۴۲۴۶۹۰
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

وقتی هوا سیاسی می شود

کاهش ۷۵ درصدی روزهای ناسالم تهران در مقایسه با سال ۹۰ نقد غیرمنصفانه از چرایی و علل آلودگی هوای تهران در روز‌های اخیر که دستمایه بسیاری از رسانه‌های منتقد شده در حالی این روزها شدت گرفته که گویی منتقدان فراموش کرده‌اندآلودگی هوای تهران از کجا به کجا رسیده است!

روزنامه ایران: کاهش ۷۵ درصدی روزهای ناسالم تهران در مقایسه با سال ۹۰ نقد غیرمنصفانه از چرایی و علل آلودگی هوای تهران در روز‌های اخیر که دستمایه بسیاری از رسانه‌های منتقد شده در حالی این روزها شدت گرفته که گویی منتقدان فراموش کرده‌اندآلودگی هوای تهران از کجا به کجا رسیده است!
بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوا وابسته به شهرداری تهران، تعداد روزهای ناسالم شهر تهران از ابتدای مهر تا روز ۲۵ آبان سال‌جاری تنها ۱۴ روز بوده این در حالی است که این رقم در سال ۹۰ و ۹۱ در همین بازه زمانی، به ترتیب ۲۷ و ۲۲ روز بوده است و اغلب رسانه‌ها‌یی که اکنون تیتر و عکس‌های اصلی خودرا به آلودگی‌ هوا و انتقاد از دولت اختصاص می‌دهند نه فقط در آن بازه زمانی که حتی تا دو ماه بعد هم یعنی در ماه‌های آذر و دی ۹۰ و ۹۱ که شاهد روزهایی به مراتب آلوده‌تر از روزهای کنونی بودیم، تیتری در صفحه یک رسانه خود به بازتاب دادن چالش آلودگی هوا یا نقد دولت وقت و سازمان محیط زیست
زیر مجموعه آن منتشر نکردند.
گویی آلودگی آن روزها که عمده دلیلش توزیع و مصرف بنزین‌های سرطان‌زای پتروشیمی در آن سال‌ها بود ناشی از بی‌تدبیری نبوده است! به هر ترتیب، نقدهای غیرمنصفانه به وضعیت آلودگی هوای تهران که اکنون نزدیک به ۲۰ سال است به بزرگ‌ترین معضل زیست محیطی تهران و بسیاری از کلانشهرهای ایران تبدیل شده در نتیجه عوامل متعددی است که برای نخستین بار در سال ۷۷ مسئولان وقت را به فکر چاره‌اندیشی انداخت.
در همین راستا، سرب که سرطان‌زا‌ترین ماده مؤثر در بنزین بود در زمان دولت هشتم از بنزین برای همیشه حذف شد و طرح جامع کاهش آلودگی هوا به اجرا درآمد. توقف خط تولید پیکان و ارتقای استاندارد خودروها در همین سال‌ها اجرایی شد اما بی‌برنامگی و بی‌تدبیری دولت‌های نهم و دهم در برقراری روابط دیپلماتیک با دیگر کشورها و جهان، کشور را چنان در بوته تحریم‌ها بویژه تحریم بنزین گرفتار کرد که دست آخر مجبور شدند در عملی غیرکارشناسی و غیرمحیط زیستی برای افزایش تولید بنزین در کشور هر چه ترکیبات آروماتیک سرطان‌زا بود را به بنزین اضافه و بنزین جدید را به‌عنوان بنزین پتروشیمی روانه بازار کنند. اما بی‌تدبیری به همین جا هم ختم نشد، توقف اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا و عدم اجرای بموقع مصوبات دولت در ارتقای استاندارد سوخت و خودرو و... همه و همه دست به دست هم داد تا در سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ در نتیجه این کوته‌فکری‌ها تهران شاهد بیشترین روزهای آلوده و ناسالم در۱۵ سال گذشته باشد.
به طوری که تعداد روزهای ناسالم تهران در ۸ ماه نخست سال ۹۰ از ۱۴۶ روز به ۳۷ روز در سال ۹۵ کاهش یافته که این کاهش چشمگیر نتیجه ارتقای کیفیت خودروها و سوخت به استاندارد یورو ۴ و از رده خارج شدن بنزین‌های سرطان‌زای پتروشیمی است. با این حال ناگفته پیداست که راه طولانی برای بهبود وضعیت هوای تهران و دیگر شهرهای ایران باقی است. راه‌هایی که اگر قرار باشد همچون گذشته از مسیر سیاسی‌کاری و تنگ‌نظری عبور کند قطعاً نتیجه نخواهد داد.
درخواست نمایندگان تهران برای حل مشکل آلودگی هوا
مجمع نمایندگان استان تهران در نامه‌ای به رئیس جمهوری اتخاذ تصمیمات جدی برای حل مشکل آلودگی هوا را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمادر این نامه آمده است: همان طوری که مستحضرید سالیان متمادی است که تهران و برخی کلانشهرهای کشور در بسیاری از روزهای سال از آلودگی هوا در رنج و مشقت و مردم شریف و نجیب این کلانشهرها ناگزیر به تنفس در هوای آلوده و تحمل انواع بیماری‌های حاد هستند که در مواردی مرگ و میر برخی شهروندان را نیز در پی داشته است.معضل آلودگی هوای تهران و اکثر کلان شهرهای دیگر عمدتاً ناشی از مدیریت ناصحیح و منطبق بر استانداردهای جهانی است و جنس آن با آلودگی ناشی از ریزگردها که منشأ خارجی دارد متفاوت است که با عزم و تدبیر صحیح می‌توان در کوتاه مدت به مقابله با آن پرداخت.از این‌رو ضروریست جنابعالی در این موضوع مهم ورود کنید و به قید فوریت دستور دهید نهادها و مراجع ذیربط تدابیر لازم را اندیشیده و در این باره تصمیمات جدی بگیرند.
مسأله آلودگی هوا راه‌حل دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مسأله آلودگی هوا راه حل دارد اما متأسفانه به جای پیشگیری از آلودگی هوا، رفتارهایی انجام می‌دهیم که باعث تخریب بیشتر محیط زیست می‌شود. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه کلنگ‌زنی بیمارستان روانپزشکی ایران افزود: بهبود وضع آلودگی هوا عزم ملی می‌خواهد و ما هم به‌عنوان متولی سلامت در دولت علاقه‌مندیم که گام‌های عملی برداشته شود. وی گفت: خلأ پیوست سلامت در طرح‌های بزرگ نفتی، خودروسازی و شبیه آنها وجود دارد و در این بخش نمایندگان می‌توانند تصمیماتی بگیرند که مؤثر باشد اما ما شاهد هستیم این طرح‌ها بدون پیوست سلامت اجرا می‌شوند.قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه برخی نمی‌خواهند مسأله آلودگی هوا برطرف شود، افزود: مشکل محیط زیست و آلودگی هوا هر چقدر دیرتر برطرف شود هزینه و عوارض سنگین‌تری برای جامعه دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    گویادلواپسان انتخابات چیزی جز ابودگی هوا برای فریب مردم و جهت دار کردن به سمت منافع خود در انتخابات سال اینده نمی بینند
    ایا شهردار که هر روز بر روی روزنامه خود تیترهای گل درشت از الودگی هوا میزند توانسته است در مورد ..... جواب مناسبی برای افکار عمومی بدهد؟
    یا این الودگی فقط در دولت کنونی بود و در دولت گذشته و پاک دست هوا هم پاک بوده؟
    شهرداری ابتدا یک فکری به حال مشکلات خود در مورد مترو و اتوبوسهای دود زا و کامیونهای خدماتی خود که دود زا هستند و ریزش تونل و بارش باران که به مفقود شدن یک انسان منجر شد بنماید بعد به انتقاد روی بیاورد
    اگر ایشان رییس جمهور شوند برای این هوا چه کاری خواهند کرد در عمل ؟

  • بدون نام

    خدایه عقلی به مسولان بده یه ثروتی بما.

  • بدون نام

    بابا حماقت این سیاسیونی که ملت را .....تصور میکنند به اوجش رسیده راست میگه دوران اون رییس جمهور خودتدن همون عوام فریبه پاکدست هوا در کلانشهرها یادمون هست اگر چه اونوقتام رسانه اصولگرایان (سیما) لاپوشانی میکرد حالا هم تا میتونه بزرگنمایی میکنه هوا وضعش خیلی کثیفتر بود اونوقتا بابا والله خودتونید دست از سره ملت ور دارید

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج