زمانی که تولید خودرو بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت اما خودروسازان به محض برداشته شدن تحریمها اولویت خود را جبران این کاهش گذاشتند تا بتوانند طبق برنامه میزان تولید را سالانه به حدود یک میلیون دستگاه برسانند.
ایران نوشت: زمانی که تولید خودرو بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت اما خودروسازان به محض برداشته شدن تحریمها اولویت خود را جبران این کاهش گذاشتند تا بتوانند طبق برنامه میزان تولید را سالانه به حدود یک میلیون دستگاه برسانند.در زمان تحریم میزان تولید خودرو از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه به حدود ۶۰۰ هزار دستگاه رسید.در آن زمان خودروسازان اعلام کردند کمیت به همراه کیفیت رشد خواهد کرد ولی در ادامه راه تولید، کیفیت ارتقای قابل توجهی پیدا نکرد و به اذعان برخی از خریداران خودرو کیفیت برخی از خودروها هم کاهش یافت.
وقتی روند تولید خودرو را نگاه میکنیم رشد تولید در ماه مهر سال جاری به بالاترین حد خود یعنی ۱۰۶ درصد رسیده است.اما در جدول ستاره دار شدن خودروها که نشان از کیفیت آنها دارد تغییر محسوسی دیده نمیشود و حتی ستاره برخی از خودروها کم شده است.
طبق گزارش مرکز بازرسی و کیفیت از بین تمام خودروهای سواری تولید داخل، وارداتی، مونتاژ و وانت 41 خودرو تک ستاره هستند، 17خودرو دو ستاره و تنها 17 خودرو سه ستاره دارند.
هر چند مسئولان میگویند از ابتدای سالجاری بحث ارتقای کیفیت خودروها سختگیرانهتر شده است و خودروسازان برای گرفتن ستاره باید تلاش زیادی کنند اما خریداران خودرو توقع دارند که این صنعت با سرعت بیشتری خودروهای کیفی ارائه کند.طی این مدت قیمت خودرو افزایش یافته است لذا انتظار مردم این است که خودروها با نقص فنی به دست شان نرسد. سعید مدنی، مشاور وزیر صنعت، معدن وتجارت در حوزه خودرو درباره کیفیسازی خودروها گفت:مدتی است که سطح کیفی خودروها ارتقا داشته است.
در گذشته که خودروها نمره میگرفتند مشتریان نمیتوانستند ارزیابی دقیقی از خودروها داشته باشند ولی با در نظر گرفتن ستاره و سختگیرانه تر شدن نظارتها خودروسازان موظف شدند بر سطح کیفی محصولات خود بیفزایند و این مسیر همواره با جدیت دنبال میشود. وی با بیان اینکه تک ستاره بودن خودروها دلیل بر بیکیفیت بودن آنها نیست، اظهار داشت:خودروسازان در تلاش هستند تا ستاره خودروها افزایش پیدا کند و دیگر مردم خودرو مشکلدار خریداری نکنند. اما باید این را هم بگویم که رشد تولیدی که خودروسازان اولویت خود قرار دادند به همراه ارتقای سطح کیفی است و قرار نیست تولید فدای کیفیت شود.
رضا حقانی از خریداران خودروهای داخلی درباره خودروی خود میگوید: «از روزی که خودرو را از نمایندگی گرفتم مشکل فنی داشت.برای حل مشکل گیربکس چندین بار به نمایندگی رفتم اما هنوز نتیجه نگرفته ام.وی افزود: حدود ۳۸ میلیون تومان پول پرداخت کردم ولی این خودرو به میزانی که پول پرداخت میشود کیفیت ندارد.حتی از روز اول اتاق این خودرو سروصدای زیادی داشت. اگر خودروسازان میخواهند خودروهای چینی سهم کمتری در بازار داشته باشند باید برای تولید کیفی برنامهریزی دقیق تری کنند.» چندی پیش نیز محمد رضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود: «استاندارد جهانی مراجعه خودروها به تعمیرگاه در سه ماهه اول عمرشان حدود یک و نیم درصد است اما این رقم در ایران به سه درصد میرسد. لذا امیدواریم تا سه سال آینده به حدی برسیم که نارضایتی در بخش کیفی خودروهایمان از بین برود و رضایت مشتریان نسبت به کیفیت خودرو داخلی افزایش پیدا کند.»
در حالی که سطح کیفیت خودروها مطلوب نیست آمارهای تولید نشان میدهد از فروردین ماه سالجاری رشد تولید صورت گرفته است.فروردین ماه میزان رشد تولید خودرو ۳/۷۸ درصد بود و این رقم ماه مرداد به ۹/۱۰۷ درصد رسید.ماه شهریور نیز میزان تولید خودروسازان رشد ۹/۹۴ درصد را ثبت کرد.رشد تولید خودرو پایان مهرماه هم به ۹/۱۰۶ درصد رسید.با این تفاسیر تحقق برنامه در تولید خودرو ۸/۹۷ درصد بوده است.طبق آخرین آمارها تولید تجمعی خودرو ۶۹۱ هزار دستگاه بوده که طبق برنامه باید رقم ۷۰۷ هزار دستگاه تولید میشد.
شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو درباره تولید خودرو گفته است: «خودروسازان در حالی به فکر افزایش تولید خودرو هستند که اغلب خودروها قدیمی و بیکیفیت هستند. البته این روند به دلیل بدهیهای کلان آنها به سیستم بانکی است.
وقتی خودروسازها توان مالی نداشته باشند امکان سرمایهگذاری ندارند. به همین جهت در تولید خودروهای قدیمی درجا میزنیم.دولت باید کمک کند تا خودروسازان برای تنوع و توسعه محصولات و از همه مهم تر ارتقای سطح کیفی خودرو برنامهریزی کنند.اکنون تمام امیدها در صنعت خودرو به اجرا شدن قراردادهای خودروسازان با شرکای قدیمی آنها است.» آزادی خاطرنشان کرد: دولت میتواند زمینه را برای دستیابی خودروسازان به منابع مالی لازم برای توسعه محصول فراهم کند، خودروسازان بدهیهای کلان دارند و به همین دلیل در حوزه کیفیت و تولید محصولات جدید هنوز انتظارات مصرفکنندگان را برآورده نکردهاند.
آلبرت بغزیان تحلیلگر اقتصادی درهمین زمینه میگوید: «یکی از مشکلات مهم صنعت خودرو طی چند وقت اخیر کاهش تولید خودرو بود.خودروسازان برای اینکه سرپا بمانند و بتوانند به فعالیت های توسعه ای خود ادامه دهند اولین موضوعی را که باید پیگیری می کردند افزایش تولید بود.با افزایش تولید بخشی از هزینه ها کاهش پیدا کرد.»
وی با بیان اینکه کاهش هزینهها فرصت برای سرمایه گذاری خودروسازان در توسعه محصول و ارتقا کیفیت را فراهم می کند اظهار داشت:از ابتدای سال جاری رشد بیش از 70 درصد تولید خودرو در هر ماه به دست آمده است و این روند برای ماه های آتی هم ادامه خواهد داشت.ولی نکته مهم در این زمینه همکاری با شرکت های خارجی است. این تحلیگر اقتصادی خاطرنشان کرد:وقتی همکاری خودروسازان با شرکای خارجی شروع شود فعالیت ها توسعه پیدا می کند و دیگر خودروسازان توان خود را برای تولید محصولات قدیمی نمی گذارند و در نهایت بازار شکل رقابتی به خود می گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر