«بوم» جای کنکورد افسانهای را میگیرد؟
هواپیمای مسافربری مافوق صوت کنکورد برای خیلیها شبیه یک افسانه است. هر چند سالهاست که این هواپیما بازنشسته شده اما هنوز خیلیها به دنبال جایگزینی برای آن هستند.
شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوم اعلام کرده میخواهد جتی مسافربری با سرعتی مافوق صوت برای خطوط هوایی بسازد که از سال ۲۰۲۳ به پرواز در میآید. این شرکت تا به حال ۷۶ سفارش برای خرید این هواپیمای مسافربری جدید مافوقصورت دریافت کرده است.
بزرگترین نمایشگاه هوا و فضای جهان که در نزدیکی پاریس برگزار میشود، معمولا محل رقابت و خودنمایی دو غول هواپیماسازی جهان یعنی بوئینگ و ایرباس است.
امسال اما در کنار این دو شرکت بزرگ، شرکت سومی به نام "بوم" هم جنجالی شده و نظرها را با طرح هواپیمای خود جلب کرده است. ۱۳ سال از آخرین پرواز کنکورد میگذرد و مقامهای بوم میگویند سرعت هواپیمای جدید به ۲۷۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد؛ یعنی بیش از دو برابر سرعت صوت! با این هواپیما به عنوان نمونه مسیر پاریس به نیویورک به جای هفت ساعت در سه و نیم ساعت انجام خواهد گرفت.
هواپیمای مافوق صوت کنکورد، با کاربری مسافربری یا ترابری، در کنار توپولف-۱۴۴، یکی از دو هواپیمای مافوق صوت حمل و نقل هوایی است که در پروازهای تجاری برای حمل مسافر مورد استفاده قرار گرفت. این هواپیما که محصول مشترک دو کشور فرانسه و بریتانیا بود میتوانست با سرعتی حدود دو برابر سرعت صوت یا عدد ماخ ۲ پرواز کند.
هواپیمای کنکورد با بهرهگیری از چهار موتور توربوجت با پس سوز، قادر به پرواز در سرعتهای مافوق صوت بود. این موتورهای بسیار قدرتمند مصرف سوخت بالایی داشتند. بالهای کنکورد مثلثی بودند و تنها رقیب آن، هواپیمای توپولف-۱۴۴ بود که در ظاهر بسیار به هواپیمای کنکورد شبیه است. بعد از حادثه سقوطی که در ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۰۰ در پاریس رخ داد و تمام سرنشینان این هواپیما کشته شدند، متخصصین، متوجه نقص در طراحی موتور این هواپیما شدند که رفع عیب آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود و در نتیجه در بیست و چهارم اکتبر ۲۰۰۳ آخرین پرواز این هواپیما انجام شد.
قیمت هر فروند هواپیمای جدید مافوق صوت که قرار است سال ۲۰۱۸ آزمایش شود حدود ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده که از کوچکترین جتهای مسافربری بوئینگ و ایرباس ارزانتر است. اما بدون شک بلیط پرواز این هواپیما بسیار گران خواهد بود.
کنکورد میتوانست بیش از صد سرنشین را در خود جای دهد، به دلیل قیمت بالای بلیط تقریبا همیشه تعدادی از صندلیهای آنها خالی بود. اما بوم با ۵۵ صندلی کمتر احتمالا با چنین مشکلی روبرو نخواهد بود.
ارسال نظر