۴۸۳۲۳
۹ نظر
۵۰۰۴
۹ نظر
۵۰۰۴
پ

آخرين اخبار از زلزله سيستان و بلوچستان

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور، اخبار منتشر شده مبنی بر اعلام کاندیداتوری مشایی در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی را بی‌اساس و فاقد اعتبار دانست و شائبه انتخاباتی بودن این برنامه را قویا تکذیب کرد.

خبرگزاری مهر: معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طبق آخرین آمار وقوع زلزله در سیستان و بلوچستان منجر به کشته شدن یک زن و مجروح شدن ۵ نفر از شهروندان سراوانی شد.

محمود میری گفت: وقوع زلزله در این شهرستان موجب کشته شدن یک زن بر اثر ریزش کوه در سراوان شد.

وی با اشاره به مجروح شدن پنج نفر در زمین لرزه سراوان افزود: متاسفانه عصر امروز یکی از بانوان سراوانی با نام «مکه مزارهی» حین جمع آوری گیاهان دارویی به دلیل شدت جراحات وارده بر اثر ریزش کوه جان خود را از دست داد.

وی اظهار داشت: تاکنون گزارش دیگری مبنی بر تلفات جانی و یا مصدومیت به غیر از آمار یاد شده به استانداری و ستاد حوادث و بحران استانداری ارسال نشده است.

همچنین با توجه به ادامه پس لرزه ها در استان سیستان و بلوچستان امدادگران از مردم می خواهند سازه های غیر مقاوم را ترک کنند و در اردوگاههای اسکان موقت حضور یابند.

زندگی عادی در سراوان ادامه دارد

هر چند ساعاتی قبل زمین لرزه ای ۷.۵ ریشتری سروان را تکان داد که شدیدترین زمین لرزه نیم قرن اخیر ایران نام گرفت اما نه تنها خسارت جانی از بروز این زمین لرزه برجای نمانده است بلکه مردم این شهر همزمان با فرا رسیدن شب لحظات پس از زمین لرزه را با آرامش کامل سپری می کنند.

بزرگترین زمین لرزه نیم قرن اخیر ایران ساعاتی قبل بخش گشت در شهرستان سراوان در جنوب شرق کشور و در نزدیکی آتش فشان نیمه فعال تفتان را لرزاند، هر چند نام زمین لرزه ۷.۵ ریشتری انتظار تلفات گسترده جانی و مالی را به همراه داشت اما در نهایت حیرت، این زمین لرزه تنها موجب ریزش چند دیوار فرسوده در سراوان شد و در گشت که مرکز این زمین لرزه بود نیز تنها چند نفر زخمی شدند که بسیاری از آنها سرپایی درمان و به خانه هایشان بازگشتند.

شهر کوهستانی سراوان پس از گذشت قریب شش ساعت از زمین لرزه آرام است و سراوانی ها از هیجان زمین لرزه با یکدیگر سخن می گویند و اینکه چگونه زمین لرزه ای به این بزرگی که نزدیک به ۲۰ ثانیه طول کشیده است را پشت سرگذاشته اند.

آرامش پس از زلزله در گشت

خبرنگار ما به همراه اکیپ امداد هوایی هلال احمر استان کرمان وارد مرکز زمین لرزه در منطقه گشت شد و لحظاتی را با آرامش پس از زمین لرزه مردمان شهر سپری کرد.

بنا بر مشاهدات خبرنگار ما زمین لرزه بزرگ جنوب شرق کشور نه تنها هیچ گونه خسارتی در سراوان و گشت به همراه نداشته است بلکه به بسیاری از ساختمانهای این شهر نیز کوچکترین آسیبی وارد نکرده تنها چیزی که از زمین لرزه در این شهر به جای مانده است آتش هایی است که سراوانیها برپا کرده اند و دور آن از خاطرات نخستین تجربه زلزله زندگیشان می گویند.

نکته جالب توجه اینکه بسیاری از مردمان سراوان حتی کهنسالان تجربه زمین لرزه را نداشته اند و این زلزله را نخستین زمین لرزه عمرشان می دانند و با هیجان فراوان از تجربه شان از زمین لرزه می گویند.

