بازار فرش دستباف ایران جان میگیرد
در حالی که فرش دستباف ایران یکی از مشهورترین کالاهای سنتی صادراتی است، تحریم ها سبب شد بخش مهمی از این بازار از سال ۱۳۹۱ به بعد از دست برود.
خبرآنلاین: در حالی که فرش دستباف ایران یکی از مشهورترین کالاهای سنتی صادراتی است، تحریم ها سبب شد بخش مهمی از این بازار از سال ۱۳۹۱ به بعد از دست برود.
پاکستان،چین،هند و نپال رقبای ایران در حوزه فرش دستباق شناخته می شوند که در سال های تشدید تحریم و برقراری محدودیت های مالی ، در صدد در دست گرفتن بخش عمده ای از بازارهای فرش ایران در جهان شدند. تشدید تحریم ها سبب شد صادرات بسیاری از کالاهای ایرانی دستخوش تغییر شوند و به این ترتیب صادرات فرش نیز با کاهش مواجه شد .
بررسی ها نشان می دهد تجارت جهانی فرش دستباف سالانه به حدود یک میلیارد و دویست میلیون دلار می رسد که سهم ایران از این بازار به حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.
هر چند تشدید تحریم ها سبب از دست رفتن بخش مهمی از بازار فرش ایران شد اما روند نزولی صادرات فرش ایران از سال ۱۳۹۳ متوقف شده است و برنامه ایران بر افزایش بازارهای صادراتی نفت ایران استوار شده است .
در سال های اخیر سهم صادرات فرش از صادرات غیر نفتی ایران کاهش یافته است چرا که رشد صادرات غیر نفتی ایران متناسب با وضعیت صادرات فرش نبوده است و افزایش صادرات غیر نفتی در عین کاهش صادرات فرش اتفاق افتاده است .
بر اساس این گزارش میزان صادرات فرش ایران یک سال پیش از تشدید تحریم ها ، یعنی در سال ۱۳۹۰ برابر با ۵۶۰ میلیون دلار بود که در سال پس از تشدید تحریم ها یعنی در سال ۱۳۹۲ به ۳۱۵ میلیون دلار کاهش یافته است .
روند نزولی صادرات نفت از این مقطع متوقف شد و صادرات این کالای مهم ایرانی که در بازارهای جهانی شناخته شده است و طرفداران فراوانی دارد ، در سال گذشته به ۳۳۳ میلیون دلار رسیده است.
بر این اساس ایران در سال ۱۳۹۳ برابر با ۳۳۰ میلیون دلار فرش به بازارهای جهانی صادر کرد. این رقم در سال ۱۳۹۲ به ۳۱۵ میلیون دلار می رسید .
فرش ایرانی کالایی سنتی است و برند فرش ایرانی در تمامی جهان شناخته شده است،به طوری که بسیاری از رقبای ایرانی با کپی کردن نقشه های فرش ایرانی در صدند نسبت به در دست گرفتن بازارهای فرش اقدام کنند.
ارسال نظر