زمان قطع سیم کارت مشترکان ناشناخته
در پی ساماندهی سیم کارتها، سازمان رگولاتوری سامانهای به نام «شاهکار» راهاندازی کرده است که این سامانه به سامانه سازمان ثبت احوال کشور مرتبط است. بنابراین تمام اطلاعات مشترکان تلفن همراه باید با اطلاعاتی که در سامانه سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده است، یکسان باشد.
برای کاهش نگرانی مشترکان در خصوص قطع سیم کارت آنها از اول دی ماه، به سراغ مسئولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و اپراتور اول که بیشترین ارسال پیامکها به مشترکان را دارد رفتیم تا در این خصوص پاسخگو باشند.
رفع نواقص سیم کارتهای با هویت
«در پی ساماندهی سیم کارتها، سازمان رگولاتوری سامانهای به نام «شاهکار» راهاندازی کرده است که این سامانه به سامانه سازمان ثبت احوال کشور مرتبط است. بنابراین تمام اطلاعات مشترکان تلفن همراه باید با اطلاعاتی که در سامانه سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده است، یکسان باشد.» امیر کیهان مسئول ارتباط با رسانههای اپراتور اول با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: در ثبتنام و خرید سیم کارتهای قدیمی معمولاً کارها به صورت دستی انجام شده است. بنابراین برخی از کاراکترهای ثبت شده مشترکان با اطلاعات ثبت شده در سامانه سازمان ثبت احوال کشور با هم همخوانی ندارد و جزو نواقص اطلاعاتی محسوب میشود. برای یکسانسازی اطلاعات، سازمان رگولاتوری اپراتورها را موظف کرده است که نواقص ثبت شده از سوی دفاتر به نام مشترک را برطرف کنند.
امیر کیهان گفت: به دستور سازمان رگولاتوری اپراتورها موظف هستند به مشترکان با سیم کارتهای با هویت که اطلاعات ثبت شده آنها در سامانه شاهکار و اپراتورها مغایرت دارد، ۳ بار پیامک ارسال کنند تا با مراجعه به مراکز تعیین شده نواقص را رفع کنند.
وی درباره مشترکانی که با دست داشتن مدارک احراز هویت خود به مراکز مراجعه و نواقص اطلاعاتی را رفع کردهاند ولی باز پیامک دریافت میکنند، گفت: چون در سامانه به صورت کلی برای مشترکانی که دارای نواقص اطلاعاتی هستند پیامک ارسال میشود بنابراین مشترکانی هم که نواقص را برطرف کردهاند پیامک مربوطه را دریافت میکنند.کیهان افزود: از سوی دیگر اپراتورها موظف هستند ۳ بار برای مشترکان دارای نواقص اطلاعاتی پیامک ارسال کنند. بنابراین آنهایی که به دفاتر مراجعه کردهاند نگران نباشند چرا که نیازی به مراجعه دوباره به دفاتر ندارند اما مشترکانی که بعد از دریافت پیامکها با در دست داشتن مدارک احراز هویت به مراکز معرفی شده مراجعه نکنند، خط آنها از زمانی که رگولاتوری اعلام میکند، قطع خواهد شد.وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا افراد میتوانند بدون مراجعه حضوری نسبت به رفع نواقص اقدام کنند، گفت: خیر. چون بحث احراز هویت مطرح است مشترکان باید حتماً به صورت حضوری به دفاتر و ادارهها مراجعه کرده و احراز هویت شوند، چرا که این احتمال وجود دارد باز سوءاستفادههایی صورت بگیرد و اجرای طرح ساماندهی برای از بین بردن سوءاستفاده از مشترکان تلفن همراه است.
ساماندهی تنها با همکاری
جهانگیر اسدی، سخنگوی سازمان رگولاتوری نیز درباره ارسال پیامکها به مشترکان اپراتورهای اول و دوم به «ایران» گفت: ساماندهی سیم کارتها در سه فاز تعریف شده است که ۲ فاز آن که مهمترین بخش طرح ساماندهی سیم کارتها بود، تقریباً به پایان رسیده است و هماکنون سازمان رگولاتوری با راهاندازی سامانه شاهکار در حال اجرایی کردن فاز سوم و فاز پایانی طرح است.
