود اما در عمل چنین نشد. در این کشورها نیز اتفاق افتاده است که ممنوعیت واردات خودرو در کشورهای ممنوع کننده موجب از بین رفتن صنعت آن کشور شده است. این، راه حمایت از صنعت خودروسازی نیست، به اجرا درآوردن نظام تعرفه‌ای چاره کار است. در این صورت انگیزه صنعت داخلی در هر حوزه‌ای ارتقاء کیفیت خودرو و رقابتی کردن قیمت‌ها خواهد شد اما شورایی تحت عنوان «شورای رقابت» برای خودرو قیمت تعیین می‌کند،‌ چرا؟

علیزاده پیشنهاد داد: صفر تا صد صنعت خودرویی کشور باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود و دولت سیاست‌گذار و نظارت باشد و عرضه و تقاضا، قیمت خودرو را تعیین کند. در این صورت می‌توان امید داشت تا ریز و درشت مشکلات صنعت خودرویی کشور برطرف شود. شورای رقابت مجبور است براساس «ملاحظاتی» قیمت بدهد. مصرف داخلی با این کار کنترل می‌شود اما امنیت، کیفیت و قیمت به اذعان مردم هیچ کنترلی نمی‌شود.

نماینده مردم ورزقان در مجلس با رد خصوص‌سازی کارخانجات خودروسازی کشور، گفت: متولیان صنعت خودرویی کشور معتقدند این صنعت «واگذار» شده است اما چه واگذار شدنی؟ کارخانجات دولتی خودروساز مثل گوشت قربانی بین سازمان تامین اجتماعی، سهام عدالت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بورس اوراق بهادار تقسیم شده است. کل واحدهای تولیدی و صنعتی دولتی باید به معنای واقعی کلمه، خصوصی شود در این صورت فساد و رانت از بین رفته و فرصت رشد و توسعه تولید و صنعت کشور به وجود می‌آید. این نوع واگذاری کارخانجات، واگذاری سوری است و به درد نمی‌خورد.

وی ابراز تاسف کرد: وقتی قیمت خودرو توسط شورای رقابت تعیین می‌شود، وقتی واردات خودرو با هدف ممانعت از رقابت محدود می‌شود، وقتی برای خودروسازان بازار و امتیازات انحصاری در نظر گرفته می‌شود و انگیزه پیشرفت از متولیان صنعتی گرفته می‌شود و وقتی کارخانجات «خصولتی» می‌شود، ساختار صنعت و شاکله صنعت خودرویی کشور بهتر از این نمی‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    پراید خودش تابوته

  • بدون نام

    خواهشا دعوای زرگری راه نیندازید همتون میدونید که پراید یعنی ارابه مرگ با این وجود تمام مسوولین از رییس جمهور گرفته تا پایین هیچگونه اقدام و حرکتی برای خروج این فرغون که نکردند هیچ تازه حمایت هم کردند

  • اربا

    پراید یک تابوت متحرک است

  • حسن

    پراید خود مرکب چوبین است،
    من هر جنس ایرانی خریدم هیچ تعهدی دقبال تامین قطعات به خرج ندادند،واکثرا چیزهایی کم گذاشته ویا بی کیفیت بود،به نظر شما درسته ما خودمونا در معرض خرید جنسی قرار بدیم که درش دزدی،بی مسئولیتی،وخسران وجود داره؟
    منکه از این به بعد به خودم احترام میگذارم
    ....

  • محمد سلطان

    ... من خودم پراید ندارم ولی توهین به شعور مردم عزیز ایران را نمیتوانم تحمل کنم! اگر همین ملت پراید نخره سایپا فاتحه ش خوانده س!

  • متین

    لعنت به هرکس که با فروش اجباری پراید به مردم بدبخت،سود عایدش میشه

  • بدون نام

    احسنت

  • آرش

    تا کی ماشین مرگ پراید به پیش براند

  • بدون نام

    ماشین چینی بخر داخلی نخر پراید حلب روغن نباتیه با ماشین چینی تصادف کنی دست و پا شکسته ای با پراید از این دنیا رخت بر بسته ای خود دانی

  • بدون نام

    سایپا با پراید در کمین است اگر از زندگی خسته شده‌ای یکبار فقط یکبارپراید سوار شو بعدش فاتحه

  • بدون نام

    عجب !!!!! از این حرفها زیاد شنیدیم پس کجاست آن مرد عمل؟؟؟

  • کارگرساده

    همین تابوت هم ما کارگران نمیتونیم بخریم

  • بدون نام

    پراید. تابوتی که هر روز گرون تر از دیروز.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج