کُرنش شب عید «پیش قیمت» مسکن
معاملات خرید مسکن در ۲۰ روز اول بهمن ماه با «کرنش سمت عرضه در اعلام قیمت پیشنهادی» مواجه شد.
اگرچه سمت عرضه مسکن پایتخت در بازار معاملات شب عید فروش مسکن کرنش و انعطاف آشکاری نسبت به تعیین قیمت پیشنهادی از خود نشان داده است اما کارشناسان مسکن معتقدند برای انعکاس این انعطاف در قیمت قطعی فروش مسکن، لازم است سه رفتار فعلی از سوی سه ضلع معاملات مسکن که هم اکنون منجر به کاهش نرخ تخفیف خرید آپارتمان برای متقاضیان شده است، اصلاح شود. بررسیهای «دنیای اقتصاد» از وضعیت بازار شب عید معاملات مسکن نشان میدهد به رغم آنکه سمت عرضه ملک با اعمال انعطاف در تعیین پیشقیمت مسکن در پرفروشترین مناطق شهر تهران، قیمتهای پیشنهادی را در مقایسه با ماه قبل و مدت مشابه سال قبل کاهش داده است اما دست کم بنا بر سه عامل عمده، میانگین قیمت قطعی فروش واحدها با رشد ۱۱ درصدی در مقایسه با بازار شب عید معاملات مسکن در سال گذشته، مواجه شده است.
قیمت پیشنهادی فروش مسکن در بازار شب عید معاملات آپارتمانهای مسکونی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش ۶ درصدی از ناحیه سمت عرضه مسکن روبهرو شده است هر چند این افزایش در مقایسه با سطح عمومی قیمت سایر کالاها و خدمات(نرخ تورم ۶/ ۸ درصدی) کمتر بوده است. «چانهزنی ضعیف سمت تقاضا برای دریافت تخفیف بیشتر از سمت عرضه مسکن»، «کمکاری واسطههای بازار در اقناع سمت عرضه به اعمال انعطاف بیشتر در قیمت قطعی فروش ملک» و «چشمانداز افزایش احتمالی قیمت آپارتمان با شروع فاز رونق از سوی سمت عرضه»، سه علت عمده افزایش ۲ رقمی قیمت قطعی مسکن(۱۱ درصدی)در بازار شب عید معاملات ملک در ۹ منطقه پرفروش تهران محسوب میشود.
علت کاهش نرخ تخفیف مسکن
بررسیهای «دنیای اقتصاد» نشان میدهد: به رغم افزایش ۶ درصدی پیشقیمت در بازار مسکن، معاملات خرید در بازار شب عید فروش ملک در این مناطق، با افزایش۱۱ درصدی در قیمت قطعی مواجه شده است؛ یعنی اگرچه فروشندگان ملک ابتدا با تصوری واقعبینانه از فقدان کشش کافی برای افزایش محسوس قیمت پیشنهادی در بازار شب عید معاملات مسکن، بهطور میانگین تنها ۶ درصد افزایش را در اعلام پیش قیمت آپارتمانهای خود لحاظ کردهاند اما در نهایت موفق به فروش این واحدها تا ۱۱ درصد گرانتر از قیمتهای قطعی آپارتمان در مدت مشابه سال قبل-زمستان پارسال- شدهاند. کاهش ۴ واحد درصدی فاصله قیمت پیشنهادی و قیمت قطعی فروش مسکن-پیش قیمت-در بازار شب عید معاملات آپارتمانهای مسکونی در پرفروشترین مناطق شهر تهران، از ناحیه سه رفتار متفاوت از سوی سه سمت انجام معاملات در بازار مسکن (خریدار، فروشنده و واسطههای ملکی)، قابل بررسی است. هر چند خریداران مسکن در بازار شب عید امسال بهطور متوسط از تخفیف مناسب ۱۶ درصدی برای خرید آپارتمانهای معرفی شده به بازار فروش ملک برخوردار شدند اما سال گذشته همین موقع نرخ تخفیف خرید مسکن-فاصله بین قیمت پیشنهادی و قیمت قطعی-۲۰ درصد
بود. به این معنا که خریداران مسکن شب عید پارسال بهطور متوسط موفق به دریافت ۲۰ درصد تخفیف روی قیمت پیشنهادی اعلام شده از سوی فروشندگان شده بودند.
کارشناسان مسکن معتقدند هر چند نرخ تخفیف ۱۶ درصدی با توجه به نرخ تورم فعلی و همچنین قرار گرفتن بازار معاملات مسکن در فاز پیش رونق، همچنان نرخی مناسب ارزیابی میشود اما کاهش ۴ واحد درصدی نرخ تخفیف مسکن در زمستان امسال در مقایسه با زمستان سال گذشته، با توجه به سه رفتار متفاوت از سه سمت فعال در بازار معاملات مسکن (خریدار، فروشنده و واسطه ملکی) قابل بررسی است. بررسیهای صورت گرفته از دلایل کاهش نرخ تخفیف در بازار شب عید معاملات فروش مسکن نشان میدهد امسال متقاضیان خرید مسکن در مقایسه با سالهای قبل و به خصوص سال گذشته چانهزنی ضعیفتری برای دریافت تخفیف بیشتر از فروشندگان داشتهاند. این موضوع از دیدگاه کارشناسان بازار مسکن از سه عامل مهم سرچشمه میگیرد که هر کدام از این عوامل به سهم خود در عملکرد ضعیف سمت تقاضا برای دریافت تخفیف بیشتر موثر بوده است.
اولین عامل به «اطلاع خریداران مسکن از قرار گرفتن قیمتها در سطح حداقلی» مربوط میشود. اگرچه سمت عرضه مسکن امسال در مقایسه با سال گذشته نرخ تخفیف کمتری در قیمت قطعی فروش واحدها اعمال کرده است اما از همان ابتدا با بررسی شرایط بازار ملک، تنها ۶ درصد (کمتر از نرخ تورم)، قیمتهای پیشنهادی خود را افزایش داده است. این موضوع باعث شده، سمت تقاضا نیز که هماکنون از یکسو با سطح حداقلی قیمتها در بازار فروش مسکن مواجه شده و از سوی دیگر شروع ریزنوسانات جزیی قیمت در بازار مسکن را احساس کرده است، برای خرید واحد دلخواه خود از حداکثر توان برای چانهزنی استفاده نکند.
دومین عامل به «تقویت قدرت خرید خانوارها به واسطه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن»برمیگردد؛ سقف تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در شهر تهران از ابتدای امسال به ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافت که این افزایش، بخشی از ضعف بنیه مالی خریداران مسکن را برطرف کرده و بنابراین انگیزه چانهزنی حداکثری را در میان متقاضیان خرید آپارتمان کاهش داده است. از سوی دیگر، بازار معاملات مسکن شب عید امسال در مقایسه با بازار معاملات زمستانی مسکن در سال گذشته، یک تفاوت عمده دارد؛ مبنی بر اینکه هماکنون بازار معاملات مسکن نسبت به سه سال گذشته بیشترین حجم خریداران واقعی را در خود جای داده است؛ به این معنا که برخلاف سال گذشته که بخش قابل توجهی از متقاضیان حاضر در بازار شب عید معاملات مسکن تنها به انگیزه اطلاع از سطح قیمتها و نه خرید قطعی وارد بازار میشدند اما هماکنون عمده متقاضیان مصمم به خرید آپارتمان تا قبل از پایان سال جاری هستند.
«اصرار بخش قابلتوجهی از متقاضیان خرید مسکن به انجام معامله قبل از شروع سال جدید» عامل سومی است که موجب شده هم اکنون سطح چانهزنی خریداران برای دریافت تخفیف بیشتر کاهش یابد. علاوه بر تاثیر سطح فعلی چانهزنی از سوی متقاضیان خرید مسکن، رفتار متفاوت سمت عرضه در بازار شب عید معاملات آپارتمان هم در عقبگرد ۴ واحد درصدی نرخ تخفیف فروش ملک موثر بوده است. کارشناسان مسکن در این باره میگویند: هر چند سمت عرضه مسکن با اعمال انعطاف و کرنش در تعیین نرخ پیشنهادی فروش مسکن، قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان در ۹ منطقه پرفروش پایتخت را در بازار شب عید امسال نسبت به بازار شب عید سال گذشته ۵ درصد کاهش داد، اما چشمانداز رونق و احتمال افزایش قیمت مسکن در سال بعد از سوی فروشندگان موجب شده در زمان مذاکره با خریداران نرخ تخفیف برای فروش واحدها را کاهش دهند. به این معنا که اگرچه فروشندگان حاضر در بازار شب عید معاملات مسکن هم اکنون فروشندگان واقعی و خواهان فروش هر چه سریعتر ملک خود هستند و از سوی دیگر با درنظر گرفتن شرایط بازار و قدرت خرید متقاضیان قیمت پیشنهادی خود را در مقایسه با سال قبل تنها ۶ درصد افزایش دادهاند، اما سه عامل
عمده منجر به کاهش سطح تخفیف ۲۰ درصدی سال گذشته به تخفیف ۱۶ درصدی در معاملات امسال آنها با خریداران شده است.
اولین عامل موثر در کاهش ۴ واحد درصدی نرخ تخفیف فروش ملک در بازار شب عید امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از سوی فروشندگان ملک به «چشم انداز پیشروی سمت عرضه از آینده کوتاهمدت و میانمدت بازار مسکن» برمیگردد. هماکنون هرچند عمده فروشندگان در بازار مسکن خواهان فروش هر چه سریعتر واحدهای خود هستند اما از آنجا که پیشبینی میکنند با ورود بازار معاملات مسکن به فاز رونق در سال آینده، احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد بنابراین نرخ تخفیف فروش واحدها را از ۲۰ درصد سال گذشته به ۱۶ درصد کاهش دادهاند. از سوی دیگر، «فروشندگان با مشاهده حضور خریداران واقعی در بازار مسکن-متقاضیانی که مصمم به خرید آپارتمان تا قبل از شروع سال جدید هستند-به نوعی اطمینان برای فروش واحدهای خود با نرخ تخفیف کمتر در مقایسه با سال گذشته دستیافتهاند»؛ به این معنا که مطمئن هستند با نرخ تخفیف فعلی که ۴ واحد درصد کمتر از نرخ تخفیف فروش آپارتمان در سال قبل است هم میتوانند بهراحتی واحدهای خود را در دوره پیشرونق-مقطع زمانی حاضر-به فروش برسانند. عامل سوم موثر و مرتبط با رفتار سمت عرضه در این زمینه به «اطمینان سمت عرضه از تعیین منصفانه نرخ
فعلی قیمت پیشنهادی در بازار شب عید معاملات مسکن امسال» برمیگردد.
سمت عرضه مسکن امسال تنها ۶ درصد به قیمت پیشنهادی فروش مسکن در ۹ منطقه پرفروش شهر تهران که نشاندهنده وضعیت فعلی معاملات مسکن در کل مناطق پایتخت است، اضافه کرده است و اطمینان دارد این سطح افزایش، سطحی معقول، منصفانه و متناسب با قدرت خرید فعلی سمت تقاضای حاضر در بازار خرید مسکن است. به همین دلیل و با توجه به سایر دلایل گفته شده تمایل چندانی به اعمال نرخ تخفیف بالاتر از ۱۶ درصد ندارد. نقش عامل سوم یعنی «واسطههای ملکی» در کاهش نرخ تخفیف فروش ملک از ۲۰ درصد بازار شب عید سال گذشته به ۱۶ درصد زمستان امسال نیز از دیدگاه کارشناسی قابل بررسی است. کارشناسان مسکن میگویند از آنجا که برخلاف رویه سالهای اخیر، در حالحاضر هم خریداران و هم فروشندگان مسکن، متقاضیان واقعی و مصمم به انجام معامله هستند، واسطههای ملکی نیز انرژی مضاعفی برای چانهزنی و دریافت تخفیف بیشتر از سمت عرضه برای انجام معامله و کسب رضایت متقاضیان خرید به کار نمیبندند. به عبارت دیگر، دلالان ملکی زمانی که مشاهده میکنند هر دو سمت عرضه و تقاضای مسکن مصمم به خرید و فروش هستند، صرف زمان و انرژی بیشتر برای افزایش نرخ تخفیف را ضروری نمیدانند.
استراتژی «اقناع» برای مشاوران املاک
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه مشاوران املاک بهعنوان یکی از سه ضلع مثلث معاملات مسکن نقش موثری در کنترل نرخ تخفیف فروش مسکن ایفا میکنند، به «دنیای اقتصاد» گفت: با نزدیکتر شدن به دوره رونق مسکن، کاهش نرخ تخفیف از سوی فروشندگان ملک امری طبیعی بهنظر میرسد، هرچند در مقطع زمانی حاضر مشاوران املاک و خریداران میتوانند با چانهزنی بیشتر فروشندگان را برای اعمال نرخ بیشتر تخفیف اقناع کنند. حسام عقبایی افزود: در این میان نقش مشاوران املاک نقشی موثر و مهم ارزیابی میشود چراکه واسطههای بازار ملک میتوانند سمت عرضه را نسبت به اعمال تخفیف بیشتر اقناع کنند.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که فروشندگان مسکن نیز به این نتیجه رسیدهاند بازار فروش ملک کشش افزایش قیمت محسوس را ندارد و در بازار شب عید معاملات فروش مسکن تنها ۶درصد قیمت پیشنهادی خود را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش دادهاند، مشاوران املاک میتوانند حداکثر افزایش ۶ درصدی قیمتها را مبنای معاملات و چانهزنیها قرار دهند. عقبایی ادامه داد: هرچند هنوز هم این کشش در بازار مسکن وجود دارد که واحدهای مسکونی با همان نرخهای سال قبل به خریداران واگذار شود، مشاوران املاک در تفهیم این موضوع به فروشندگان میتوانند ایفای نقش کنند.
ارسال نظر