۴۲۱۸۹۴
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

دولت به وعده‌هاي اقتصادي خود عمل نكرد

اين يك چهارم استثنايي و غير‌قابل چشم‌پوشي و تأثيرگذار به‌رغم اينكه مي‌توانند باعث تصميم‌سازي يا اقدامات در سطح ملي شوند، اغلب ناديده گرفته مي‌شوند و دولت‌ها ترجيح مي‌دهند سرمايه‌گذاري تبليغاتي شان را روي سه چهارم ديگر متمركز كنند. از سوي ديگر جامعه آماري مبناي اين يك چهارم‌ها طيفي از بيماري‌ها، بي‌فرهنگي‌ها، كمبودهاي اقتصادي و فقر يا ثروت در دسترسي به منابع را شامل مي‌شود.

جوان نوشت: در آمارها (حالا از سوي هر مرجع رسمي و غيررسمي كه منتشر شود) هميشه يك چهارم خانواده‌ها و مردم ما با بقيه فرق دارند و مستثني مي‌شوند.
اين يك چهارم استثنايي و غير‌قابل چشم‌پوشي و تأثيرگذار به‌رغم اينكه مي‌توانند باعث تصميم‌سازي يا اقدامات در سطح ملي شوند، اغلب ناديده گرفته مي‌شوند و دولت‌ها ترجيح مي‌دهند سرمايه‌گذاري تبليغاتي شان را روي سه چهارم ديگر متمركز كنند. از سوي ديگر جامعه آماري مبناي اين يك چهارم‌ها طيفي از بيماري‌ها، بي‌فرهنگي‌ها، كمبودهاي اقتصادي و فقر يا ثروت در دسترسي به منابع را شامل مي‌شود.
آخرين تيتر يك چهارمي اخبار بعد از« يك چهارم ايرانيان كم تحرك هستند!»، «يك چهارم خانواده‌هاي ايراني بدون فرزندند»، « اطلاعات يك چهارم مردم ايران افشا شد»، «يك چهارم مردم ايران مبتلا به بيماري‌هاي رواني هستند» و مواردی از این قبیل كه در نهايت از سوي مركز آمار ايران اعلام شد.

يك چهارم دوست‌داشتني خارجي‌ها!
بنابراين اين رقم هم مي‌تواند مبناي بسياري از تصميم‌گيري‌ها قرار گيرد؛ همان‌طور كه اين آمار به شدت مورد‌توجه رسانه‌هاي بيگانه از جمله بي‌بي‌سي قرار گرفت و احتمالاً از چشم برنامه‌ريزان خارجي دور نمي‌ماند. طبق گزارش‌هاي منتشر شده بر اساس آمار اعلام شده از سوي مركز آمار ايران ۵ ميليون و ۷۰۰ هزار خانوار ايراني از ماهواره و ۱۳ ميليون و ۵۰۰ هزار خانوار ايراني از اينترنت استفاده مي‌كنند. به بيان ديگر نتايج طرح آمارگيري برخورداري خانوارها و استفاده افراد از فناوري اطلاعات و ارتباطات در سال گذشته نشان مي‌دهد كه از مجموع ۲۴ ميليون و ۳۰۰ هزار خانوار ايراني بيش از ۸۸ درصد آنها (۲۱ميليون و ۴۴۰ هزار خانوار) به راديو و بيشتر از ۹۹ درصد آنها به تلويزيون دسترسي داشته‌اند. اين يعني با وجود تلويزيون در همه خانه‌هاي ايرانيان حدود يك چهارم از خانواده‌هاي كشورمان از ماهواره استفاده مي‌كنند. اين اطلاعات و آمارها در حالي منتشر مي‌شود كه روال برنامه‌سازي و توليد محتوا براي رسانه‌هاي ديداري و شنيداري كشور به روال قبل صورت مي‌گيرد و در اين مدت هيچ تغييري براي جلب و حفظ مخاطب انجام نداده‌اند.
به بيان ديگر اين فرصت طلايي را به راحتي و با هزينه اندك در اختيار خارجي‌ها قرار داده‌اند. آن هم در شرايطي كه رسانه‌هاي فرامرزي به همين يك چهارم اكتفا نكرده‌اند و در تدارك بلعيدن دامنه بزرگ‌تري از جمعيت كشور ما هستند. از سوي ديگر محتواي هدفمند و مهندسي شده براي زدودن بن‌مايه‌هاي فرهنگي و اجتماعي از جامعه ايران و تغيير اين درون‌مايه‌ها و جايگزيني‌شان با آموزه‌ها و سبك زندگي غربي، به علاوه شبهات فكري و اعتقادي نيز مسئله‌اي است كه به نظر مي‌رسد برنامه‌سازان رسانه‌اي كشور عرصه آن را به اتاق‌هاي فكر خارج از مرزهاي كشور سپرده‌اند.

بالاخره زور دسترسي به اينترنت به نان شب چربيد!
بخش ديگري از گزارش‌هاي آماري در اين خصوص نشان مي‌دهد ميزان دسترسي خانوارهاي ايراني به اينترنت در پنج سال گذشته به شدت افزايش يافته است. بنابراين گزارش، از مجموع بيش از ۲۴ ميليون خانوار ايراني، حدود ۱۳ ميليون و ۵۰۰ هزار خانوار، يعني بيش از ۵۵ درصد به اينترنت دسترسي دارند و هشت ميليون خانوار نيز به اينترنت دسترسي ندارند. مقايسه ميزان دسترسي به تلفن، رايانه و اينترنت در پنج سال گذشته نشان مي‌دهد كه سرعت رشد استفاده از رايانه و دسترسي به اينترنت به سرعت افزايش يافته است.

در سال ۱۳۸۹ تنها 4 ميليون و ۳۳۶ هزار خانوار ايراني يعني بيش از ۲۱ درصد به اينترنت دسترسي داشتند كه اين رقم در سال گذشته سه برابر شده و به ۱۳ ميليون و ۴۷۹ خانوار رسيده است، يعني بيشتر از ۵۵ درصد ايرانيان به اينترنت دسترسي دارند. تعداد كاربران اينترنت در سال گذشته ۳۲ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام شده است، در حالي كه جمعيت كاربران اينترنت در ايران در سال ۱۳۸۹ حدود ۱۱ ميليون نفر بود. با اين حال هنوز بيش از نيمي از ايرانيان از دسترسي به اينترنت محرومند. در آمارهاي تازه، ۲۱ ميليون ايراني گفته‌اند كه حداقل يك بار در روز از اينترنت استفاده مي‌كنند و 4 ميليون و ۴۰۰ هزار نفر نيز گفته‌اند كه حداقل يك بار در هفته از اينترنت استفاده مي‌كنند.
گفتني است، انتشار آمارهاي يك چهارمي از دسترسي ايرانيان به رسانه‌هاي جمعي كه محتواي غيرقابل كنترل از سوي مراكز داخلي دارند، از جايي جالب‌توجه مي‌شوند كه اخباري مانند اينكه «يك‌چهارم خانواده‌هاي ايراني نان‌آور ندارند» و «يك‌چهارم خانواده‌هاي ايراني مستأجرند» نيز اخيراً منتشر شده‌اند. در كنار هم قرار گرفتن اين اخبار و مقايسه آنها نشان مي‌دهد در حالي كه دولت هنوز در پيچ عملي كردن وعده‌هاي انتخاباتي خود در حوزه اقتصاد مانده، بنگاه‌هاي اقتصادي خارجي با سرمايه‌گذاري در حوزه فرهنگي و اجتماعي، براي به تاراج بردن سرمايه‌هاي فرهنگي و اجتماعي ما كمين كرده و تك‌هاي موفقي هم داشته‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • حاکم

    جدیدا مسئولین و وزرای روحانی وعده بهتر شدن در چهارسال آینده رو میدن به والله اوضاع بدتر میشه که بهتر نمیشه تنها دلیلش هم اینه که وزرای روحانی سرمایه دارند و نمیتونند فقر و نداری رو حس کنند.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج