۴۵۳۷۲۵
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

با انتشار خبر چپ‌شدن ماشین سازنده «خندوانه»

شبکه‌های اجتماعی به سراغ رامبد جوان رفتند

انتشار ویدئویی کوتاه از رامبد جوان در شبکه‌های اجتماعی، خوراکی جدید را به دست منتشرکنندگان اخبار نادرست در فضای مجازی داد.

خبرگزاری ایسنا: انتشار ویدئویی کوتاه از رامبد جوان در شبکه‌های اجتماعی، خوراکی جدید را به دست منتشرکنندگان اخبار نادرست در فضای مجازی داد.

شامگاه گذشته شبکه‌های اجتماعی پر شد از خبری مبنی بر چپ شدن ماشین رامبد جوان، سازنده برنامه خندوانه که ویدئویی را هم به همراه داشت.
شبکه‌های اجتماعی به سراغ رامبد جوان رفتند

هر چند تماشای با دقت این ویدئوی کوتاه از همان ابتدا نمایشی بودن آن را ثابت می‌کند، اما برای مخاطبی که در بدو امر با خبری مبنی بر چپ شدن مجری شناخته‌شده یک برنامه تلویزیونی مواجه می‌شود و از سواد رسانه‌ای کافی هم برخوردار نیست، این اعلام آنهم بدون هیچ توضیحی، می‌تواند به اندازه‌ی کافی شوکه‌کننده باشد.

اما واقعیت این ویدئو این است که رامبد جوان مدتی است برنامه‌ی اینترنتی «جوان‌زی» را در فضای مجازی راه‌اندازی کرده است و در حال ساخت آیتم‌های این برنامه است. این برنامه هنوز پخش نشده است؛ بنابراین آنچه به عنوان خبر چپ شدن ماشین این مجری بازیگر منتشر شده، در حقیقت بخش‌هایی از این برنامه است که وی را همراه ارشا اقدسی، بدلکار نشان می‌دهد.

پخش عکس‌ها و خبرهای نادرست درباره‌ی چهره‌ها به امری روتین در فضای مجازی کشورمان بدل شده است. انتشار خبر «ماشین رامبد جوان چپ شد» هم جزو همین دست از اخبار است که ذهن مخاطب را به آسانی تحت تاثیر اشتباهات عامدانه یا سهوی تولیدکنندگان خبر قرار می‌دهد. اما چه کسی می‌تواند به مخاطب اخبار شبکه‌های اجتماعی تضمین بدهد که اطلاعات این شبکه‌ها صحیح، موثق و قابل اعتماد هستند؟

اگرچه حضور شبکه‌های اجتماعی باعث تسریع در امر اطلاع‌رسانی شده است اما از آنجا که در آنها دروازه‌بانی خبر صورت نمی‌گیرد، با حجم زیادی از اخباری مواجهیم که متأسفانه دروغ و شایعه هستند. به همین خاطر مخاطبان این رسانه‌های اجتماعی یا دچار فریب‌خوردگی می‌شوند و یا ناخواسته خودشان هم از طریق بازنشر اخبار به جریان شایعه‌پراکنی کمک می‌کنند.

بسیاری از اساتید ارتباطات بالا بردن سواد رسانه‌ای مخاطب را راهکاری برای حل این مشکل می‌دانند و معتقدند: هر چقدر بتوانیم توانایی مخاطب را در تشخیص اخبار درست افزایش بدهیم، بهتر به وظیفه‌مان عمل کرده‌ایم.

محمد صادق افراسیابی - دبیر کل همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی - در این زمینه با بیان آماری درباره‌ی بررسی نظر مردم درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی گفته است: بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، میزان عضویت شهروندان در شبکه‌های اجتماعی به این نحو بوده است که ۵۲ درصد مردم عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و این نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم کشور از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند و قدرت شبکه‌های اجتماعی روز به روز در زندگی روزمره افزایش دارد.

وی افزود: در چنین شرایطی افزایش سواد رسانه‌ای مردم، مسؤولان و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال تنها راهکار منطقی برای استفاده از فرصت‌های فضای مجازی و مصونیت از تهدیدهای این فضا است و به همین دلیل همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسؤولیت اجتماعی طراحی شد تا سواد رسانه‌ای را به عنوان یک مسؤولیت اجتماعی عمومی معرفی کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    بالا بردن سواد رسانه ای نمی خواد. حالا مثلا خبر واقعی هم باشه رامبد چپ کرده باشه. به جهنم به چه درد من میخوره حال بیام قصه اینو بخورم که ثانیه ای درامد داره و فقط الکی غصه مردم و میخوره؟ پول یه شب برنامه اش رو ندهند ببینم به احترام مردم ایران تره هم خرد میکنه. ا

  • بدون نام

    موافقم

  • بدون نام

    شمايي كه اولين نظر رو دادين اول ادب رو رعايت كنيد و دوم اينكه نوش جانش در امد داره حد اقل داره كار ميكنه مثل بعضي نيست كه بيكار نشستن گوشي گرفتن دستشون به حقوق اين و اون گير ميدن

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج