حسين سحرخيز:
شخصيتم در «هوش سياه» دوگانگي دارد
حسين سحرخيز بازيگري است که سال هاست او را در عرصه بازيگري در سينما و تلويزيون و البته تئاتر مي بينيم او هم تئاتر کارگرداني کرده و هم فيلم تلويزيوني ساخته است. حالا هم مي خواهد عرصه هاي ديگري را تجربه کند.
با او درباره کارش گفت و گو کرديم . البته او چندان تمايلي به صحبت درباره نقشش نداشت چرا که هنوز اين نقش آن قدر پررنگ نشده است. اما از جنبه هاي مختلف حضورش در اين مجموعه با ما سخن گفت و اين هم حاصل گفت و گوي ما با اين بازيگر .
بعداز «عمليات ۱۲۵» شاهد حضورتان در سريال «هوش سياه» هستيم ، از اين همکاري دوباره با کارگردان اين دو کار بگوييد.
در کار قبلي آقاي آب پرور ،يعني «عمليات ۱۲۵» همکاري داشتم. ضمن اين که آقاي آب پرور از دوستان قديمي من است و ۲۵ سال است که سابقه رفاقت و دوستي با هم داريم و مدت ها بود که دوست داشتيم با هم کار کنيم. اين فرصت در «عمليات ۱۲۵ » و بعد «هوش سياه ۲» فراهم شد و از من دعوت کردند و خوشحالم که در اين کار حضور دارم. چون به نظرم کاري ارزشمند است و مي بينم که مردم هم از اين کار راضي هستندو اين سريال با مخاطب ارتباط خوبي برقرار کرده است.
البته هنوز داستان آن قدر پيش نرفته است که بتوان در مورد شخصيتي که بازي کرده ايد ، اظهار نظر خاصي داشت اما در مجموع شخصيتي مرموز به نظر مي آيد.
بله،در مورد شخصيتي که بازي کرده ام نمي توانم چندان صحبت کنم چون جذابيتش رااز دست مي دهد. ولي شخصيتي است که در آن دوگانگي ديده مي شودو تماشاگر را به دنبال خود مي کشد. اين که اين فرد کيست و شخصيت اصلي اش چيست ، يکي از جذابيت هاي اين نقش است. اميدوارم توانسته باشم ، از پس اجراي آن برآيم و تماشاگر هم راضي باشد.
سختي هاي اين نقش ،به عنوان بازيگري که در اين کار حضور داشتيد ، چه بوده است؟
به دليل اين که همزمان با فيلم برداري، فيلم نامه بازنويسي مي شد ،و متن و نوشته کاملي وجود نداشت و کارگردان هم زمان اين کار را انجام مي داد فيلم نامه کاملي نداشتيم و وقتي بازيگر فيلم نامه کاملي در اختيار ندارد ، بايد آن خط منحني را که در متن و نقش و ساختار شخصيتي وجود دارد دنبال کند ،تا بتواند نقش آفريني کند و اين کار را مشکل مي کرد. در واقع نمي دانستم صحنه اي را که دارم بازي مي کنم ،سکانس قبلي اش چه بوده و قرار است بعد چه اتفاقي بيفتد که در اين سکانس بازتاب اين شخصيت را هدايت کنم ولي با راهنمايي هاي آقاي آب پرور سعي کرديم که اين مشکل را برطرف کنيم و ايشان هم خيلي کمک مي کرد و آن چه که در نقش به وجود آمده ، بسيار يکدست و روان است.
با توجه به اين که تئاتري هم هستيد و عرصه هاي مختلف هنر بازيگري را تجربه کرده ايد ، کداميک را ترجيح مي دهيد؟
به عنوان بازيگري که در هر سه بستر سينما ، تلويزيون و تئاتر حضور داشتم ،به نظرم تئاتر ، فضايي فرهنگي تر و هنري ترو بحث ادبيات در آن خيلي اهميت داردو بحث فرهنگي در تئاتر بيشتر دنبال مي شود. عواملي که در تئاتر کار مي کنند ، دغدغه بيشتري به مقوله فرهنگ دارند.در سينما به دليل اين که يکي از ويژگي هايش اين است که صنعت است و اقتصاد در آن خيلي مهم است از اين لحاظ بايد به آن پرداخت و همين مسئله است که تئاتر را از ساير هنرها جدا مي کند.
اگر بخواهم به صورت مشخص توضيح بدهم اين است که تماشاگر تئاتر وقتي مي خواهد نمايشي را ببيند ، اول به دنبال اين است که نويسنده کار کيست ، بعد کارگردان و در انتها به دنبال اين است که بازيگران نمايش چه کساني هستند. در حالي که اين مسئله در سينما برعکس است ومخاطب اول به سر در سينما نگاه مي کند تا ببيند که بازيگران فيلم چه کساني هستند ، بعد به کارگردان توجه مي کند و نويسنده چندان برايش مهم نيست اگر هم براي عده معدودي اهميت داشته باشد ، در مرتبه بعدي است.
در حالي که در تئاتر کاملا نقطه مقابل هم هستند.درواقع براي تماشاگر تئاتر نويسنده ، مهم است و اين که متن يک اثر از چه جهان بيني و انديشه اي تراوش مي کند ولي در سينما بعد تفريحي مهم است و متاسفانه مسائل فرهنگي و هنري دستخوش مسائل اقتصادي و ساير مسائل حاشيه اي مي شود.
به عنوان يک تماشاگر ارزيابي خودتان رااز «هوش سياه ۲» بگوييد.
الان برخي مي گويند چون خودش در اين کار بازي کرده است، مي خواهد به مسعود آب پرور نان قرض بدهد و يااين تصور پيش مي آيد که با تعريف و تمجيد از اين کار ، قرارداد بعدي را با اين کارگردان بسته ام. اگر چه دلم نمي خواهد اظها رنظري داشته باشم اما بايد بگويم که وقتي کاري انجام مي شود ، جاي نقد داردو معمولا کار خوب، منتقدان را سر ذوق مي آورد که کاري را نقد کنند. ولي در مجموع نسبت به کارهايي که انجام مي شود ،کار رايانه اي بيشتري در آن انجام شده و جزو معدود کارهايي است که به اين شکل ساخته شده است .
موضوع خوبي دارد و اصلا پلان اضافي در کار نمي بينيم و سعي شده است تا دقيقه اي به کار نگاه نشود و به کار آب بسته نشده است تا زمان آن را بالا ببرند و همه چيز حساب شده است . کار ريتم خوبي دارد بازي هاي خوبي را هم شاهديم. فيلم برداري خوبي هم دارد و حسن کريمي به عنوان فيلمبردار بااين که با دودوربين فيلم برداري کرده اما تمام تصاوير يکدست است چون تنظيم دودوربين و همزمان فيلم برداري و تنظيم رنگ کار آساني نيست اما فيلم بردار اين کار به خوبي کار را انجام داده است. نکته ديگر اين که اين کار در ميان کار هاي پليسي از جمله کارهاي خوب محسوب مي شود.
با توجه به تسلطي که در بازيگري داريد ، چرا کم کار هستيد ؟
چند سالي است که به سمت کارگرداني گرايش پيدا کرده ام و چند فيلم تلويزيوني هم براي شبکه هاي تلويزيون ساخته ام . چند برنامه هم دارم که بايد توليد شودولي از بازيگري دور نشده ام چون بازيگري کار اصلي من است و دوست دارم آن راانجام بدهم ولي سعي مي کنم تن به هر کاري ندهم حتي يک رستوران هم راه اندازي کرده ام و از طريق آن ارتزاق مي کنم تا مجبور نباشم هر کاري را قبول کنم درواقع کاري را قبول مي کنم که دوست داشته باشم و ارزش داشته باشد.
ارسال نظر