اولین اتومبیل سوپر اسپرت ایرانی در آستانه تولید
به تازگی تصاویری نه چندان واضح از یک خودروی سوپراسپرت در شبکههای مجازی منتشر شده است، خودرویی که گفته می شود اولین سوپراسپرت ساخته شده در ایران است.
هدف این شرکت ورود به دنیای فناوری و تکنولوژی های نوین در زمینه های مختلف نظیر ساخت رباتهای صنعتی، طراحی و ساخت خودروهای سوپر اسپرت و تولید انرژی پاک است.
تولید فینیکس محدود به چند دستگاه در سال برای بازار داخلی و خارجی است و بعد از آن سیروان موتورز طراحی و ساخت خودروی سوپر اسپرت دیگری را در دستور کار قرار خواهد داد. نام این خودرو الهام گرفته از پرنده شاهین است. این پرنده در ایران باستان نماد قدرت و تعالی است همچنین از آیرودینامیک خوب این پرنده در طراحی بدنه این خودرو الگو برداری شده است تا علاوه بر استفاده از نماد ایران کهن به جهت بیان قدمت این کشور، طراحی فنی بدنه نیز تهی از ابتکار و خلاقیت نباشد. این سوپر خودرو تماما بر اساس اصول مهندسی مدرن صنعت خودروسازی و با الگوی کیفیت و منطبق بر معیارهای استاندارد جهانی در این صنعت، طراحی شده و در حال پیشرفت است.
سیروان موتورز از شش سال قبل زیرساختهای لازم را برای تولید فینیکس آماده کرده و از سال گذشته پروژه ساخت سوپر اسپرت را به جدیت به پیش برده است. پلتفرم فینیکس با رعایت کلیه استانداردهای فنی، با ترکیبی از متریال الیاف با کیفیت کربن، کربن کولار، آلومینیوم و تیتانیوم طراحی شده است و از نظر فنی توسط یک شرکت بزرگ خودروسازی آلمانی در آلمان مورد ارزیابی و بررسی قرارگرفته و موفق به کسب تاییدیه این شرکت معتبر شده است. در ادامه به معرفی بخش از مشخصات فنی این خودرو می پردازیم.
سیستم تعلیق
فینیکس مجهز به سیستم تعلیق فوق پیشرفته ی نیمه مستقل الکترومغناطیسی Double A arm multi link با الهام از خودروهای مسابقه ای فرمول یک (F-R-I-C-S ) است، سیستم تعلیق هوشمند فینیکس علاوه بر فرمان پذیری و کنترل قابل توجه در سرعت بالا و تماس موثر لاستیک چرخ بر سطح جاده و عملکرد سریع سیستم، کمک می کند تا خودرو سریعتر و پایدارتر خود را با جاده هماهنگ کند و نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ ها را به خوبی جذب و آن را تبدیل به انرژی کند. همچنین از کمک های مغناطیسی و سیستم کنترل داینامیک لحظه ای بهره می برد تا پایداری و لذت رانندگی و ایمنی بالایی به این سوپراسپرت ببخشد.
شاسی
شاسی فینیکس سه تیکه و کاملا طراحی شده برای سیروان موتورز است، بخش میانی که کابین است، از الیاف با کیفیت کربن(C-F-R-P) و کربن کولار بوده، در ستون ها و استراکچر داخلی کابین از آلیاژ تیتانیوم استفاده می شود، پارت جلویی و عقب شاسی نیز از آلیاژ آلومینیوم بوده که موجب کاهش وزن چشمگیری در این خودرو می شود.
دیسک ها
فینیکس از دیسک های پیشرفته ی C -Si-C سرامیک کربنی برخودار است که موجب حذف سیستم های کمکی ترمز و کاهش وزن این قطعه به میزان 50 درصد شده و عملکرد ترمز را به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت تا 30 درصد افزایش می دهد و کاملا بدون صدا بوده و در شرایط بد آب و هوایی بسیار موثر هستند.
پیشرانه
این خودرو از دو پیشرانه ی قدرتمند به صورت هیبرید برخوردار است، پیشرانه ی اول این خودرو برای بازار داخلی و خارجی متفاوت در نظر گرفته شده است، برای بازار خارجی از یک پیشرانه ی بنزینی 8 سیلندر 6.2 لیتری با دو توربو شارژر استفاده شده است. پیشرانه دوم به صورت انحصاری توسط سیروان موتورز ساخته شده است. این پیشرانه ی هیبرید دارای سیستم پیشرفته ی Hight Tech-Flow Tech (هوای فشرده) با نام اختصاری C-A-H-S (کمپرس ایر هیبرید سیستم) است که یکی از دستاوردهای نوین شرکت و صنعت خودرو سازی است که به صورت کاملا انحصاری در دنیا در اختیار سیروان موتورز است.
گیربکس
فینیکس مجهز به گیربکس دو کلاچه بلوک الومینیوم 7 سرعته است.
سوپراسپرت در حال تکمیل مراحل خود است و تا زمان رونمایی رسمی امکان انتشار عکس های کامل از این محصول وجود ندارد.
به دلیل دشواری های پروژه با توجه به تمام محدودیتها و سیاست شرکت برای حفظ کیفیت، در حال حاضر تاریخ دقیق رونمایی مشخص نشده است، اما تلاش بر این است که با سه شیفت تایم کاری هر چه زودتر محصول را به صورت رسمی در سال جدید رونمایی کنند.
نظر کاربران
بهتره اول خودشون و برای مواجهه جدی جناب حداد عادل واسه اسم ماشین آماده کنند بعد چالش های دیگه رو مد نظر قرار بدن!
تو پرایدش موندن،سوپر اسپرت پیشکش
ماکه باورمون نمیشه
با سلام و عرض ادب
دست مريزاد
ايول داره
افرين به اين توانمندي
خيلي دوست دارم در مراسم رونمائي شركت كنم و از نزديك اين خودرو را ببينم
به اميد سربلندي ايران و ايراني
اسپرت ایران کجا اسپرت کجا عمو جمعش کنین تو پرایدش موندید ....
من که میگم زیر اون چادره پرایده این طوری به نظر میاد
احتمالا اسمش پراید 161
دولتی نیست