تفاوت تعزیه با شبیه خوانی
اردشیر صالح پور، نویسنده و پژوهشگر با اشاره به اینکه ۱۱۰۰ نسخه از مجالس شبیه خوانی در موزه واتیکان ایتالیا وجود دارد به تفاوت تعزیه با شبیه خوانی پرداخت. همچنین وی پیشنهاد کرد تا انستیتوی تعزیه برای آموزش و انتقال این هنر به نسل جدید تاسیس شود.
صالح پور که دارای دکترای تخصصی پژوهش هنر و هنرهای نمایشی است، تعزیه را هنر ملی ایرانیان دانست و گفت: برگزار کنندههای این مجلس در رویکردی نوین تلاش دارند در کنار نمایش ابزار، اشیا و ابنیه و آثار در موزهها و مکانهای تاریخی، تجلی های ذوقی و فرهنگ معنوی و ناملموس را نیز در این مکانها به نمایش گذارند.
وی به نقل از الکساندر خچکو، یکی از پژوهشگران تعزیه گفت: ایرانیان با شرکت در تعزیه خشتهایی را میخرند تا آخرت خود را با آنها بنا کنند.
صالح پور افزود: اگر هنر اسطوره ای یونان تلاش میکند با اساطیر خودش، مذهب و دین و آیینش را ابراز کند، ایرانیان شیعه و مسلمان از دوران صفویه تلاش کردهاند با کمک هنر و فرهنگ، اشکال مختلفی از این تجلیها را در سطوح مختلف ابراز کنند.
شبیه خوانی، یگانه نمایش هنر جهان اسلام
صالح پور تعزیه را سامان یافته ترین و کامل ترین شکل هنر ملی و سنتی و آیینی ایرانی ها دانست و گفت: هنر کامل، هنری است که دارای شعر، موسیقی، داستان و آواز باشد و همه این مولفه ها در تعزیه وجود دارد.
وی یگانه نمایش هنر جهان اسلام را شبیه خوانی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه این هنر به عنوان میراث بشری ثبت شده است و ما باید به تعزیه نه تنها به عنوان هنری ایرانی بلکه به عنوان هنری بشری توجه کنیم.
این پژوهشگر با اشاره به تفاوتهای موجود در نسخ تعزیه و شیبیه خوانی در اقلیمهای مختلف به رغم واحد بودن موضوع، از وجود یک هزار و صد نسخه از مجالس شبیه خوانی در موزه واتیکان ایتالیا خبر داد.
صالح پور افزود: تعزیه در ایران باستان ریشه دارد، این هنر در دوران صفویه انسجام و در دوران زندیه تجلی پیدا کرد و اوج شکوفایی آن در تکیه دولت، ضلع جنوبی کاخ گلستان و دوران قاجار بود.
وی با اشاره به ممنوعیت تعزیه در دوران پهلوی، از احیا این هنر در زمان حاضر خبر داد و گفت: همه آوازهایی که توسط هنرمندان تعزیه اجرا میشد در موسیقی دستگاههای سنتی ایرانی قرار داشتند و شعر برای آنها سروده میشد.
به گفته صالح پور، بسیاری از ترانه هایی که در موسیقی ایرانی تداوم یافته و مشهور شده اند، برآمده از تعزیه هستند.
وی در ادامه بر لزوم پاسداشت و تداوم این هنر ملی تاکید و ابراز امیدواری کرد که در کنار اجرا، زمینههای پژوهشی، آموزشی و اجرایی تعزیه نیز فراهم شود چرا که تعزیه بخشی از میراث ناملموس ماست.
ارسال نظر