۵۳۵۵۰
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

ولایتی با اقتصاد کشور چه کار خواهد کرد؟

ولایتی: افزود: اما نقشی که دولت می تواند در این برنامه داشته باشد تأمین بودجه است. به طوری که بودجه صرف هزینه های جاری نشود و بیشتر در زمینه های عمرانی، سازندگی و پیشرفت صرف شود که در این صورت شاهد تورم تک رقمی، بیکاری تک رقمی، رشد ۸ درصدی، عدم وابستگی به نفت و یک اقتصاد تولید محور را شاهد خواهیم بود که در سایه این تحولات می توانیم به اهداف ۲۰ ساله نزدیکتر شویم.

خبرگزاری مهر: علی اکبر ولایتی در شبکه جام جم و در گفت وگو با ایرانیان خارج از کشور با اشاره به اهدافش از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: هدفم از ورود به صحنه انتخابات خدمت است.

وی افزود: برای پیشرفت ایران نباید تنها به شعار بسنده کرد و شعار باید با نیت ساده و عزم راسخ برای پیشرفت ایران باشد.

وی با بیان اینکه برنامه ام به صورت مکتوب به زودی در اختیار مردم ایران قرار می گیرد گفت: امیدوارم این دفترچه در اختیار هموطنان خارج از کشور نیز قرار گیرد و این برنامه مبنایی شود برای مطالبات به حق مردم ایران.

وی همچنین در مورد برنامه هایش در حوزه سیاست خارجی تصریح کرد: توسعه و روابط با سایر کشورها بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در دستور کار دولتم قرار دارد.

عضو ائتلاف برای پیشرفت با بیان اینکه در دولتم با همه کشورها براساس اصل احترام متقابل رابطه ای دوستانه برقرار خواهم کرد گفت: ایران با هیچ کشوری به جزء رژیم صهیونیستی مشکلی ندارد و البته آمریکا هم اگر بخواهد براساس زیاده خواهی و از موضع بالا با ایران رابطه داشته باشد ما چنین رابطه ای را نمی پذیریم و تنها در سایه حفظ حقوق متقابل و برابر حاضریم با همه کشورها از جمله آمریکا رابطه برقرار کنیم.

در ادامه این برنامه ولایتی در مورد موضع دولتش در قبال مسئله انرژی هسته ای گفت: موضع ایران در انرژی هسته ای همچنان باید بر همین اساس باقی بماند اما این بدین معنا نیست که ما قصد تعامل با دنیا نداشته باشیم.

ولایتی افزود: انرژی هسته ای را باید حفظ کرد چرا که جزء حقوق اساسی ملت ماست. انرژی هسته ای جزء انرژی های پاک است و از لحاظ آلودگی های زیست محیطی در چند سال آینده هیچ کشوری نمی تواند از منابع سوختی استفاده کند. لذا حق همه ملت ها از جمله ایران که npt را امضا کرده اند این است که انرژی هسته ای داشته باشند و ما می توانیم با دیپلماسی فعال با دیگر کشورها و مجامع بین المللی این مشکل را حل کنیم.

وی با اشاره به سوابق کاری اش در وزارت امور خارجه گفت: ما مذاکرات سخت تری از جمله حفظ مرزهای ایران در ۸ سال دفاع مقدس، حفظ حق ایران در اروندرود، حفظ قطعنامه ۱۹۷۵ را پشت سر گذاشته ایم و پرونده انرژی هسته ای ایران سخت تر از آن مذاکرات نیست.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری تاکید کرد: در طول ۳۴ سال از عمر انقلاب قدرت منطقه ای ایران را توسعه دادیم و تقویت کردیم و امروز هیچ مسئله ای در منطقه بدون حضور فعال ایران صورت نمی گیرد که این امر حاصل سی و چند سال کار و تلاش دستگاه دیپلماسی ایران است که بخشی از آن در زمان تصدی گری من در وزارت امور خارجه انجام گرفته است بنابراین همه کارها را می توان مدبرانه حل کرد.

