ساخت ١٠ تا ٢٠درصد قطعات در ايران و استفاده در هواپيماهاي خارجي مستلزم آن است كه اولا اين توان در داخل وجود داشته باشد.
اصغر فخريهكاشان قائممقام وزير راه و شهرسازي در اعتماد نوشت: ساخت ١٠ تا ٢٠درصد قطعات در ايران و استفاده در هواپيماهاي خارجي مستلزم آن است كه اولا اين توان در داخل وجود داشته باشد. دوم، اين قطعه از نظر استانداردهاي بينالمللي مورد تاييد قرار گيرد. سوم، شركت خارجي كه ميخواهد آن را استفاده كند، براي استفاده از آن، رضايت داشته باشد. چهارم، بايد چنين كاري اجازه صادراتي از طرف كشورهاي صادركننده هواپيما داشته باشد. پنجم، اين اقدام با زمانبندياي كه مد نظر ما است، سازگار باشد و قيمت تمامشده آن هم مناسب باشد. در كشور قطعا توانهايي براي ساخت هست؛ اما همه اين قطعات، استاندارد بينالمللي ندارد.
بههميندليل در هواپيماهاي داخلي خود هم كه قرار بود بسازيم و تاكنون نساختيم، مجبور شديم به سراغ افرادي برويم كه داراي استاندارد باشند و آنها قطعات را براي ما تاييد كنند. درحالحاضر هيچكدام از آنها در كشور امكانپذير نيست.
حتي اگر همه اين شرايط فراهم باشد، حداكثر ميتوانيد روي صد هواپيما، صد قطعه بگذاريد، كجاي دنيا براي صد هواپيما، سرمايهگذاري هنگفت ميكنند، وقتي هيچ تضميني وجود ندارد كه ايرباس يا يك هواپيماساز ديگر آن قطعه را بخرد؟! اطلاعات آقاي ميرسليم متاسفانه كافي نبوده است.
ما به جاي اينكه به ايرباس بگوييم ۱۰۰ قطعه ميسازيم، شركتهاي دانشبنيان را به ايرباس معرفي كردهايم تا آنها را ارزيابي و بررسي كند كداميك از آنها ميتواند چه قطعه يا نرمافزار را بسازد و پس از آن، اين قطعات يا نرمافزارها را در زنجيره تداركات ايرباس قرار دهد. ممكن است اين فرآيند به ٥٠ هواپيماي ما نرسد؛ اما وقتي به اين مرحله رسيد، شركتهاي ايراني يكي از ساپلايرهاي ايرباس خواهيم بود و به جاي اينكه براي صد هواپيما قطعه بسازيم، براي هزار هواپيما در سال، فعاليت خواهيم كرد.
با تشكيل كميته مشترك با ايرباس و معاونت فناوري رياستجمهوري، اين اقدام را در دستور كار قرار دادهايم؛ بنابراين آقاي ميرسليم كه چنين اظهاراتي دارد، قطعا اقتصاد صنعت هوايي را نميشناسد. اكنون براي خريد هواپيما از بزرگان هواپيمايي اقدام كردهايم. وقتي اين هواپيما را زودتر به كشور وارد ميكنيم، صرفهجويي ارزي كرده و اشتغال ايجاد ميكنيم و با تعميرات با كمك ايرباس، دانش پلهپله به داخل كشور منتقل ميشود.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
من مناظره ها رو ندیدم . ولی واقعا آقای میرسلیم انقدر اطلاع نداره که برای ساخت قطعات یک هواپیما مخصوصا مسافربری چه پیچیدگیهایی وجود داره ....
بدون نام
سلام.آقا حامد درسته هواپیما درست کردن خیلی پیچیده هست ولی جوان های ایران عزیز اگه بهشون بهاء داده بشه درست میکنن.فرار نمیکنن برن تو کشورهای دیگه.الان برو تحقیق کن مبینی تو آمریکا خیلی از اونایی که دارن هواپیما درست میکنن ایرانی هستن.
علی
درسته هواپیماسازی آسانتر از خودرو سازی هستش
بدون نام
پل پل بالا بروید اول ماشین درست کنید بعد هواپیما مثل همی کشورهای صنعتی
فرید
میرسلیم آمده بود برای جوسازی بر علیه دولت.حالا با هر بهانه ای چه درست چه غلط.
منوچهر
کی هست که ازجوانان حمایت کنه متاسفانه بیشترمسئولان به فکراختلاسند این یعنی فرارمغزها وپیشرفت روزبه روز ارو پا وآمریکا.
نظر کاربران
من مناظره ها رو ندیدم . ولی واقعا آقای میرسلیم انقدر اطلاع نداره که برای ساخت قطعات یک هواپیما مخصوصا مسافربری چه پیچیدگیهایی وجود داره ....
سلام.آقا حامد درسته هواپیما درست کردن خیلی پیچیده هست ولی جوان های ایران عزیز اگه بهشون بهاء داده بشه درست میکنن.فرار نمیکنن برن تو کشورهای دیگه.الان برو تحقیق کن مبینی تو آمریکا خیلی از اونایی که دارن هواپیما درست میکنن ایرانی هستن.
درسته هواپیماسازی آسانتر از خودرو سازی هستش
پل پل بالا بروید اول ماشین درست کنید بعد هواپیما مثل همی کشورهای صنعتی
میرسلیم آمده بود برای جوسازی بر علیه دولت.حالا با هر بهانه ای چه درست چه غلط.
کی هست که ازجوانان حمایت کنه متاسفانه بیشترمسئولان به فکراختلاسند این یعنی فرارمغزها وپیشرفت روزبه روز ارو پا وآمریکا.