آواهای اسلوانی در تالار وحدت
تالار وحدت پنجشنبه شب پس از دو ماه سکوت در دو سئانس میزبان ارکستر سمفونیک تهران شد.
آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در نهم مهرماه، به مناسبت افتتاحیه هفته فرهنگی فرهنگ کره جنوبی با همکاری سفارت کره جنوبی و بنیاد رودکی برگزار شده بود.
مانند همیشه شروع کنسرت با وارد شدن اعضای ارکستر در میان تشویقهای مخاطبان موسیقی کلاسیک بود. نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در جای خود قرار گرفتند. سپس، شهرداد روحانی، رهبر ارکستر، وارد شد.
برای اولین قطعه ارکستر اثری از یوهان سباستین باخ نواخت. این قطعه کنسرتو در "ر" مینور برای دو ویولن بود. مونیکا لران و علیرضا چهره قانی دو سولیستی بودند که در این قطعه هنرنمایی کردند.
با وارد شدن دیگر نوازندگان، ارکستر سمفونیک تهران کامل شد و به اجرای دومین قطعه از رپرتوار خود رفت. "آواهای اسلوانی" (شماره ۸) کوبنده شروع به نواختن شد. در این قطعه از نوای تمامی سازها به زیبایی استفاده شد.
"آواهای اسلوانی" ساخته آنتونین دورژاک، با دنبال کردن روند صعودی ریتم خود در طی اجرا توانست به خوبی مخاطب را با خود همراه کند.
در انتهای این قطعه اعضا ارکستر رو به جمعیت ایستادند و مورد تشویق پیوسته جمعیت قرار گرفتند.
"مارش اسلوانی" اثر پیتر چایکوفسکی آخرین قطعه قسمت ابتدایی این کنسرت بود که با حرکت منظم آرشه ویولنها به پایان رسید.
پس از سه قطعه ارکستر برای استراحتی چند دقیقهای سالن را ترک کرد. قسمت دوم برنامه پس از تنفسی کوتاه آغاز شد.
"اورتور خفاش" با همنوایی سازهای بادی و ویولن آغاز و نوای پیانو در ادامه به آن اضافه شد. "پاوان" قطعه بعدی بود که از آثار گابریل فوره انتخاب شده بود. "پاوان" با حرکت آرام آرشه ویولنها در وحدت طنین انداخت و توانست جوی تعلیقی را ایجاد کند.
سمفونی "آوای مردگان" با هدایت هنرمندانه دستان شهرداد روحانی به خوبی توسط نوازندگان نواخته شد. در میانه اثر گامیل سن سانس صدای تمامی سازها در هم آمیخته شد و همنوازی زیبایی را به نمایش گذاشت.
آخرین قطعه این اجرا از ساختههای مودست موروسکی انتخاب شده بود. "برفراز کوههای سنگی" با لحن کوبنده خود، آخرین قطعه رپرتوار اجرای امشب ارکستر سمفونیک تهران بود. پس از تشویقهای ممتد پایانی جمعیت، شهرداد روحانی اعلام کرد که قطعه دیگری علاوه بر قطعات رپرتوار مینوازند، اما این قطعه پایان بخش نبود و پس از آن هم ارکستر مخاطبانش را قطعه دیگری از آثار ماکس اشتاینر مهمان کرد.
ارسال نظر