از سوی دیگر نیروهای امدادی از استانهای معین به صورت گسترده در خیابانهای سراوان حضور دارند و خودروهای امدادی نیز در سطح شهر حضور فعال دارند مسئولان هلال احمر از ارزیابی ۴۰ روستای محدوده زمین لرزه سراوان می گویند و اینکه تنها چند دیوار از سازه های غیر مقاوم فرو ریخته اند.

امدادگران از استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی در منطقه حضور دارند و نیروهای امدادی از اصفهان، خراسان رضوی و خراسان شمالی نیز در حال رسیدن به منطقه زلزله زده هستند اما هیچ جایی برای امدادرسانی وجود ندارد.

اردوگاههای که پس از زلزله خالی مانده اند

هر چند در "گشت" اردوگاهی با صدها چادر برپا شده است اما کمتر کسی از ساکنان گشت در این اردوگاه حضور دارد و در سراوان نیز به خصوص در پارکها و فضاهای باز اردوگاههای اسکان موقت احداث شده است و نیروهای امدادی هلال احمر برای خدمات رسانی به مردم آماده اند و حتی با غذا و امکانات از مردم استقبال می کنند اما گویی مردم زمین لرزه ۷.۵ ریشتری را جدی نگرفته اند و هر چه از زمین لرزه می گذرند گویی زمین لرزه را بیشتر فراموش می کنند و بسیاری در خانه هایشان حضور یافته اند.

از شایعات داغ تا آرامش شهر

برخی از افراد نیز که در سال ۸۲ برای امداد رسانی به زلزله زدگان بم به این منطقه رفته اند از خاطرات دهشتبارشان از این زمین لرزه می گویند و سعی می کنند نخستین شب بعد از زمین لرزه را چادرهای هلال احمر و یا چادرهای مسافرتی بگذارنند.

بازار شایعات نیز در چنین شرایطی در مناطق زلزله زده داغ است از احتمال فعال شدن کوه آتش فشانی تفتان گرفته تا امکان بروز پس لرزه های شدید در شب جاری اما گویی این شایعات نیز نتوانسته است آرامش مردمان نجیب سراوان را از بین ببرد.

بسیاری از مردمان سراوان پس از نماز آیات نماز شکر به جای آورده اند و با برپایی مراسمهای شکر گزاری هر چند به صورت خانوادگی از اینکه زمین لرزه ۷.۵ ریشتری به خانواده شان آسیبی نزده است خدا شکر می گویند.

هر چند که بنا به شواهد در مرکز زمین لرزه تنها بیابان بوده است و کویر و حداکثر چادرهایی از عشایر مرز نشین اما شهر سراوان با هزاران نفر جمعیتش اکنون شکر گزار است که همچنان سرپا ایستاده است و نفس می کشد.

عمق زلزله ۶۳ کیلومتر بود

خبرآنلاین: مهدی زارع، معاون پژوهشگاه زلزله شناسی درباره زلزله امروز سراوان گفت: بزرگای گشتاوری زلزله ١٥:١٤ امروز ٢٧-١-٩٢ به ٧.٧ اصلاح شد و ژرفای زلزله گشت (سیستان و بلوچستان) بر پایه محاسبات ما در پژوهشگاه زلزله ٦٣ کیلومتر بوده و با توجه به سازوکار کششی این زلزله و روند گسلش تقریبا شرقی-غربی (بر پایه براورد های زلزله شناختی) احتمالا با پهنه فرورانش مکران (فرورانش صفحه اقیانوسی اقیانوس هند به زیر صفحه قاره ای مکران در جنوب شرق ایران) مربوط بوده است.

اودلیل گسترده بودن زلزله را چنین گفت: زلزله به دلیل بزرگای بیش از ٧.٥ و ژرفای نسبتا زیاد در گستره وسیعی در تقریبا تمام نواحی جنوب ایران،‬ ‫غرب پاکستان و جنوب غرب افغانستان تا کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج فارس حس شده است، و تکانهای شدید به ویژه در برج ها و ساختمانهای بلند حتی در فاصله حدود ١٠٠٠ کیلومتری در امارات موجب ‫وحشت مردم شده است.

۷ استان دیگر هم نامحسوس لرزید

خبرگز اری مهر : روز سه شنبه ۸ استان کشور لرزید که مهمترین آن زلزله ۷/۷ دهم ریشتری سیستان و بلوچستان بوده است که بر اساس آخرین هنوز تلفات و خسارات این حادثه به طور رسمی اعلام نشده ولی خبرها از ۵ مجروح و ویرانی ۱۰ روستا حکایت دارد. این اخبار تا ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه گزارش شده است.

مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران بر اساس آخرین گزارشات خود اعلام کرد: از بامداد روز سه شنبه تا ساعت ۱۸ بیش از ۷ استان کشور بر اثر وقوع زمین لرزه لرزید.

بر اساس این گزارش آمار استانهای قربانی حادثه زلزله عبارتند از:

منطقه کاکی بوشهر: ۳ و ۶ دهم ریشتر

منطقه مجن سمنان: ۲ و نیم دهم ریشتر

مشهد: ۱ و ۷ دهم ریشتر

منطقه پاریز کرمان: ۲ و ۳ دهم ریشتر

منطقه فریدون شهراصفهان: ۲ و ۹ دهم ریشتر

منطقه شهرری تهران: ۲ ریشتر

منطقه بافق یزد: ۲ و ۲ دهم ریشتر

منطقه سراوان بوشهر: ۷/۷ دهم ریشتر

هر چند زلزله ها در ۷ استان نامحسوس بوده ولی زلزله ۷/۷ دهم ریشتری در استان سیستان و بلوچستان تمامی کارشناسان، زمین شناسان و تیمهای بحران و امدادی کشور و حاشیه خلیج فارس و مرزهای شرقی کشور را متحیر کرد.

ساعت ۱۵ و ۱۴ دقیقه و ۱۷ ثانیه روز سه شنبه ۲۷ فروردین ماه زلزله ای به بزرگی ۷/۷ دهم ریشتر در ۱۶ ایستگاه زلزله نگاری ثبت شد. این زلزله در عمق ۹۵ کیلومتری زمین و نزدیک مرزهای شرقی کشور رخ داد. وقوع این زلزله در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و مدت آن ۴۰ ثانیه ثبت شده است. ولی مرتضی مرادی‌پور معاون عملیاتی سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور می گوید: با توجه به اینکه شدت زلزله ۷.۷ دهم ریشتر گزارش شده توقع داشتیم تا مناطق مسکونی و بافت فرسوده خسارت زیادی دیده باشد اما چون زلزله در عمق ۹۵ کیلومتری زمین رخ داده خسارت در حد زلزله‌های ۴ ریشتری است.

همچنین مسئولان استانی گزارش داده اند وقوع این زلزله در منطقه خالی از سکنه بوده و مرکز دقیق وقوع زلزله منطقه ما بین گشت و سراوان بوده است.

افغانستان هم لرزید

همچنین منابع خبری افغانستان اعلام کردند این زمین لرزه شهرهای قندهار و نیمروز را لرزانده و موجب وحشت شهروندان افغان در این مناطق شهری شده است و تیمهای امدادی افغانستان آماده باش هستند.

دو زلزله در جنوب ایران به فاصله یک هفته

مجله مهر : زلزله ای به بزرگی ۷.۷ ریشتر شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند به گفته رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بزرگترین زمین لرزه ۴۰سال اخیر ایران به حساب می آید.

این زلزله در ساعت ۱۵ و ۱۴ دقیقه در عمق ۹۵ کیلومتری زمین اتفاق افتاد و این در حالی است که درست یک هفته قبل، در ساعت ۱۶:۲۲ روز سه شنبه ۲۰فروردین ماه زلزله ای به قدرت ۶.۱ ریشتر بوشهر را لرزانده بود.

شدت زلزله سراوان به حدی بود که در کشورهای پاکستان، هندوستان و امارات هم احساس شد.

با توجه به جدول زیر می توانید شدت این زلزله را با بزرگترین زلزله های ۱۰۰ سال اخیر کشور مقایسه کنید.

سال وقوع

شهر

شدت (ریشتر)

تلفات

1288

سیلاخور

7.4

8هزار کشته

1309

سلماس

7.4

2500 کشته

1339

لار

6.7

400کشته

1341

بوئین زهرا

7.2

10هزار کشته

1347

دشت بیاض

7.4

10هزار و 500کشته

1351

قیر

6.9

4هزار کشته

1356

خورگو

7

128کشته

1357

طبس

7.7

19هزار و 600 کشته

1358

قائن

7.1

130 کشته

1360

سیرچ

7.4

1300 کشته

1369

رودبار و منجیل

7.4

35هزار کشته

1376

بیرجند

7.3

1500

1381

آوج

6.6

-

1382

بم

6.6

26هزار کشته

1383

فیروزآباد

6.3

-

1383

زرند

6.4

612 کشته

1391

آذربایجان شرقی

6.2

306 کشته

1392

بوشهر

6.1

40 کشته


زمین لرزه ای 5.6 ریشتری سراوان را تکان داد/ حضور مردم در معابر عمومی

خبرگزاری مهر: زمین لرزه ای به شدت ۵.۶ ریشتر لحظاتی قبل منطقه زلزله گشت و سراوان را به شدت تکان داد.

در حالی پس لرزه های زمین لرزه ۷.۵ ریشتری سراوان ادامه دارد که لحظاتی قبل بزرگترین پس لرزه این زمین لرزه در سراوان روی داد و موجب هراس و حضور مردم در معابر عمومی مناطق زلزله زده شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به سراوان هم اکنون مردم در معابر عمومی حضور دارند و برخی از دیوارهای ترک خورده زمین لرزه اصلی در زمین لرزه ۵.۶ ریشتری ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه صبح امروز فرو ریخته است.

هنوز هیچ گزارشی در خصوص میزان خسارات زمین لرزه جدید در یافت نشده است اما نیروهای امدادی و هلال احمر در بین مردم حضور دارند و خواستار حفظ آرامش و رعایت نکات ایمنی از سوی ساکنان منطقه هستند.

کانون زمین لرزه جدید سراوان در عمق ۹۰ کیلومتری زمین قرار دارد و مشخصات جغرافیایی زمین لرزه نیز ۶۲.۲۶ درجه طول جغرافیایی و ۲۸.۲۵ درجه عرض جغرافیایی ثبت شده است.

مردم مناطق زلزله زده شب نسبتا سرد گذشته را در معابر عمومی سپری کرده اند و در پس بروز چند زمین لرزه شدید در سراوان و خاش استقبال مردم از اردگاههای اسکان موقت نیز افزایش یافته است نیرویهای هلال احمر در این اردوگاهها در حال امداد رسانی به زلزله زدگان هستند.

همچنین سطح تخریب زمین لرزه در برخی از روستاهای منطقه زلزله زده قابل توجه و بیش از ۳۰ درصد می باشد که شامل ریزش آوار خانه های خشت و گلی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • اکسیژن

      زلزله بم نزدیک به چهل هزار کشته داشت که در جدول نوشته 26هزار نفر کشته

    • مریم سراوانی

      من تو دوبی زلزله را شنیدم و از ویلای شخصی ام به بیرون فرار کردم خیلی ترسناک بود البته من نترسیدم ها.

      پاسخ ها

      • در اینجا ناشناس

        زلزله تو سراوان بوده اقوامتون که طوریشون نشده؟ یا اونا هم همشون رفتن اروپا؟

      • مريم سراواني

        من اردبيلي ام نه سراوان

    • امید

      باید ما مردمان سراوان به کثرت شکر خدارو بجا آوریم که با زلزله ی 7.7 ریشتری که همه مردم رو به حیرت انداخت هنوز کانون خانواده هایمان گرم میباشد.

      پاسخ ها

      • اکسیژن

        دلیل این همه رای منفی چیه؟؟ یه نفر توضیح بده؟؟ شکر کردن خدا منفی داشت؟؟کشته نشدن هموطنامون؟؟

    • علی

      زلزله 76 بحنورد بوده نه بیرجند عزیزم ،، خدا رو شکر که اپی سنتر زلزله از سطح زمین فاصله داشته و هموطنان گزامیمان در سیستان و بلوچستان آسیبی ندیدند

    • شهروند سراواني

      سلام يك نفر كشته در زلزله اخير ساكن خاش بوده است .لطفا درست اطلاع رساني كنيد.

    • بدون نام

      زندباد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج