قطار Maglev چینی با ۶۰۰ کیلومتر سرعت
چین قصد توسعهٔ یک قطار مَگلِو (Maglev یا قطار مغناطیسی) سرعتبالا را دارد که تا ۶۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشته و در سال ۲۰۲۰ معرفی خواهد شد.
موتور القایی قطارهای مگلو با استفاده از نیروی مغناطیس آنها را روی ریل بهصورت شناور درمیآورد و ازاینرو اصطکاک در قطارهای مگلو بهطور قابلتوجهی کاهش میابد که موجب افزایش سرعت میشود. چین برای اولین بار در جهان در سال ۲۰۰۲ اولین خط قطار مگلو را بین فرودگاه بینالمللی شانگهای و مرکز شهر افتتاح کرد. قطاری که در حال حاضر مشغول به کار بوده و تا ۴۳۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد. این مگلو مسافت ۳۰ کیلومتری را در کمتر از هشت دقیقه طی میکند. سیستم قطارهای مگلو چینی با استفاده از تکنولوژی آلمان ساخته شده است اما ژاپن هم بسیار در این زمینه کار کرده و آخرین نسل قطارهای مگلو این کشور قادر به رسیدن به حداکثر سرعت ۵۹۰ کیلومتر در ساعت است.
مگلو ژاپنی
مگلو ژاپنی
چین دیرتر به توسعه و استفاده از راهآهنهای سرعتبالا روی آورد اما این کشور در حال حاضر دارای بزرگترین شبکهٔ خطوط قطارهای سرعتبالا است که ۲۰ هزار کیلومتر را پوشش میدهد. کم سرعتترین خط مگلو شهری چین در حال حاضر در پکن، پایتخت این کشور ساخته شده است. CRRC Corp همچنین در حال تحقیق و توسعه برای ساخت یک خط مگلو مرزی است که توانایی رسیدن به سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت را خواهد داشت.
اما در کنار مگلو، نبرد برای تولید سریعترین حملونقل زمینی توسط ایلان ماسک با پروژهٔ هایپرلوپ هم ادامه دارد. این قطار میتواند در مسیری به شکل لولهٔ کمفشار بار یا مسافر را با سرعتی تا 1300 کیلومتر در ساعت جابجا کند. شرکت اولیهٔ توسعهٔ این فناوری بهتازگی از قراردادی برای ایجاد یک خط هایپرلوپ میان دبی و ابوظبی خبر داده است. پس از راهاندازی این خط قطار فوقسریع، امارات اولین کشوری خواهد بود که از قطارهای هایپرلوپ استفاده میکند درحالیکه ما همچنان باید در کشورمان شاهد تصادف قطارهای از رده خارج و کشته شدن هموطنانمان باشیم.
لوله های قطار هایپرلوپ که در امارات در حال نصب هستند
ارسال نظر