عرضه «دنا» ی جدید تا پایان سال
چند وقتی است که ایرانخودرو در حال کار بر روی پروژهٔ فیسلیفت و بهینهسازی لوکسترین محصول خود یعنی دنا است. در تازهترین تصاویر از دنای جدید، چند دستگاه از این خودرو در فرودگاه امام خمینی دیده میشوند که جهت انتقال به کشور کرهٔ جنوبی برای انجام تستها و دریافت تأییدیهها در نظر گرفته شدهاند.
دنا فیسلیفت که قرار است بهزودی با نام دنا ELX به بازار عرضه شود، بیشترین تغییرات را در بخش جانبی خود تجربه کرده است یعنی قسمتی که بیشترین انتقادات را به خاطر تشابه زیاد به سمند برانگیخته بود؛ بنابراین ایرانخودرو با تغییر فرم درها، تغییر لچکی پنجرههای عقب و ایجاد خطوطی روی درها سعی کرده طراحی بخش جانبی دنا را مدرنتر و متفاوت از سمند نماید.
اما غیرازاین، تغییراتی جزئی در جلو و عقب خودرو هم دیده میشود که عبارتاند از تغییر گرافیک داخلی چراغهای جلو و تجهیز آنها به دیلایت (چراغهای روشنایی در روز)، طراحی داخلی جدید چراغهای LED عقب، مشکیرنگ شدن قسمت میانی جلوپنجره (محل نصب پلاک جلو) و تغییر آینههای جانبی؛ اما مشکل همیشگی خودروهای داخلی یعنی رینگهای کوچک و قدیمی هنوز هم در دنای جدید برطرف نشده و همچنان از همان رینگهای قدیمی متعلق به سمند و سورن برای آن استفاده شده است. البته در دنای جدید بجای لاستیکهای ۱۸۵ از لاستیکهای ۱۹۵ استفاده شده است.
در بخش داخلی اما بنظر میرسد بهجز نمایشگر خودرو که ازلحاظ ظاهر و امکانات بروز شده است، تغییر دیگری اعمال نشده باشد؛ ولی یکی از مهمترین امکانات اضافه شده به دنا ELX سانروف است یعنی آپشنی که خریداران زیادی خواهان آن بودند.
طبق گزارشات قرار است دنا ELX با دو موتور EF۷ تنفس طبیعی و EF۷ توربو به بازار عرضه شود. نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور مدت زیادی است در خانوادهٔ سمند و دنای کنونی مورداستفاده قرار میگیرد. ایرانخودرو قدرت این موتور را برای سمند و سورن ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور آنرا ۱۵۵ نیوتن متر اعلام کرده است درحالیکه این اعداد برای دنا ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۷ نیوتن متر ذکر شدهاند.
اما نسخهٔ توربوی این موتور بهتازگی برای سورن ارائه شده است و چند وقتی است که سورن توربو با اختلاف قیمتی حدود یکمیلیون تومان نسبت به نسخهٔ معمولی به بازار عرضه شده است. موتور EF۷ توربو طبق اعلام ایرانخودرو ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین بهزودی شاهد ارائهٔ این موتور برای دنای جدید هم خواهیم بود چراکه روی درِ صندوق یکی از دناهای موجود در فرودگاه نوشتهٔ توربو دیده میشود.
در کل دنا ELX خصوصاً با موتور توربو در بین محصولات داخلی میتواند گزینهٔ قابل قبولی باشد اما متأسفانه هنوز خبری از گیربکس اتوماتیک برای این خودرو نیست که این میتواند نقطهضعف بزرگی برای آن باشد. گفته میشود دنای جدید یا ELX با دو موتور EF۷ تنفس طبیعی و توربو تا پایان سال جاری با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان پیشفروش خواهد شد.
نظر کاربران
این همه مهندس و افراد خوش ذوق سلیقه داریم تو ایران اونوقت دنا تولید میکنیم!!ماشینی که کلا سمنده اگر بااین تغییرات جزیی فکر میکنید ماشینی به اسم دنا elx تولید کردین واقعا مسخره س جون جوان های اسپرت باز بهتراز شما ماشین تولید میکنن.عیب کلی تو ماشین های داخلی به باریک بودن قلب کلی ماشینه که پهن نیستن امثال تیبا و تیبا2 و ساینا هم مستثنی نیستن.از جوان های خوش ذوق استفاده کنین نه آقازاده ها.