پس از آنکه نام فیلمهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اعلام شد، خبرهایی مبنی بر اعلام اصلاحیه های طویل به برخی از فیلم ها به گوش می رسد. یکی از این فیلمها کاناپه ساخته کیانوش عیاری است.
وب سایت سینما سینما: پس از آنکه نام فیلمهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اعلام شد، خبرهایی مبنی بر اعلام اصلاحیه های طویل به برخی از فیلم ها به گوش می رسد. یکی از این فیلمها کاناپه ساخته کیانوش عیاری است.
پوریا ذوالفقاری منتقد سینما در فیس بوک خود نوشت : سینمای ایران پر است از فیلمسازانی که با ساخت آثاری متوسط و چه بسا ضعیف مقبول عام و خاص در داخل و خارج شده اند. در جشنواره بوده اند. فیلمشان در بهترین فصل های اکران هم روی پرده رفته ولی با یک مظلوم نمایی درک ناشدنی و راه انداختن بازی هایی که شامورتی بازی محترمانه ترین نام برای آنهاست، آوازه شهرت خود را از مرزها فراتر برده اند. دارم فکر می کنم اگر ذره ای از این خصلت در کیانوش عیاری بود، او اکنون چه جایگاهی داشت. او که فیلم هایش واقعا بدشانس بودند. او که سر ماجرای خانه ی پدری واقعا مظلوم واقع شد. ولی نه فغان کرد و نه بازی ای را کلید زد.
دارم به پاسخ صادقانه و صد در صد سینمایی و خالی از حسابگری اش فکر می کنم وقتی سر صحنه ی کاناپه از او پرسیدم نگران نیستید بابت استفاده از کلاه گیس اذیت تان کنند؟ و او گفت: "واقع گرایی من را به این جا رسانده. دیگر توانش را ندارم. در روزگار قریب از آبدارچی پروژه هم خجالت می کشیدم که دارم پرستارهای دهه ی پنجاه را با مقنعه تصویر می کنم." عیاری جایی ایستاده که نتیجه ی طبیعی رویکرد واقع گرایانه ی اوست.
در سینمایی که واقع گرایی به ردیف کردن یک سری اتفاق تبدیل و معنا شده، عیاری تنها فیلمساز به معنای دقیق رئالیست ماست. تنها کسی که حتی لحظه های مرده و عادی زندگی روزمره را بی احساس نیاز به افزودن رخداد و واقعه ای بر آن ها تصویر می کند و به جذاب ترین شکل به زبان سینما باز می گرداند. تنها در اثری از اوست که می توانیم چند دقیقه به تماشای مرد یا زنی بنشینیم که از خانه وارد حیاط می شود، لب حوض می نشیند، آبی به صورتش می زند، برمی خیزد و دوباره راه آمده را به سمت خانه طی می کند…و ما در مقام مخاطب احساس نمی کنیم چیزی کم است و صحنه ای بی معنا را دیدیم. باید سینما را بلد باشی و تکینک و تمهیدش در ناخودآگاهت رسوب کرده باشد که نترسی از این رویکرد و در تحققش موفق باشی. عیاری آخرین و مهم ترین آزمون برای مدیران فعلی سینما و جشنواره است.
مدیرانی متهم به محافظه کاری و کوتاه آمدن های مستمر و بعضا بی دلیل. این شما و این هم فیلمسازی که نیامده، با فیلمش نخستین شوک را به سینمای مدعی واقع گرایی وارد کرده است. کاناپه در جشنواره باشد یا نباشد، این شوک تاثیر کوتاه و بلند مدتی انکارنشدنی خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
هنوز هم وقتی به یاد صحنه مادری که با فرزندانش در سریال دکتر قریب خودکشی می کرد و پسرش مقاومت می کرد یا دختر کوچک سرطانی و... دلم به شدت می گیرد. واقعا آقای عیاری بی نظیرند. کاش قدر شناس باشیم.
نوا
یعنی مشکل دنیای سینماوتلویزیون فقط چادروروسری زنه؟؟؟؟!!!! من به استادانی مثل جناب قبادی و فرهادی وعیاری و......افتخارمیکنم که دردومشکل اصلی سینما رو حس میکنن و سعی در رفع آن دارن به امید موفقیت بیشتر
مخاطب
آقای عیاری کار درستی نکرد.
رئالیسم محض برای امثال پیروان مکتب فرانکفورت طراحی شده نه آقای عیاری.
عبدالله
کیانوش عیاری هنرمنداست آنقدر صلابت داردکه ذهن ناآرامش راتهی ازخلاقیت نکند مشکل او بی حجابی نیست سینما درکار است
نظر کاربران
هنوز هم وقتی به یاد صحنه مادری که با فرزندانش در سریال دکتر قریب خودکشی می کرد و پسرش مقاومت می کرد یا دختر کوچک سرطانی و... دلم به شدت می گیرد. واقعا آقای عیاری بی نظیرند. کاش قدر شناس باشیم.
یعنی مشکل دنیای سینماوتلویزیون فقط چادروروسری زنه؟؟؟؟!!!! من به استادانی مثل جناب قبادی و فرهادی وعیاری و......افتخارمیکنم که دردومشکل اصلی سینما رو حس میکنن و سعی در رفع آن دارن به امید موفقیت بیشتر
آقای عیاری کار درستی نکرد.
رئالیسم محض برای امثال پیروان مکتب فرانکفورت طراحی شده نه آقای عیاری.
کیانوش عیاری هنرمنداست آنقدر صلابت داردکه ذهن ناآرامش راتهی ازخلاقیت نکند مشکل او بی حجابی نیست سینما درکار است