اسدی افزود: فازهای اول و دوم طرح ساماندهی سیم کارتها بخوبی با کمک اپراتورها و همکاری مردم انجام شد و ۲۰ میلیون از ۳۰ میلیون سیم کارت بیهویت و دارای اطلاعات مخدوش تعیین تکلیف شد. در فاز سوم سیم کارتهایی ساماندهی میشوند که دارای هویت هستند ولی اطلاعات آنها ناقص است بنابراین تنها میخواهیم مشترکانی که اطلاعات آنها به هر دلیلی در زمان خرید سیم کارت چه از طرف مشترک چه از سوی دفاتر ثبت، ناقص انجام شده است، نواقص برطرف شده و اطلاعات مشترک شفاف باشد. بهعنوان نمونه کد پستی مشترک با آدرس وی همخوانی ندارد یا اینکه اطلاعات سجلی فرد با اطلاعات کد ملی او همخوانی ندارد. به عبارتی این مشکلات بیشتر به شرایط ثبتنام در دفاتر هنگام ارائه سیم کارت بر میگردد و مردم مقصر نیستند ولی باید مردم مانند دو فاز قبلی همکاری کنند تا نواقص رفع شود.
وی در پاسخ به این سؤال که بیش از چند بار پیامک به مشترکانی که برای رفع نواقص به دفاتر مراجعه کردهاند ارسال میشود، گفت: بیشتر از سه بار نباید باشد و در این باره با بخش نظارت صحبت کردم در این زمینه گزارشی ثبت و این مشکل به صورت عام مشاهده نشده است ولی اگر مشترکانی به صورت موردی با چنین مشکلی مواجه شدند، میتوانند با رگولاتوری در میان بگذارند تا به مشکل آنها رسیدگی شود.اسدی درباره زمان قطع خط تلفن همراه مشترکانی که برای رفع نواقص اطلاعاتی و احراز هویت خود به مراکز و دفاتر اعلام شده از سوی اپراتورها مراجعه نکنند، نیز گفت: اگر مشترکان بعد از ارسال ۳ بار پیامک برای رفع نواقص به دفاتر مراجعه نکنند با ابلاغ سازمان رگولاتوری ابتدا خط آنها یکطرفه خواهد شد و اگر دوباره مراجعه نکنند خط آنها از اول دی ماه قطع خواهد شد.
اسدی گفت: اکنون ۱۰ میلیون سیم کارت دارای مشکلات متفاوتی مانند نقص اطلاعاتی، مجهول الهویه و بیهویت است که در فاز سوم در دست بررسی قرار دارد و بزودی حل خواهد شد.
طرح ساماندهی در پایان راه
طرح ساماندهی سیم کارتهای بینام و نشان از نیمه سال 93 با اجرای فاز اول آغاز شد. در فاز اول دریافت کد ملی و اطلاعات هویتی مالکان سیم کارتها از طریق سامانه اپراتورها صورت گرفت. در این مرحله بود که افرادی با 15 تا 37 هزار سیم کارت شناسایی شدند. حتی فردی در اصفهان شناسایی شد که 20 هزار سیم کارت به نام او ثبت شده بود. در همین مرحله شناسایی مشخص شد، 350 هزار و 32 مشترک اعتباری و 520 مشترک دائمی همراه اول، 1500 مشترک اپراتور دوم (ایرانسل) بیش از 10 سیم کارت دارند. در این زمینه حتی متخلفان فروش سیم کارت به مشترکان که بیشتر از دفاتر پیشخوان دولت بودند، شناسایی شدند تا آنجا که 100 دفتر پیشخوان متخلف در همراه اول جریمه و قطع سرویس شدند. با اجرایی شدن دو فاز 20 میلیون سیم کارت تعیین تکلیف شدهاند. در فاز سوم نیز سامانهای از سوی رگولاتوری به نام شاهکار راهاندازی شد که با سامانه سازمان ثبت احوال کشور مرتبط است و براحتی مغایرت اطلاعات ثبت شده مشترکان در دفاتر اپراتورها با ثبت احوال مشخص است و در این مرحله این نواقص اطلاعاتی رفع میشود.
گفتنی است طبق اعلام سازمان رگولاتوری پیامدها و مسئولیتهای ناشی از سوءاستفاده از سیمکارت فقط به عهده استفادهکننده از سیمکارت نیست، بلکه مشترکی که سیمکارت به نام وی ثبت شده است نیز درگیر میشود. مشترکان میتوانند با مراجعه به درگاه سازمان رگولاتوری به بخش خدمات الکترونیک به نشانی www.cra.ir یا نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir مراجعه کنند و از شمار سیمکارتهایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند. مشترکان هر کدام از اپراتورهای تلفن همراه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات درخواستی در سامانه، پیامکی برای مشترکان ارسال میشود که شمار سیمکارتهای ثبت شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه در این پیامک نوشته شده است.
ارسال نظر