تردد خودروهای پلاک کیش در کل کشور آزاد شد
علیرغم آنکه در کارنامه مناطق آزاد تجاری کشور هیچ نقطه مثبتی به نفع اقتصاد ملی مشاهده نمیشود و مسئولان مکررا از این مناطق به عنوان بارانداز قاچاق نام میبرند اما روند ارائه امتیازات مختلف به این مناطق همچنان ادامه دارد.
روز گذشته مهدی اقبالی مقدم مدیرکل گمرک جزیره کیش در مورد تردد خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد کیش در سرزمین اصلی گفت: «پس از بررسی موضوع در نشستهایی با حضور مسئولان حوزه مربوطه، مجوز خروج خودرو به صورت موقت به سرزمین اصلی از امروز صادر شد و تا اطلاع بعدی آزاد اعلام شده است.»
با توجه به تعرفه بالای واردات خودرو، خودروهای لوکس و باکیفیت خارجی از قیمت بسیار پایینی در مناطق آزاد برخوردارند. بازار تولید و عرضه خودروهای داخلی در مناطق آزاد جایگاهی نداشته و خودروهای وارداتی با قیمتهای رقابتی این بازار را تصاحب نمودهاند. لازم به ذکر است که هیچکدام از مراحل تولید و مونتاژ این خودروها در کشور صورت نگرفته و کالای نهایی وارد کشور میگردد، لذا با واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد علاوه بر کاهش درآمدهای دولت به واسطه عدم دریافت حقوق ورودی، اشتغالزایی و انتقال تکنولوژی نیز صورت نمیگیرد. نظر به تحرکات اخیر به منظور افزایش تعداد و وسعت مناطق آزاد، تنها محدودیت حاکم بر تردد این خودروها نیز کاهش مییابد.
سازمان منطقه آزاد اروند در سال ۹۴ بیش از ۸۰۰۰ دستگاه و در دو ماهه ابتدایی سال ۹۵ حدود ۱۳۰۰ خودرو پلاک نموده است. آمار دقیقی از مجموع وسایل نقیله دارای پلاک مناطق آزاد کشور وجود ندارد لکن براساس مصاحبهها و اطلاعات موجود تعداد آن در پایان سال ۹۵ حدود ۸۰ هزار دستگاه تخمین زده میشود.
مسئولان ادعا مینمایند با استفاده از سیستم GPS و یا اعطای محدود مجوز مرخصی جهت ارائه به پلیس راه، تردد این خودروها کاملا تحت کنترل است اما برخی از شواهد و گفتههای بومیان نشان میدهد امکان تخلف و جعل وجود داشته و در عمل نظارتهای لازم صورت نمیپذیرد.
از سویی دیگر با توجه به ابعاد فرهنگی نظیر اعطای معافیت در راستای مصرفزدگی و تجملگرایی، و همچنین افزایش شکاف طبقاتی به دلیل وجود محدودههای محروم در مناطق آزاد کشور، انتقادات جدی بر این موضوع وارد است.
مناطق آزاد ایران که از سال ۷۲ آغاز به فعالیت نمودهاند، تاکنون عملکرد مناسبی در راستای اهداف اصلی خود نظیر تولید، صادرات و انتقال تکنولوژی نداشته و در مقابل، افزایش واردات کالاهای مصرفی و لوکس از این مناطق شدت گرفته است.
نظر کاربران
واقعا همینطوره کلا یادشون رفته برای چی منطقه آزاد ساختن
نميدونم رو چه عقل و منطقي بايد تو ايران اونم با اين در امد كم ماشينو سه برابر قيمت جهاني بخريم
ایرانیه از دوست ژاپنیش دعوت میکنه که بیاد ایران بعدازمدتی وارد ایران میشه و درحال گشت و گذار چمشش به چند تا ماشین تویوتا مدل بالا میفته وازایرانی راجع به قیمتش و اینجورچیزا سوال میکنه که ایرانی درجوابش میگه قیمت این ماشینا توایران خیلی بالاست ژاپنیه پیش خودش یه محاسبه میکنه و میگه میدونی چیه تو مملکت ما این همه نخبه ودانشمند وطراح مدتها فکرشون و کارشون میذارن برای تولید خوب وبه روز اونم با قیمتی مناسب که همه بتونن استفاده کنند ولی همین ماشین وارد کشور شما که میشه یه شماره میچسپونند جلو و عقبش قیمتش میشه سه برابر
بعدش به ایرانیه میگه اگه سرمایه ایی که ایران داره ژاپن داشت
مردمش در رفاه کامل بودند
باسلام.پس بایدماشینهای پلاک منطقه آزاد چابهار هم جهت تردد درکل کشور آزادبشن.آخه شعاع سی کیلومترهم شد جای تردد؟
اگر قرار بود آزاد کنن باید مال خوزستانو آزاد میکردن که از همه استانها لایقتره و محرومتر و مظلومتره با اینکه نصف ثروت ایرانو تامین میکنه چرا تردد ماشینای پلاک اروند فقط باید تو خوزستان باشه ؟ اگر راست میگید یکماه نفت مارو خرج خودمون کنین تا ببینین چه بهشتی میشه اینجا