وی همچنین در مورد راهکارهایش برای حل مشکلات اقتصادی از جمله تورم گفت: اقتصاد دولت من تولیدمحور و مردم محور است.

وی افزود: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی تمام کارهایی که دولت در حوزه اقتصاد دارد باید به مردم واگذار کند به جز بعضی کارها از جمله بانک مرکزی و بیمه مرکزی لذا اولین اقدامی که انجام می دهم تعدیل وظایف دولت در حوزه اقتصادی است.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: متأسفانه در سال های اخیر قانون به درستی اجرا نشده و دولت دست از تصدیگری در امور اقتصادی برنداشته است. لذا ما با دو اصل تولیدمحور و مردم محور در امور اقتصادی می توانیم به اقتصاد مقاومتی و بدون نفت دست یابیم.

وی افزود: برای اینکه تولید رشد داشته باشد باید بتوانیم به مقاصد تعریف شده براساس برنامه ۵ ساله دست یابیم که امروز این امر حاصل نشده که دلیل عمده آن تدابیر غیرصحیحی است که اتخاذ شده است. در ادامه ولایتی در گفت وگوی خود با ایرانیان خارج از کشور در مورد رویکرد دولتش برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها گفت: هدفمندسازی یارانه ها یک قانون است که حتماً باید اجرا شود اما براساس قانونی که مجلس تصویب کرده است که اگر تاکنون نیز براساس این قانون اداره می شد شاهد خیلی از مشکلات امروز اقتصادی نبودیم.

عضو ائتلاف برای پیشرفت ایجاد اعتماد میان دولت و ملت را یکی دیگر از اولویت های دولتش نام برد و گفت: ایرانیان عزیز خارج از کشور که به خصوص در کار تجارت مشغول هستند اگر اعتماد میان آنان و دولت بازسازی شود و این اعتماد را به آنان بدهیم که سرمایه شان را در ایران حفظ می کنیم و می توانند سود این سرمایه را به خارج از کشور منتقل کنند در سایه این اعتماد می توانیم جذب سرمایه های خارجی بیشتری داشته باشیم.

ولایتی وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از هموطنان خارج از کشور مبنی بر اینکه در دولت شما اولویت با توسعه اقتصادی است و یا سیاسی خاطرنشان کرد: هر کاری به جای خود نیکوست توسعه سیاسی و اقتصادی باید به جای خودشان باشد.

وی افزود: توسعه سیاسی به این معناست که در کشور آزادی وجود داشته باشد و مردم بتوانند نظارت بر دستگاه های دولتی داشته باشند و دستگاه ها نیز نقدپذیر باشند اما با این اقدامات مشکل اقتصادی حل نمی شود. بنابراین توجه به هر کدام از حوزه ها باید توأماً و در کنار هم باشند.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در عین حال خاطرنشان کرد: در کشوری هم که در حوزه اقتصادی پیش رود اما مردم بینش سیاسی نداشته باشند و توسعه اقتصادی نباشد در انتخاب هایشان نمی توانند دقیق عمل کنند. همچنان که در دولت های گذشته هم شاهد بودیم رویکرد تک بعدی به یک حوزه موفقیت آمیز نیست.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برنامه متفاوت شما برای پیشبرد و توسعه کشور چیست گفت: هر دولتی که بر سر کار می آید تبعیتش از چشم انداز ۲۰ ساله اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: این برنامه ۲۰ ساله چهار برنامه ۵ ساله دارد که به صورت قانون مدون است و دولت های موظفند که آن را اجرا کنند و این برنامه نیز خارج از اختیار دولت هاست. بنابراین برنامه بلندمدت دولت ها تدوین شده است که همان چشم انداز ۲۰ ساله است.

این کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به برنامه های میان مدت و کوتاه مدتش گفت: بازسازی اقتصاد داخلی و بازسازی سیاست خارجی از برنامه های کوتاه مدت و میان مدت دولت من در کنار برنامه بلندمدت چشم انداز ۲۰ ساله است.

عضو ائتلاف برای پیشرفت افزود: اقتصاد داخلی باید با ثبات در تصمیم گیری ها باشد و در کنار پویایی شاهد تحکیم تصمیمات گرفته شده در این حوزه باشیم یعنی مصوبه ای که امروز گرفته شد فردا با یک بخشنامه دیگر عوض نشود و شاهد تنوع و تناقض بخشنامه ها نباشیم.

ولایتی عدم روزمرگی در اتخاذ تصمیمات را از دیگر ویژگی های اقتصاد دولتش نام برد و گفت: در آینده باثبات در تصمیمات در عین پویایی اعتماد مردم را به دولت جلب خواهیم کرد.

وی همچنین افزایش نقدینگی، کمبود کالا و عدم نظارت دولت بر تنظیم بازار را موجب این آشفتگی بازار اقتصادی دانست.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در توضیح برنامه بلندمدت دولت گفت: سند چشم انداز برنامه بلندمدتی است که با زمینه سازی مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ آن بعد از تعدیل و اصلاح توسط رهبری و تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است تا در سال ۱۴۰۴ ایران قدرت اولیه منطقه آسیای جنوب شرقی شود لذا همه دولت ها موظف به اجرای این برنامه ها هستند.

وی افزود: اما نقشی که دولت می تواند در این برنامه داشته باشد تأمین بودجه است. به طوری که بودجه صرف هزینه های جاری نشود و بیشتر در زمینه های عمرانی، سازندگی و پیشرفت صرف شود که در این صورت شاهد تورم تک رقمی، بیکاری تک رقمی، رشد ۸ درصدی، عدم وابستگی به نفت و یک اقتصاد تولید محور را شاهد خواهیم بود که در سایه این تحولات می توانیم به اهداف ۲۰ ساله نزدیکتر شویم.

وی همچنین در ادامه با طرح این سوال که چه کنیم عزت ایران موجب وادادگی در برابر فشار بیگانگان نشود گفت: همه دولت ها باید به راهگشاهای رهبری و نیازهای مردم پاسخ مثبت دهند و بدون عقب نشینی از راهبردهای ایران از جمله حفظ نفوذ ایران در منطقه مسئله انرژی هسته ای و تأثیرگذاری ایران در صحنه بین المللی گام بردارند و بر این عزت های ایران که در پی این ۳۰ سال به دست آمده بیفزایند و نه اینکه از این عزت ها و پیشرفت ها کم کنند اما این به معنای خشکی و خشونت در روابط خارجی نیست بلکه با دیپلماسی دقیق، ظریف و توسعه روابط با دیگر کشورها می توان این مسیر تأثیرگذاری ایران در صحنه بین المللی را افزایش داد.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: در زمانی که من وزیر امور خارجه بودم D۸ با همت ایران بین هشت کشور اسلامی تأسیس شد و از منحل شدن RCD که متشکل از ایران، پاکستان و ترکیه بود جلوگیری کردیم و آن را به سازمان همکاری های اکو با پیوستن ۷ کشور دیگر همسایه ارتقاء دادیم ولی متأسفانه کارآمدی که این دو سازمان در گذشته داشتند در حال حاضر ندارند.

عضو ائتلاف برای پیشرفت با تاکید بر اینکه همکاری های منطقه ای مقدمه پیشرفت کشورها در حوزه بین المللی است گفت: در دولت آینده ما سازمان های همکاری های منطقه ای فعال خواهند شد.

ولایتی همچنین در خصوص تحریم ها گفت: توسعه روابط خارجی با دیگر کشورها جزء برنامه اصلی دولت ماست و تجربه ۱۶ ساله من نیز بیانگر این امر است.

وی افزود: زمانی که من وزیر شدم ما تنها ۹ سفیر داشتیم و با چنین وزارتخانه ای من کار را شروع کردم اما زمانی که از این سمت کنار رفتم ۱۳۶ نمایندگی با سفرا و سرکنسول ها و دیپلمات کار کشته داشتیم.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با بیان اینکه در حوزه بین الملل باید با زبان بین الملل سخن گفته شود گفت: اگر دولت با الفبای روابط بین الملل آشنا نباشد نمی تواند در این حوزه تأثیرگذار باشد. بنابراین با بازسازی روابط خارجی می توانیم تحریم ها را برداریم و این امر شدنی است.

وی با تاکید بر اینکه نباید همه مشکلات را گردن تحریم ها بیندازیم گفت: این کار یعنی صلب مسئولیت باید در قبال توطئه دشمنان تدبیر هم باشد ما با تدبیرها می توانیم تحریم را دور بزنیم و اگر تهدیدها تبدیل به فرصت شود می توانیم در برابر تحریم ها مقاومت کنیم.

وی با بیان اینکه تحریم های امروز سخت تر از زمان جنگ نیست گفت: رزمندگان ما بدون اسلحه و مهمات کافی توانستند از مرزهای ایران دفاع کنند و این در حالی بود که اکثر کشورها حتی کالاهای که کاربرد دوگانه داشتند را از جمله وانت به ایران نمی دادند پس در کنار تحریم ها باید تدبیر داشته باشیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که در دولت آینده اش به چه میزان آزادی سیاسی خواهد بود گفت: دموکراسی یعنی حکومت مردم بر مردم ایران به طور متوسط هر سال یک انتخابات آزاد داشته بنابراین دموکراسی در کشور ما در مقایسه با کشورهای اسلامی، جهان سوم و اروپای شرقی و مرکزی در سطح کیفی بالاتری قرار دارد و حاکمیت از آن مردم است.

عضو ائتلاف برای پیشرفت با بیان اینکه دموکراسی در ایران در چارچوب ارزش های اسلامی است افزود: دموکراسی در ایران با عنوان مردم سالاری دینی تعبیر می شود همچنان که در کشورهای دیگر هم دموکراسی بر مبنای ارزش های خودشان است مانند دموکراسی لیبرالیستی اما در ایران مردم در چارچوب ارزش های الهی و اسلامی کاندیداها را انتخاب می کنند.

ولایتی با بیان اینکه عدد روزنامه ها، سایت ها و احزاب در ایران بسیار زیاد است گفت: در روزنامه ها هر آنچه ناقدین می خواهند می نویسند مگر آنکه خلاف قانون باشد که این امر نیز در سایر کشورها هم این گونه است. آزادی ای که روزنامه ها و احزاب ما دارند کمتر از آزادی کشورهای غربی نیست.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برای حفظ عزت ایرانیان خارج از کشور چه برنامه ای دارد گفت: در دولت من ایرانی در داخل و خارج از کشور فرق ندارند و همه شهروند درجه یک هستند و من احساس نگرانی و دغدغه هموطنانم را در خارج از کشور درک می کنم که چگونه نگران تضعیف عزت ایرانی هستند و این وظیفه ماست که از این عزت دفاع کنیم.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه گذرنامه ایرانی باید ارزش و اعتبار خودش را داشته باشد گفت: این تنها در سایه حفظ روابط ارزشمند با دیگر کشورها حاصل می شود. دولت باید از حقوق کنسولی، حقوقی، هویتی و تحصیلی ایرانیان خارج از کشور دفاع کند و مبنای ما بر این است که با بازسازی روابط خارجی و توسعه روابط این عزت ملی را حفظ کنیم.

وی همچنین در خصوص مشکلات دانشجویان خارج از کشور گفت: ما باید از دانشجویان خارج از کشور به خصوص در رشته ای که مورد نیاز جامعه است حمایت کنیم و با کمک های تحصیلی و ایجاد شغل در داخل کشور آنان را تشویق و حمایت کنیم.

وی همچنین در خصوص رفع مشکلات ایرانیان خارج از کشور وعده داد: برای حفظ عزت ایرانی و تسهیل در رفت و آمد ایرانیان با توسعه روابط با دیگر کشورها اقداماتی انجام خواهیم داد که از جمله آن لغو روادید خواهد بود که در نظر داریم در دولت آینده با بیش از چهل کشور لغو روادید داشته باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • dalton

      جناب اين بايدها گفته ميشن ولي كسي كه اينكاره باشه هنوز پيدا نشده!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از کجا می دونی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج