روزنامه ایران در گزارشی نوشت: مردم، علاقهمند به استفاده از «تاکسیهای آنلاین»هستند و برخی رقبا برای حذف آنها از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند. مسئولان این تاکسیهای نوظهور میگویند ما مخالف زیاد داریم و خیلیها میخواهند مانع راهمان شوند به همین دلیل برای آنکه فعالیتمان وجهه قانونی بگیرد از روز اول برای انواع و اقسام مجوزها اقدام کردیم که آخرین آن هم پروانه صنفی بوده است.
روزنامه ایران در گزارشی نوشت: مردم، علاقهمند به استفاده از «تاکسیهای آنلاین»هستند و برخی رقبا برای حذف آنها از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند. مسئولان این تاکسیهای نوظهور میگویند ما مخالف زیاد داریم و خیلیها میخواهند مانع راهمان شوند به همین دلیل برای آنکه فعالیتمان وجهه قانونی بگیرد از روز اول برای انواع و اقسام مجوزها اقدام کردیم که آخرین آن هم پروانه صنفی بوده است.
حدود ۴الی ۵ ماه پیش دو مجموعه درخواست پروانه کسب را به اتاق اصناف بردند و به جای آنکه طبق قانون ۱۵ روزه تأیید یا رد فعالیت خود را بگیرند همچنان در صف انتظار هستند و هر روز این جمله را میشنوند که در دست بررسی است.
حال جواب ندادن اتاق اصناف باعث شده برخیها در مقابل این مجموعه صف کشی کنند و بگویند از آنجا که مجوز صنفی ندارد باید تعطیل شود،اما علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران که این روزها بشدت درگیر ماجرای اسکان کسبه پلاسکو در مجتمع نور است درباره تاکسیهای آنلاین برخلاف زیرمجموعهاش نظر بازتری دارد و میگوید: برخلاف آنچه برخیها ادعا کردند اتاق اصناف هیچ درخواستی برای انحلال تاکسیهای آنلاین نداشته و هیچ کس مانع فعالیت آنها نشده است.ما فضاسازیهایی که علیه دو تاکسی آنلاین صورت گرفته است را قبول نداریم و معتقدیم در حق آنها حداقل دراین زمینه اجحاف شده است.وی افزود: اگر تاکسیهای آنلاین پروانه صنفی بگیرند فعالیت آنها کاملاً قانونی میشود و میتوانند براحتی کسب و کار خود را ادامه دهند.اما اگر برای دریافت پروانه صنفی اقدام نکنند به طور قطع شاهد مشکلاتی خواهند بود.
همین گفته باعث شد تا ما سراغ مدیران آژانسهای آنلاین برویم.شهرام شاهکار مدیرعامل یکی از این آژانسها که مصاحبه زیادی با نشریات مختلف داشته است با تردید به ما نگاه میکند و ترجیح میدهد مصاحبهای صورت نگیرد تا مبادا مجموعهاش دوباره با هجمههای مختلف روبهرو شود.اما در نهایت درددلهایی کرد که برخی از آن قابل انتشار نیست.در بخشی از صحبتهایش اظهار داشت: اسنپ مجوزهای زیادی گرفته است تا مسئولان و مردم نسبت به عملکرد ما اعتماد پیدا کنند ولی در برخی از موارد هنوز نتوانستیم مجوز بگیریم.نه اینکه درخواست نداده باشیم.۴ماه پیش به اتاق اصناف تهران رفتیم و درخواست پروانه کسب کردیم.روال قانونی که باید برای چنین پروانههایی در فضای مجازی طول بکشد در نهایت ۱۵ روز است ولی ما هر روز به اتاق اصناف تهران میرویم و هیچ جوابی نمیشنویم. مسئولان این بخش میگویند در دست اقدام یا در دست بررسی است.
وی که حدود یکسالی است مدیریت این مجموعه را برعهده گرفته است، میگوید: ما ۳۰هزار راننده تمام وقت و پاره وقت و ۶۰۰ هزار کاربر فعال داریم و این را هم باید بگویم ۷۰ درصد رانندگان ما وقتی مسافری را به مقصد میرسانند تقریباً به فاصله یک دقیقه بعد مسافر بعدی را سوار میکنند.این نشان میدهد که این مجموعه در جابهجایی مسافران نقشآفرینی خوبی داشته است. ما خدمات با کیفیت، مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن را در اولویت کاری خود قرار دادیم لذا تمام سعی ما این است که در قیمتگذاری نفع مردم و رانندگان را در نظر بگیریم.
این تاکسی آنلاین شهریور ۹۳ با حدود ۵۰ خودرو فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون اگر بخواهیم یک حساب سرانگشتی داشته باشیم ماهانه در کمترین حالت ممکن این مجموعه که ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم دارد میتواند یک میلیاردو ۷۹۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد. طبق آخرین اطلاعات از شهریور ۹۳ تا آبان ۹۵، مجموعه مذکور ۵ میلیون مسافر را جابهجا کرده است حالا اگر ۱۰هزار تومان را رقم میانگین سفرهای درون شهری بگیریم این مجموعه در ماه یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان گردش مالی داشته است که این عدد در سال به ۲۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان میرسد. البته این در شرایطی است که آژانسهای آنلاین بتازگی جایگاه خود را پیدا کردند. شرکت معتبر خارجی مانند اوبر که از سانفرانسیسکو کار خود را آغاز کرده است اکنون ۶۰میلیارد دلار میارزد. ناگفته نماند که هر لحظه بر تعداد ۳۰ هزار تاکسی که اکنون این تاکسی آنلاین دارد اضافه میشود.
دیگر تاکسی آنلاین هم از این شرایط فاصله زیادی ندارد.خانم سلیمانی به نمایندگی از دومین آژانس آنلاین گفت:چندین ماه است که درخواست پروانه صنفی را به اتاق اصناف دادهایم اما هنوز هیچ جوابی به ما داده نشده است.ما برای گرفتن مجوزفعالیت خودمان سراغ تمام بخشها رفتیم و درخواست دادیم ولی برخی از مجموعهها درخواست ما را نه تأیید و نه رد کردند.وی گفت:روزی ۲۰۰ نفر برای عضویت در مجموعه ما درخواست میدهند و ما هیچ محدودیتی برای جذب نیروی کار نداریم اما زمانی رانندگان میتوانند به ما ملحق شوند که از فیلترهای لازم بگذرند.در این مجموعه نیز ۲۵ هزار خودرو فعالیت میکند. بدین جهت به جای آنکه به فکر بسته شدن این گونه مجموعهها باشیم خیلی بهتر است که سایر بخشها هم برای پویایی خود برنامهریزی کنند.
۵۰ هزار تومان درآمد با ۳ ساعت کار
گفتوگو با یکی از رانندگان آژانسهای آنلاین هم باعث شگفتی ما شد.وی گفت: در مدت سه ساعت حداقل یک راننده درآمدی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان دارد.در برخی اوقات این پول بیشتر هم میشود.وی ادامه داد:تمام رانندگان به ازای هر سفر باید ۱۳درصد وجه دریافت شده را به آژانس آنلاین بر گردانند. این عدد برای اغلب رانندگان قابل قبول است و از همه مهمتر اینکه آژانسهای آنلاین برای رانندگان خود طرحهای تشویقی دارند و حتی از ۱۳ درصدی که میگیرند مبلغی را به راننده عودت میدهند.لذا برای تمام رانندگان صرف میکند که در این حوزه فعالیت کنند.
گفته شده است به طور متوسط در پایتخت که ۸ میلیون نفر در آن سکنی دارند حدود ۲ میلیون مسافرت درونشهری اتفاق می افتد.حال ۲۰۰ هزار مسافربر شخصی ،۵۰ هزار تاکسی خطی،۳۰ هزار تاکسی گردشی و حدود ۶۰ هزار آژانس فعال است.بر این اساس سهم آژانس های آنلاین با احتساب دربستی ها به ۱۰ درصد میرسد که این عدد قطعا هر ماه قابلیت رشد خوبی دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
باسلام باید ازچندین راننده پرسید که درامد واقعی چقدراست اکریک خودرو2ساعت بین 40الی50هزارتومان کارکند بعداز40الی50روزبعدباید همه درامدراهزینه همان خودروکند ...
نظر کاربران
باسلام باید ازچندین راننده پرسید که درامد واقعی چقدراست اکریک خودرو2ساعت بین 40الی50هزارتومان کارکند بعداز40الی50روزبعدباید همه درامدراهزینه همان خودروکند ...