قیمت ابرخودروی ایرانی الاصل مشخص شد
فریس رضوانی سابقهی همکاری با برندهای مطرحی همچون استونمارتین و فراری دارد. هدف اصلی شرکت رضوانی، تولید یک خودروی اسپرت با وزن پائین و قدرت بالا است؛ به طوریکه حس ناب یک رانندگی عالی، شبیه به خودروهای مسابقات فرمول یک را تداعی کند.
شرکت رضوانی در سال ۲۰۱۴ با هدف طراحی و تولید خودروهای مدرن، با نام کامل Rezvani Automotive Designs در کالیفرنیای آمریکا آغاز به کار کرد. بنیانگذار این برند، فریس رضوانی نام دارد که متولد ایران و مقیم آمریکا است. او اکنون ۴۲ ساله است و با توجه به شغل خلبانی پدرش، از کودکی به هواپیما علاقهمند و مدتی بعد در رشتهی طراحی خودرو فارغالتحصیل شد.
سال گذشته در نمایشگاه خودروی لوسآنجلس، نمونهی آمادهی تولید شرکت رضوانی به نام آلفا رونمایی شد. این خودرو از پیشرانهی ۲.۴ لیتری سوپرشارژ ساخت هوندا استفاده میکرد و حدود قیمت آن، ۲۰۰ هزار دلار اعلام شد. مدتی بعد، شرکت رضوانی آستانهی قیمت محصول جدید خود را ۱۵۰ هزار دلار عنوان کرد؛ اما حالا به طور رسمی، ارزانترین نسخهی آلفا را برای تحویل در سال ۲۰۱۸، به قیمت ۹۵ هزار دلار پیشفروش میکند.
البته کاهش قیمت این خودرو به میزان بیش از ۵۰ درصد، در زمانی کمتر از یک سال عجیب بهنظر میرسد؛ اما به عقیدهی کارشناسان، تفاوت پیشرانه در نسخهی جدید، این کاهش قیمت را ممکن کرده است. رضوانی استفاده از پیشرانهی ۵۰۰ اسب بخار ساخت هوندا را منتفی میداند و حالا از نمونهی ۲.۵ لیتری جدیدی به قدرت ۴۰۰ اسب بخار استفاده خواهد کرد. این پیشرانه، محصول مشترکی از برند مطرح کاسورث انگلستان و شرکت رضوانی خواهد بود.
جالب است بدانید که کاسورث، هرچند یک خودروساز ناشناخته محسوب میشود، به عنوان یکی از مهمترین سازندگان پیشرانه برای خودروهای فرمول یک در سالهای اخیر شناخته میشود. این شرکت پس از فراری و بالاتر از مرسدس بنز، با ۱۷۶ بار قهرمانی در فرمول یک، پرافتخارترین تأمینکنندهی پیشرانه در این مسابقات است.
رضوانی آلفا با این پیشرانهی جدید ۴۰۰ اسب بخار، ظرف ۳.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید که البته عدد حیرتانگیزی نیست؛ اما قابل قبول و معادل خودروهای فرمول یک در ده سال قبل است. این خودرو با پیشرانهی ۵۰۰ اسب بخار ساخت هوندا در تستهای پیشتولید، زمان ۳.۲ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ثبت کرده بود. دیگر نکتهی جالب در مورد خودروی آلفا، وزن خالص آن، به میزان ۷۵۰ کیلوگرم است.
نظر کاربران
اشتباه نکن دوست من ،سمند خودرو ایرانیه:)
پاسخ ها
راستش منم به هوای دیدن سمند اومدم خخخخخخخخخ
باعث افتخاری مرد همیشه جاوید و پاینده باشی و افتخار آفرین ایران و ایرانی ....... برات آرزومند موفقیتهای بیکرانم . بدرود
آقای "فردیس رضوانی" زندگینامه ی جالبی داره، زمانی که ایران بوده طرحهاشو برده ایران خودرو و سایپا و... بهش خندیدن اونم رفته امریکا, درضمن نام خودروی ایشون بیست (beast) هست نه آلفا...
اینجا میشه خودروی ایرانی الاصل؟ نه جانم خودرو مال اون کشوریه که شخص تونست طرح را ارائه و تولید کند.
اینجا مدتهاست یکی داره میگه دولت ،مردم من خودروی آب سوز تولید کردم انگار نه انگار. نمیفهمیم ثبت همین اختراع میتونه اقتصاد کشور رو متحول کنه. بعد که رفت خارج و در کشور دیگر ثبت کرد و فواید مالی تو بانکهای اون کشور میره اینجا تیتر میزنند اختراع ایرانی!
چه پیشرفت چشم گیری.!
درود بر ایرانی درود بر نژادم که هر جا هستم باعث درخششم. رضوانی عزیز کاری کن که هیچکس از کمپانی های داخلی خودرو نخره به امید آن روز....
این خبر یعنی اگه به استعدادهای کشورمون توجه کنیم و هی دنبال شرکتهای خارجی نباشیم میتونیم در چه حدی خودرو ساز باشیم که امثال ال 90 و امثالهم یک شوخی به نظر بیاد اما نمیدونم برای چی که به این نیروها توجه نمیشه و اینها میشوند سرمایه برای کشورهای دیگه .