هشدارهای انتخاباتی رییس ستاد انتخابات تهران
معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران گفت: حراستها چشم و گوش نظام و از برگزیدگان نیروهای دولت هستند و در صیانت از جایگاه مدیریت در جمهوری اسلامی تاثیرگذارند.
سیدشهابالدین چاوشی در نشست آموزشی و توجیهی حراست های تابعه استانداری تهران افزود: حراست به معنای نگهبانی است، حراست به مثابه چوپانی است که مراقب است گرگ به گله نزند. حراست باید مجموعه نگر و منظومه بین باشد نمی توان حرف و رفتار یک فرد را معیار داوری در مورد او قرار داد بلکه باید مجموعه رفتارهای او را دید. افرادی که با شما سر و کار دارند باید تصویر درستی از نظام به دست آورند بدون صیانت، نگهبانی، پاسداری و حراست درست، نظام معنا پیدا نمی کند.
چاوشی گفت: اگر ما اعتقاد به توحید داشته باشیم در واقع قائل به این هستیم که خداوند با دوربین های خود همه جا ناظر رفتارها و کردارهای ماست. دوربین خداوند حتی در اندرون انسانها هم کارا و موثر است اگر ما بتوانیم این نگاه را جا بیندازیم که اگر حراست و نگهبان و پلیس نیست در عوض خدا هست بسیار موفق خواهیم بود. یعنی ناظر درونی بر ناظر بیرونی ارجحیت دارد. اگر ناظر درونی کارساز بود نیازی به ناظر بیرونی نیست اما چون بشر ذاتش بگونه ای است که خطا می کند ناظر بیرونی نیز معنا می یابد.
معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران با بیان اینکه وظیفه حراست مراقبت و نگهبانی است اما نگهبانی از چه چیزی و چه کسی؟ مراقب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ اظهار کرد: آیا کسی که مهذّب نباشد می تواند تهذیب کند؟ کسی که حلال و حرام را نشناسد می تواند امر و نهی کند؟ آمر به معروف و ناهی از منکر باید معروف و منکر را بشناسد و زمان و مکان و مقتضیات را رعایت کند.
چاوشی خاطرنشان کرد: نظام اسلامی نیازمند کارگزار است کارگزاران نظام باید متعهد و کاربلد باشند. این گزارش که همه جا امن و امان است برای نیروهای حراستی و دستگاه های امنیتی یک خطای استراتژیک است. این به معنی تشویق به نگاه بدبینانه نیست بلکه این بدبینی به معنی هوشیاری و بیداری است. رفتار کارگزاران نظام اسلامی باید مورد تائید ولایت فقیه و مردم باشد. حراست ها به همان میزان که در مقابل ورود افراد ناصالح به قدرت مسئولند در ازاء خروج شایستگان از چرخه مدیریت کشور هم مسئولیت شرعی و عرفی دارند. کار حراست ها همزمان صیانت از نظام اداری و انگیزه کارکنان است. اگر انگیزه و امید را از مردم بگیریم هیچ کاری انجام نخواهد شد. امیرالمومنین می فرمایند برای نابودی یک تمدن کافی است که کارهای بزرگ را به افراد کوچک و نااهل بسپاری.
وی گفت: ما اگر انسان های بزرگ را بر سر کار بیاوریم نظام بزرگ می شود. این که مدیری تصور کند با افراد کوتوله بهتر دیده می شود تصور اشتباهی است.
چاوشی در ادامه تصریح کرد: انتخابات یک نمایش بزرگ برای قدرت ملی است. انتخابات ابزاری است برای ممانعت از دعوا و نزاع. اما اگر هوشیار نباشیم و غفلت کنیم ممکن است خود بستری برای دعوا و نزاع در بیاید. به همین دلیل ما مکلفیم این اصول را که آموزه های امام(ره) و رهبری معظم انقلاب است درست درک کنیم. امام فرمودند میزان رای ملت است. تنها جایی که می توان نتیجه شفاف و کم هزینه ای را به دست آورد صندوق های رای است. ما کارگزاران نظام باید چنان رفتار کنیم که کلیت مثبتی از نظام جمهوری اسلامی در ذهن مردم نقش ببندد. ما برای حل منازعات و اختلافات به غیر از رای مردم راه دیگری نداریم. بنابراین باید قاعده بازی را رعایت کنیم. هیچ کس نمی تواند ادعا کند که خواست قلبی برای پیروزی یک جناح و فرد ندارد اما در عرصه عمل و اجرای انتخابات هنر این است که خواست قلبی خود را دخالت ندهد.
وی با بیان اینکه ما از تجربه برجام می توانیم در انتخابات هم بهره بگیریم، گفت: انتخابات باید میدان رقابت برد- برد باشد عرصه گفتگو و تفاهم ملی باشد. دولت گروه هایی را که با برنامه و حرف منطقی وارد کارزار انتخاباتی می شوند تکریم می کند. چرا که در نگاه دینی تلاش برای کسب قدرت خدمت رسانی به مردم است.
چاوشی گفت: اگر کسی بدون رضایت مردم قدرت سیاسی را با ابزارهای غیرقانونی و غیراخلاقی تصاحب کند از نظر فقه امام(ره) متصرف و لذا فاقد صلاحیت است. از نظر بسیاری از فقیهان رضایت مردم در صحت حکومت یک شرط اساسی است.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران افزود: اگر عمداً غفلت کنیم و با غفلت ما افراد فاقد صلاحیت وارد عرصه قدرت شوند در جرم و تخلفات آنها ما هم سهیم خواهیم بود. حراست ها باید نسبت به افرادی که با تطمیع و تخلف و با اهداف چپاول بیت المال می خواهند پست های قدرت را بدست آورند حساس باشد. در عوض به افراد شایسته اطمینان دهیم که ارکان نظام در صورت ورود آنها به عرصه رقابت، حمایت خود را از آنها دریغ نخواهد کرد.
چاوشی یادآور شد: اگر اطلاعات و مستندات درست و به موقع به دست استاندار و فرماندار و هیات های نظارت برسد دست آنها در رد صلاحیت افراد ناصالح و ممانعت از ورود آنها باز خواهد بود. و عدم ورود افراد ناصالح در عین حال بهترین مشوق برای افراد صالح است.
وی که در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) سخن میگفت، افزود: فاطمه زهرا(س) تنها وارث پیامبر در جامعه ای بود که داشتن دختر ننگ محسوب می شد. بواسطه او کوثر در نظام دینی ما پدید آمد. فاطمه آیینه تمام نمای پیامبر تلقی می شد که نبوت پیامبر در چهره او متبلور شد.
وی ادامه داد: حضرت زهرا بنیانگذار فرهنگ مقاومت و اعتراض بود. حضرت زهرا به خاطر اینکه همسر علی (ع) بود از ولایت و زمامداری شایسته دفاع نکرد بلکه به عنوان این که یک مسلمان موحد زمان شناس بود این وظیفه را ایفا نمود. در بسیاری از خطبه ها از حقوق مردم دفاع کرد.
چاوشی با بیان اینکه مهمترین حق مردم از نظر مکتب ما دسترسی به حکومت صالح است، افزود: زمامدار شایسته مهمترین نعمتی است که خداوند بر هر جامعه ای عطا کرده است. اصلاح همه امور بواسطه دسترسی به زمامدار صالح صورت می گیرد. فاطمه زهرا(س) دختر پیامبر بود و دوست داشت جامعه ای که بر اساس آیین پیامبر بنا شده یک جامعه متکی به آموزه های وحیانی باشد و مردم در دنیا و آخرت خوشبخت باشند و این خوشبختی میسر نبود جز بواسطه زمامدار صالح. خود امیرالمومنین(ع) نیز در مقابل حق مسلمی که از او به غارت رفت و غصب شد نکات فراوان و مهمی را مطرح کرده است اما هرگز بواسطه اینکه حقی از او و جامعه پایمال شده بود دست به شمشیر نبرد چون نمی خواست که با قدرت نمایی او و ایجاد درگیری در جامعه نوپای اسلامی وحدت جامعه بگسلد چرا که در پی آن آیین پیامبر دچار نقصان غیرقابل جبرانی می شد.
معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران تصریح کرد: او به ما درس بزرگی را داد که می توان بخاطر یک حق بزرگ از حق خود گذشت. حق بزرگتر وحدت جامعه اسلامی و حفظ آیین پیامبر بود. تاکید امام (ره) و مقام معظم رهبری همواره بر این بوده است که از اختلاف بپرهیزیم. شیعه به عنوان یک نگاه دینی عدل را به عنوان اصول دین در نظر گرفته است این امر خیلی معنادار است یعنی شیعه امیرالمومنین و پیروان حضرت زهرا به هیچ وجه در مقابل زورگویی و ظلم تسلیم نمی شوند.
وی همچنین گفت: فرهنگ مقاومت اگر امروز در جهان اسلام شکل گرفته است با نگاه های تشیع علوی و فاطمه بوده است. فرهنگ تسلیم در نگاه شیعه وجود ندارد تسلیم فقط در مقابل خداوند سبحان معنی دارد.
مکتب حضرت فاطمه مکتب اعتراض در مقابل ظلم و جفاکاری است این مکتب توسط سیدالشهدا و فرزندان فاطمه در طول تاریخ استمرار پیدا کرد. ما اکنون صاحب حکومتی هستیم که این مکتب و نگاه را دنبال می کند.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی منبعث از آموزه های تشیع است، افزود: اگر این آموزه ها درست تفهیم شود و درست درک و عمل شود مطمئناً ما موفق خواهیم شداما اگر خدای ناخواسته فاصله گرفتیم و از این آموزه ها سوء استفاده کردیم خداوند طبق بشارت خود ما را به حال خود رها خواهد کرد و پرچم برقراری عدل و مبارزه با ظلم و جور را بر دوش شایستگانی بهتر از ما خواهد گذاشت.
چاوشی تصریح کرد: سنتهای الهی تغییر ناپذیرند، رهبر معظم انقلاب در اولین سخنرانی های خود این جمله را بیان می فرمایند که خداوند به واسطه ریش و تسبیح ما با ما قرابت ندارد خداوند ناظر بر اعمال ماست اگر در مسیر سنت های او حرکت کنیم ما را کمک خواهد کرد.
ارسال نظر