۵۲۲۵۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

کدخدایی:

داستان بنز و پژوی آیت الله ها سر دراز دارد

داستان بنز و پژو سواری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و جنتی سر دراز دارد و آنطور که از شواهد بر می‌آید گویا تا شب انتخابات هم ادامه خواهد داشت.

روزنامه دنیای اقتصاد: داستان بنز و پژو سواری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و جنتی سر دراز دارد و آنطور که از شواهد بر می‌آید گویا تا شب انتخابات هم ادامه خواهد داشت.

چند روزی است که سخنان تلویحی آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان درباره سبک و روش زندگی هاشمی رفسنجانی به یکی از سوژه‌های داغ اخبار رسانه‌ها تبدیل شده است.

توجه ویژه رسانه‌ها و در پی آن اذهان عمومی به این امر سبب شد تا شنبه شب گذشته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی یک مصاحبه تلویزیونی به صورت کامل و جامع به تشریح موضع شورای نگهبان درباره چگونگی احراز صلاحیت کاندیدا‌ها بپردازد و رسما اعلام کند که سخنان آیت‌الله جنتی به عنوان خطیب نماز جمعه شخصی بوده است و جایگاه قانونی ندارد.

کدخدایی در حالی سعی کرد تا برداشت‌ها از سخنان اخیر جنتی را از موضع سخنگوی شورای نگهبان اصلاح کند که ساعاتی قبل از مصاحبه وی علی مطهری نماینده تهران در مجلس این سبک اظهار نظر را نادرست نامیده بود.

ماجرا از کجا شروع شد؟

داستان بنز سواری اکبر هاشمی ‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت از ۲۱ اردیبهشت ماه گذشته آغاز شد - یعنی روزی که هاشمی رفسنجانی برای ثبت نام در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌‌جمهوری به میدان فاطمی رفت و دوربین‌های خبری عکس پیاده شدن وی را از اتومبیل بنز ضد گلوله‌اش در مقابل ساختمان وزارت کشور ثبت کردند- به این ترتیب بود که بنز سواری هاشمی به دستمایه خبری رقبای انتخاباتی‌اش تبدیل شد.

چند روز بعد از این جنجال خبری هم آيت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، از تریبون نماز جمعه تهران از شروط یک کاندیدای تمام عیار برای شرکت در انتخابات پیش روی ریاست‌‌جمهوری سخن گفت و تاکید کرد: «رییس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد؛ این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد؛ همچنین باید به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد.»

تاکید جنتی بر ساده‌زیستی و اشاره او به ماشین گرانقیمت یک کاندیدا در رسانه‌های داخلی جنجال به پا کرد. حاشيه‌هاي این داستان هم زمانی دو چندان شد که علی مطهری شنبه گذشته - یک روز پس از انتشار سخنان دبیر شورای نگهبان - به جمع خبرنگاران رفت و گفت: «فکر نمی‌کنم بنز آقای هاشمی گران‌تر از پژوی آقای جنتی باشد.»

مطهری تاکید کرد: «اگر بعضی مقامات سوار بنز می‌شوند تشخیص تیم حفاظت آنها است و در ‌واقع این بنزهایی که آقایان سوار می‌شوند بنزهای ۲۰ تا ۳۰ سال پیش است و به‌نظرم سخنان مطرح‌شده حرف‌های خامی بود.» نماینده تهران افزود: «بالاخره به یک فردی می‌گویند که باید با این ماشین که ضدگلوله است رفت‌وآمد کنی و به آقای هاشمی هم برای موقعیتش این موضوع را گفته‌اند؛ خود آقای جنتی با چه چیزی رفت‌وآمد می‌کند؟ فکر نمی‌کنم بنز آقای هاشمی گران‌تر از پژوی آقای جنتی باشد.»

وی در پایان هم تاکید کرد: «به‌نظر من این سخنان درست نبود؛ نه در شأن نمازجمعه بود نه منطقی.» چند ساعت بعد از انتشار سخنان مطهری بود که کدخدایی هم در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته به سخنان جنتی در خطبه‌های نماز جمعه گذشته تهران اشاره کرد و گفت: «ایشان نظر خود را در این باره مطرح کردند که جامعه ممکن است به اشرافی‌گری تمایلی نداشته باشد و این گونه مسائل تا زمانی که به عنوان یک امر خلاف مطرح نشود در شورای نگهبان بررسی نخواهد شد.»

آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است، کدخدایی همچنین درباره اینکه آیا ممکن است توجه به مصالح عالی قانون را نقض کند، ادامه داد: «ما باید مصالح عالی نظام را در نظر گرفته و معیارهای قانونی را با توجه به آنها در مورد افراد محک بزنیم این به مفهوم این نیست که مصلحت جایگزین قانون شود، مصالح عالی نظام سیاست‌های کلی است که آنها هم به نوعی منطبق بر قوانین است و به مفهوم این نیست که ما معیارها را نادیده بگیریم. ممکن است در ميان افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند گرایش‌های سیاسی، همه از یک طیف سیاسی باشند آیا ما باید آنها را عقب بزنیم و نادیده بگیریم؟ خیر از نظر ما مصالح عالی نظام فراتر از اینگونه صحبت‌ها است و دلیل بر این نمی‌‌شود که ما افراد را در چارچوب حزب و گروه قرار بدهیم.»

وی افزود: «مصالح عالی نظام مسائلی است که در سیاست‌های کلان نظام مطرح شده است و مطلبی نیست که به صورت سلیقه‌ای بررسی کنیم و با سلایق بسیار فرق می‌کند.»

وی در ادامه افزود: «ما جلسات متعددی را در شورای نگهبان داشته‌ایم و در این هفته نیز احتمالا یک یا دو جلسه خواهیم داشت تا بتوانیم روز سه‌شنبه نتایج احراز صلاحیت‌ها را به وزارت کشور ارائه کنیم.»

هر چند که کدخدایی سعی در اصلاح سخنان دبیر شورای نگهبان داشت و سمت وی در این شورا او را مناسب‌ترین گزینه برای این امر نشان می‌دهد، اما چون این داستان ریشه در اختلافات قدیمی دو جناح سیاسی کشور دارد، بعید به نظر می‌رسد که جوی که به‌خاطر رقابت‌های انتخاباتی بر فضای سیاسی کشور حاکم شده اجازه دهد ماجرا به این زودی‌ها فیصله یابد و در روزهای آینده با دستمایه‌ای دیگر باز هم به صدر اخبار داخلی کشور کشیده نشود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج