۴۳۶۳۱۵
۷ نظر
۵۰۰۴
۷ نظر
۵۰۰۴
پ

جزئیات نشست کارگروه دستمزد ۹۶

عضو‌ هیات‌ مدیره‌ کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور پیش‌شرط مهم برای ورود به موضوع تعیین حداقل دستمزد سال ۹۶ را جبران قدرت خرید کارگری از محل تعیین سبد معیشت اعلام کرد و گفت: راهکار ارائه شده کنترل شکاف میان دستمزد و معیشت، تبصره دوم ماده ۴۱ قانون کار است.

خبرگزاری فارس: علی خدایی، عضو‌ هیات‌ مدیره‌ کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در کارگروه شب گذشته بررسی ابعاد تعیین دستمزد سال ۹۶ مشمولان قانون کار حضور داشتند، اظهار داشت: در این نشست کلیاتی از نحوه تعیین دستمزد سال آینده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود: تعیین کارگروه تخصصی مزد همانند سال گذشته اما با تأکید بر پیگیری جدی‌تر ابعاد سبد معیشت کارگران به طوریکه نگرانی‌های سال‌های گذشته نیز برطرف شود، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا این کارگروه مباحث نیمه‌تمام سال گذشته را دنبال و پیگیری کند.

نماینده‌کارگران در شورایعالی‌ کار معتقد است که هنوز با حداقل‌های زندگی و تأمین معیشت فاصله بسیاری وجود دارد که باید پیش از ورود به موضوع تعیین رقم برای دستمزد سال آینده، حداقل‌های معیشت تأمین یک زندگی معین شود.

وی افزود: سال گذشته گروه‌های کارگری و کارفرمایی پیرامون سبد معیشتی کارگران گزارشاتی را آماده کردند که به دلیل اختلاف نظر در مراجع اعلام اعداد و ارقام توافقی صورت نپذیرفت و مراحل تعیین دستمزد به صورت چانه‌زنی به پایان رسید.

خدایی از نامه‌نگاری وزارت کار و شورای عالی کار با مراکز تخصصی دانشگاهی، وزارت بهداشت و انستیتو تغذیه‌های معتبر خبر داد و گفت: قرار است مرجع رسمی دقیقی که کمترین خطا را داشته باشد، در تعیین مبلغ تأمین معیشت خانوار کارگری اظهار نظر کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته تلاش‌های گروه‌های کارگری برای به کرسی نشاندن نظرات علمی مستند به مراجع دارای صلاحیت را بی‌ثمر ماند، تصریح کرد: هنوز تعریف مشخصی از سبد معیشت کارگری با وجود نص صحیح تبصره دوم ماده ۴۱ قانون کار وجود ندارد.

خدایی با بیان اینکه در صدد هستیم تا فاصله حداقل‌های زندگی با دستمزد کارگری را کنترل کنیم،‌ گفت: به طور مثال اگر حداقل‌های تأمین معیشت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم و حداقل دستمزد را هم یک میلیون تومان قرار دهیم، افزایش ۱۰ درصدی در هر کدام تأثیرات متفاوتی دارد، به عبارت دیگر افزایش ۱۰ درصدی در هزینه‌های ۲.۵ میلیون تومانی تأمین معیشت به منزله رقم ۲۵۰ هزار تومانی خواهد بود و افزایش ۱۰ درصدی در حداقل دستمزد یک میلیون تومانی تأثیر ۱۰۰ هزار تومانی خواهد داشت.

وی افزود: با یک حساب سرانگشتی و مشخص می‌بینیم که تأثیر دادن تورم در تعیین حداقل معیشت به منزله افزایش فاصله و شکاف میان میزان درآمد و هزینه‌های خانوار خواهد شد؛ به همین منظور باید تبصره دوم ماده ۴۱ قانون کار که به تأمین معیشت کارگران تأکید دارد، مدنظر قرار گیرد.

این فعال کارگری راهکار ارائه شده برای توقف افزایش فاصله میان حداقل تأمین هزینه‌های حداقل معیشت و مزد دریافتی را افزایش متناسب حداقل مزد با توجه به تأمین مخارج زندگی کارگری است که می‌تواند در مزد مبنا اعمال شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از عبارت «افزایش» برای حداقل دستمزد سالانه کارگران را نادرست است، توضیح داد: همانطور که قبلاً اشاره شد تأثیر تورم در هزینه‌های معیشت خانوار بسیار بیشتر از تأثیر آن در حداقل دریافتی کارگران است، بنابر این به جای عبارت «افزایش» باید از عبارت جبران هزینه‌های معیشت کارگران استفاده شود چرا که حقوق افزایش پیدا نمی‌کند بلکه فاصله آن با حداقل‌های زندگی که روزبه‌روز در حال افزایش است،‌کنترل می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امسال هم صدهزار تومن میره بالا ...پس الکی وقت خودتون رو نگیرید

    • بینام

      این نشست در نهایت مثل همه سا لها بنفع کارفرمایان تمام میشود ..۳_۴ ماه الکی میشینند موز و کافیپوچینو میخورند بعد روز آخر سال وقبل از تعطیلات که به کسی پاسخگو نباشند ۲ ریال به حقوق کارگران اضافه میکنند

    • ایران

      800یا900یا یک میلیون چه فرقی داره چه دردی از نردم دوا میکنه پول های جاهای دیگه خرج میشه

    • بدون نام

      هرسال همين موقع ها شروع ميكنن وعده وعيد و آخرشم صد تومن اضافه ميكنن.

    • بدون نام

      متشکرم ازاینکه این مدل جلسه میگرید هم از بیکاری نجات پیدا میکنید هم یک میان وعده برایتان برقرار است مثل همه جلسات دولت

    • بدون نام

      همه جلسات دولت برای حاضرین یک میان وعده دارد مهم نیست که برای دیگران چه تبعاتی دارد

    • بدون نام

      سریال تکراری بررسی افزایش دستمزد کارگران و نتیجه همیشگی کاهش قدرت خرید کارگران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج