حاشیه های پنجمین روز فجر:
فیلمی که گریه خبرنگاران را درآورد
پنجمین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر با نمایش فیلم "حوض نقاشی" شروع شد که نمایش این فیلم در صحنههایی گریه اهالی رسانه را هم درآورد.
استقبال از فیلم "حوض نقاشی" مازیار میری در سانس اول جشنواره فجر در برج میلاد خارج از تصور نبود به همین دلیل بیشتر مخاطبان ترجیح داده بودند حدود یک ساعت قبل از شروع نمایش در برج میلاد حاضر باشند تا هم جای پارک پیدا کنند و هم صندلی.
نشست "حوض نقاشی" و مجلس شورای اسلامی
در نشست فیلم "حوض نقاشی" که یکی از طولانیترین نشستهای این جشنواره بود، شهیدیفرد در میان صحبتهای خود به موضوع روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: روز قبل برای همه کشور ما روز جالبی بود.
منوچهر محمدی تهیه کننده این فیلم نیز عنوان کرد: من از این اتفاق ناراحت و افسرده هستم . امیدوارم مدار کشور به مدار عقلانیت برگردد.
همچنین نمایش این فیلم در برج میلاد با واکنشهای متفاوتی روبرو شد. خیلی از مخاطبان در زمان دیدن فیلم متاثر شدند و حتی همراه با شخصیتهای فیلم گریه کردند.
یکی دیگر از نکات قابل توجه نشست این فیلم، حضور پررنگ اهالی رسانه بود. البته جلوی در نشست فقط کسانی راه می دادند که کارت خبرنگاری همراه داشتند.
"خاکستر و برف" فیلمی در ژانر دفاع مقدس که پختگی نداشت
این فیلم که برخی گمان می کردند باید اثری قابل توجه باشد اما نتوانست مخاطبان خود را راضی نگه دارد. به طوریکه در نشست پرسش و پاسخ این فیلم سوالات و نقدهای زیادی بدان مطرح شد.
به طور نمونه وقتی شهیدیفرد از کارگردان پرسید که چطور یکی از شخصیتهای فیلم شما که دیپلمات است با یک زن روسی ازداوج کرده است؟ در صورتی که این موضوع امکانپذیر نیست. کامبیز دیرباز و کارگردان از این موضوع اظهار بی اطلاعی کردند!
البته بیشتر موضوع این نشست درباره اضافه وزن دیرباز بود که مدام کارگردان از این تغییر بازیگر خود برای حضور در این نقش تعریف می کرد و تاکید داشت دیرباز برای این کار خیلی سختی کشیده است. در حالی که دیرباز گفت اتفاقا وقتی قرار بود ۱۵ کیلو اضافه وزن داشته باشم خیلی هم به من خوش گذشت. وی همچنین عنوان کرد که از این به بعد طرفدار تپلها خواهد شد.
رنجرو نوجوان بوشهری که مورد استقبال واقع شد
در هر دوره از جشنواره ممکن است فیلمی با وجود آنکه رسانهها بدان نپرداختهاند، به یکباره مورد توجه قرار گیرد. "تنهای تنهای تنها" با نام قبلی "رنجرو" از جمله این فیلم ها بود که سالن در زمان نمیاش آن پر از جمعیت بود. پسر بوشهری بازیگر نقش اصلی در بیان دیالوگها چنان شیرین زبانی میکرد که گاهی صدای خنده بلند مخاطبان در سالن می پیچید. حتی در پایان نیز به شدت توسط اهالی رسانه مورد تشویق قرار گرفت.
نشست پرسش و پاسخ این فیلم نیز با حاشیه های جالبی روبرو بود. رضا فرهومند بازیگر نوجوان فیلم که نقش رنجرو را بر عهده داشت با لهجه شیرین بوشهری ازعلاقه زیادش به بازیگری و سینما گفت و خاطرات بامزه ای را هم در همین رابطه تعریف کرد. فرهومند در بخشی از صحبتهایش خاطره جالبی درباره توضیح کارگردان از مفهوم جایزه سیمرغ جشنواره فیلم فجر تعریف کرد و گفت که در تمام مدت تصور می کرده جایزه سیمرغ در واقع سی عدد مرغ است که تخم هم می گذارند و همین مسئله باعث پولدار شدن بازیگران سینما می شود.
احسان عبدی پور درباره بازیگر نوجوان فیلم و علاقه اش به بازیگری عنوان کرد: رنجرو علاقه زیادی به بازیگری دارد. این نوجوان در فیلم اول من هم بازی کرده بود وقتی برای بازی در این فیلم به سراغش رفتم دیدم که بسیار چاق شده است به او گفتم ۳ ماه فرصت داری که خودت را لاغر کنی وگرنه به دنبال بازیگر دیگری می روم. این نوجوان به خاطر علاقه زیادش به فیلم در طول ۲ ماه و نیم ۱۵ کیلو از وزنش را کم کرد.
"خاک و مرجان" بیحاشیه اکران شد
نمایش این فیلم همزمان با برگزاری اختتامیه بخش بین الملل در تالار وحدت بود که به همین دلیل حضور افراد در برج میلاد کمرنگ تر از روزهای گذشته بود. همچنین نشست فیلم هم تقریبا بی حاشیه بود و تا حدودی درباره بودجه آن بحث شد که اطیابی آن را ۹۳۰ میلیون تومان اعلام کرد.
سرماخوردگی بازیگران فیلمها
امروز برای نمایش و نشست دو فیلم "حوض نقاشی" و "خاکستر و برف" نگار جواهریان و میترا حجار حضور پیدا نکردند که هر کارگردانان این آثار برای عدم حضور بازیگران عذرخواهی و عنوان کردند که این دوستان سرمای شدید خوردهاند و به دلیل داشتن تب بالا نتوانستند در جلسه شرکت کنند!
اختتامیه بین الملل
مراسم اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر عصر روز گذشته در تالار وحدت با حضور وزیر ارشاد برگزار شد. در این مراسم بیشتر جایزه ها نصیب سینمای ایران شد. فیلم های "قاعده تصادف"، "آسمان زرد کم عمق"، "برلین منفی هفت"، "عقاب صحرا" و "گهواره ای برای مادر"در بخش های مختلف این جشنواره جوایزی را از آن خود کردند.
نشست های طولانی و بدون زمان بندی
دو شب پیش پس از نمایش " قاعده تصادف" در برج میلاد، نشست پرسش و پاسخ این فیلم برگزار شد که حدود یک ساعت و نیم طول کشید. همچنین روز گذشته نشست حوض نقاشی هم دقیقا یک ساعت به طول انجامید.
این موضوع نشان می دهد که هیچ زمانبندی مشخصی برای این نشستهای وجود ندارد و اگر مجری بخواهد می تواند همچنان یک نشست را ادامه دهد. در صورتی که ممکن است فیلم بعدی شروع شود و خبرنگاران زمانی برای رساندن خبر نشست نداشته باشند. امیدواریم به این موضوع توجه شود.
ارسال نظر