اميرحسن ندايي به بهانهي انتشار "۳۰فريم در ثانيه":
جاي خالي ويديوموزيكها در تلويزيون
توقف ساخت ويدئوموزيكها ازسوي صدا و سيما ميتواند به قيمت فراموشي هويت جوانان و نوجوانان ايراني تمام شود. درحاليكه بهجاي مقابله با اين پديدهي جهاني بايد از آن استفاده مفيد كرد.
اين پژوهشگر هنري در گفتگو با خبرنگار ايلنا افزود: من از نخستين ويدئوموزيك سازاني بودم كه از سال ۷۳ در صدا و سيما كار كردم، اما اين روند با تغيير مديران ارشد سازمان، طلوع و بروز كوتاهي داشت، آنچنان كه مديران جديد سازمان بلافاصله(در سال ۷۵-۷۶) درمقابل ساخت ويدئوموزيكها ايستادند و سنگاندازيها شروع شد.
وي ادامه داد: اولين و ظاهرا موجهترين بهانهاي كه مديران سازمان با تكيه به آن؛ توقف ساخت ويدئوموزيكها را موجه ميخواندند، هزينهي بالاي ساخت آنها بود. چنانكه در آن زمان براي ساخت يك ويدئوموزيك ۵-۶ دقيقهاي چيزي حدود ۲ ميليون تومان هزينه صرف ميشد كه اين رقم برابر بود با ساخت يك اثر بلند. اما مديران مسوول از جايگاه و تاثير بالاي ويدئوموزيك غافل بودند.
ندايي گفت: از طرفي تعداد پخش بالا در ويدئوموزيكها هزينهي بالاي ساخت آنرا توجيه ميكند به عنوان مثال ما ويدئوموزيكهايي را از سالهاي ۱۹۸۵ سراغ داريم كه همچنان در شبكههاي ماهوارهاي پخش ميشوند و مخاطبان زيادي را به خود اختصاص ميدهند. اين درحاليست كه يك تلهفيلم تنها يك يا حداكثر دو بار قابليت پخش دارد و به زودي قديمي و بلااستفاده ميشود.
اين نويسنده درخصوص تاثيرات خيرهكنندهي ويدئوموزيكها توضيح داد: پرفسور كيندر كه يكي از بزرگترين اساتيد رسانه و ارتباطات در سطح جهان به شمار ميآيد، در مقالهاي كه سال ۱۹۸۴ از او منتشر شد، پيشگويي كردهبود كه به زودي يك ايدئولوژي جديد بوجود خواهد آمد كه ويدئوموزيكها ابزار تبليغ و ترويج آن هستند. اما اهميت اين مقوله به اين حد محدود نشد و تا امروز ازسوي دانشگاههاي معتبر و پژوهشگران بزرگ جهان در دست تحقيق است، آنچنانكه تحقيقات جديد به حوزهي عصبشناسي و تاثير ويدئوموزيكها بر ذهن بشر وارد شدهست.
عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم ادامه داد: همانطور كه ميدانيد، مهمترين مساله در نوجوانان و جوانان (۱۳ تا ۲۰ سال) دغدغهي هويتيابيست و ويژگيهاي منحصربه فرد ويدئوموزيكها باعث ميشود بسياري از اين هويتيابيها تحت تاثير و محوريت خوانندهها و ستارگان ويدئوموزيكها انتخاب شوند. بنابراين اين پديدهاي غيرقابل انكار و حايز اهميت است كه نوجوانان و جوانان ما مطابق با چه الگويي شخصيت و هويت خود را رقم ميزنند.
ندايي ضمن بيان اين مطلب كه با قانون سوم نيوتن نميتوان مقابله كرد، گفت: اين يك اصل ثابت شدهاست كه اعمال نيرو در مقابل يك جريان نيرومند، تنها عكسالعملهايي را به همان اندازه و در جهت مخالف در پي خواهد داشت. بنابر اين به اعتقاد من؛ به جاي اينكه بخواهيم در مقابل اين جريان قدرتند مقابله كنيم و اين جنگ از پيش باخته را آغاز كنيم، با استفاده از قدرتهاي ويدئوموزيك در جهت مثبت به جوانان و نوجوانانمان كمك كنيم تا هويت اصلي خود را فراموش نكنند.
وي افزود: زماني شهيد آويني در جلسهاي گفت: "جذابيت عامل برقراري ارتباط است" و اتفاقا امروز نيز درخصوص ويدئوموزيكها اين اصل برقرار است، آنچنانكه اين جذابيت ها ميتواند در قلمروي آرايشهاي ظاهري، پوششها متفاوت و شعارها و حرفهاي جذاب دنبالشود.
بيخود نيست كه امروز در جامعهي مان شاهد جوانهايي هستيم كه مدلمو و پوششهاي عجيب و غريبي دارند. طبيعياست كه آنها با تماشاي ويدئوموزيكهاي غربي جذب اين الگوها شدهاند و هويت خود را اينگونه يافتهاند.
اين پژوهشگر با تاكيد بر لزوم تغيير مشي سازمان صدا و سيما درخصوص ويدئوموزيك گفت: من بارها هشدار دادهام كه جاي خالي ويدئوموزيكها در صدا و سيما، بدون شك موجبات جذب جوانان و نوجوانان را به شبكههاي ماهوارهاي فراهم ميآورد و طولي نخواهد كشيد كه با نسلي بيهويت روبرو خواهيم بود كه نه خود را ايراني ميداند و نه هيچ چيز ديگر.
منبع: ایلنا
ارسال نظر