گزارش شرکت رجا درباره حادثه سمنان
روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیهای جزییات گزارش سانحه برخورد قطارهای مسافری در بلاک گرداب- هفتخوان مورخ ۹۵/۹/۵ منتشر کرد.
خبرگزاری ایسنا: روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیهای جزییات گزارش سانحه برخورد قطارهای مسافری در بلاک گرداب- هفتخوان مورخ ۹۵/۹/۵ منتشر کرد.
در این اطلاعیه آمده است: دراین سانحه لکوموتیو ۱۵۵۷ از خط خارج ، واژگون شده و دچار حریق می شود و سه سالن انتهایی قطار تبریز- مشهد و ۵ سالن قطار سمنان- مشهد نیز دچار حریق میشوند و هر دو بلاک زوج و فرد مسدود می شوند.
توالی رخدادها تا وقوع حادثه طبق مستندات مندرج در این اطلاعیه به این ترتیب است که در ساعت ۶:۱۴ مورخ ۹۵/۹/۵، قطار ۴۸۰۲ تبریز- مشهد با ۴۳۲ نفر مسافر از ایستگاه گرداب به سمت هفتخوان حرکت می کند که مطابق اطلاعات به دست آمده از سامانه ثبت وقایع، قطار مذکور از ساعت ۶:۳۲ به علت برودت هوا و ترمز خود به خود قطار؛در کیلومتر ۲۹۱ متوقف بوده است.
همچنین ساعت ۷ صبح کشیک مامورین CTC و کنترل خاتمه یافته و مامورین جدید جایگزین میشود.
در ساعت ۷:۰۸ لکوموتیوران قطار ۴۸۰۲ تبریز- مشهد طی تلفنگرام شماره ۱ سیار از طریق ایستگاه هفتخوان به کنترل ترافیک شاهرود اعلام میکند: "به علت یخ زدن ترمز قطار، در کیلومتر ۲۹۱ متوقف هستیم که پس از رفع عیب، ادامه سیر خواهیم داد."
در ساعت ۷:۰۸ قطار مسافری ۳۲۴۲ سمنان- مشهد با ۱۱۰ نفر مسافر وارد ایستگاه گرداب شده و در ساعت ۷:۰۹ به صورت عبوری به ایستگاه هفتخوان حرکت میکند.
در ساعت ۷:۱۴ قطار مسافری سمنان- مشهد ۳۲۴۲، با توجه به قرمز بودن چراغ بلاک میانی در پشت چراغ IB۶۰ متوقف و لکوموتیوران قطار با اعلام مراتب توقف و قرمزبودن چراغ از کارشناس CTC کسب تکلیف میکند.
کارشناس CTC شاهرود به صورت شفاهی از طریق بیسیم مجوز خاموش کردن سیستم ATC و ادامه سیر تا ایستگاه هفتخوان را به لکوموتیوران قطار سمنان- مشهد اعلام می کند و قطار در ساعت ۷:۱۸ از محل حرکت میکند. همچنین کارشناس CTC ضمن مکالمه با کنترل منطقه نسبت به گزارش خرابی IB۶۱ اقدام میکند.
در ساعت ۷:۲۲ کنترلر کنترل ترافیک شاهرود، طی تلفنگرام به شماره ۷۷۶۱- ۹۵/۹/۵ مراتب خرابی را به مامور علائم، اعلام میکند.
ساعت ۷:۲۲ قطار مسافری ۳۲۴۲ سمنان- مشهد با سرعت Km/h ۱۳۲ (سرعت مجاز در بلاک ۱۴۰ Km/h) با قطار ۴۸۰۲ تبریز-مشهد (متوقف) برخورد میکند.
برئاساس مستندات موجود مامورین کنترل ترافیک شاهرود، مامورین اپراتور CTC،مامورین قطار ۴۸۰۲ تبریز -مشهد و مامورین قطار ۳۲۴۲ سمنان-مشهد از جمله افراد درگیر در این حادثه بودهاند.
نظر کاربران
خب که چی حالامگه دردی هم ازکسی درمان میشه
جای تاسف داره!!!!!
این نشون میده وقتی همه چیز ثبت شه و کارکنان ساده درگیر ماجرا باشن سریع همه چیز معلوم و به گردن اونها انداخته میشه. ولی هواپیما اگه سقوط کنه چون ی مقصر به اسم تحریم هست .و ذی نفعان ماجرا همه گردن کلفت .کسی بازخواست نمیشه جز خلبان
atc معیوب
کوتاه اندیشی است که بخواهیم راننده قطار یا بیسیم چی راه آهن را گناه کار بدانیم
وزیر راه باید استعفا دهند
آخه اون که دستور سبز شدن چراغ را میده با اینکه نیم ساعت نیست که سرکار امده از خودش نمیپرسه چرا چراغ قرمزه؟؟؟
دوم اون شیفت شب نباید به همکار روزکارش جریان قطار ها را میگفت خیلی جای تاسف داره که افراد کودن را درجاها و پست های حساس میگمارند. بنظر من باید بررسی شود این کارمندان چگونه وارد بازار کار شدند و کسی را تبیه کرد که اینگونه ادمهای هواس پرتی را بر سر کار گمارده تا باعث نابودی هموطنان بی گناه ما بشوند.
تلفنگرام خیلی قدیمی شده الان تلگرام و خیلی شیکه ها اومده بهتره خود لوکوموتیو ران هم آخرش چک کنه
کاش مثل ژاپنی ها وزیر استعفا بده
چرا لکوموتیوران قطار با اعلام مراتب توقف و قرمزبودن چراغ باز هم از کارشناس CTC کسب تکلیف میکنه مگه شک داره مگه
چراغ خراب بوده میگن بوده چرا درست نکردن
کارشناس CTC شاهرود به صورت شفاهی از طریق بیسیم مجوز خاموش کردن سیستم ATC و ادامه سیر تا ایستگاه هفتخوان را به لکوموتیوران قطار سمنان- مشهد اعلام می کند
چرا خوب کارشناس الان مقصره با مسئولی که پشت گوش انداخته اگر سیستم atc خراب بوده این دو نفر و اونی که اینا رو الکی استخدام کرده باعث این فاجعه شدن
باید اشد مجازات برای خاطیان اجراگردد تاازاین بی احتیاطی هادیگر تکرارر نگردد
خسته نباشید فاتحه
یادمه وزیر مثلا محترم تو گزارشش به رهبری گفته بود واسه قطار مشهد کاری کردیم که اگه لوکوموتیو ران بمیرد هم اتفاقی نمیوفتد....بگیر تحویل استااد
ومن الله التوفيق
وقتی مامور 2 یا 3 ماهه حقوق نگرفته به فکر آینه که گوش کی رو ببره شب پیش زن وبش شرمنده نشه از این بهتر نمیشه ماهی یک میلیون پانصد میدن اون هم دیر به دیر از این بهتر نمیشه یکی بیاد ایستگاه توقف یا آشیانه قطار رو تو تهران ببینه اگه اشک تون در نیومد هرچی دوست دارید بگید
یادمه وزیر مثلا محترم تو گزارشش به رهبری گفته بود واسه قطار مشهد کاری کردیم که اگه لوکوموتیو ران بمیرد هم اتفاقی نمیوفتد....بگیر تحویل استااد
ماموری که بهش غذانمیدن همش بفکر درست کردن غذا باشه آخرش همین میشه
اغلب افرادی که در این مناطق مشغول کارند مخصوصا بین راهها بیشتر بیسواد ودارای سن بالا واهل روستاهای همون مناطق هستند وزیر نظرپیمانکار چون مزد کمی میگیرند بازیرشلواری و دو سه تا نون میان سرکار و رو آتیش سیب زمینی کباب میکنند بعضی موقع ها هم سرکار نمیان یادشان می ره باید توجه به قطار داشته باشن
انکسی بدون دردسر با پارتی وسفارش استخدام شود مسولیت احساس نمکند
چندنفرکشته شده
متاسفانه سهل انگاری و اهمال کاری در تمامی سطوح مدیریتی کشور مشاهده میشود وگرنه چکونه مسئول کنترل خط و راننده قطار سمنان با مشاهده چراغ قرمز به خودشان اجازه حرکت میدهند. آیا جان انسانها ارزش نداشت که تامل بیشتری میکردند و علت قرمز شدن چراغ را به برودت هوا نسبت نمیدادند؟!!!
چرا میگید رجا. رجا مال تامین اجتماعیه
چرا اینقدر به مامورین زحمتکش قطار توهین میکنین؟اگه نفری در یک سیستم مرتکب خطا بشه اونهم به تعداد انگشت شمار آیا وزیر باید استعفا بده ؟!سخترین کار توی این کشور مسیولیت قبول کردنه هر چند هم اگه حقوقشان بالا باشد.باید اجازه داده نشود که این اشتباهات تکرار شوند نه این یک انسان با تجربه از سیستم استعفا بده.این کار با عقل جور در نمیادونباید با کشورهای دیگرهم مقایسه شود.
وزیر راه عباس آخوندی باید استیضاح و محاکمه شود
وزیر باید محاکمه بشه
ما فراموش نمی کنیم
ما اعتراض خواهیم کرد
تقصیره احمدی نژاده خخخخ
در. عصر ارتباطات چرا نباید قطارها بصورت شبکه ای با هم در ارتباط باشند.
این نشان میدهد که مامور کنترل خط بر اساس تجارب قبلی به چراغ قرمز بی اعتنا بوده است و ثابت میکند که سیستم مکانیزه کنترل خط که توسط یک شرکت داخلی و احتمالا متعلق به آقازاده ها پیاده سازی شده است ناپایدار بوده و بمانند چوپان دروغگو عمل کرده است.