رویکرد تازه گوگل برای ایندکس کردن وبسایت ها
۲۰ سال پیش که موتور جستجوی گوگل کار خود را آغاز کرد، این شرکت برای مشخص نمودن سطح عملکرد وبسایت های مختلف و رتبه دهی به آنها در جهت جامع نمودن فهرست سرچ خود صرفا نسخه های دسکتاپی تارنماها را مورد بررسی قرار می داد.
در سال ۱۹۹۷ میلادی، مصرف محتوای اینترنتی عمدتا در کامپیوترهای دسکتاپی و لپ تاپ ها اتفاق می افتاد و دستگاه های موبایلی محبوبیت امروز خود را نداشتند و دست کم یک دهه بعد توانستند به پایگاهی برای حضور کاربران در فضای وب بدل شوند.
اما همانطور که تایید می کنید رفته رفته بر میزان کاربران این گجت ها افزوده شد و حالا حتی گفته می شود که تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۷۵ درصد از کاربران فضای آنلاین را دارندگان دستگاه های موبایل تشکیل می دهند.
گوگل نیز با در نظر داشتن همین مساله تصمیم گرفت که ایندکس محتوای وب را در وهله نخست با استناد به کاربران موبایلی انجام دهد و روشن است که اگر وبمسترها تدابیر لازم را برای پیکره بندی وبسایت های خود روی دستگاه های موبایلی انجام داده باشند قطعا از این تصمیم خشنود خواهند شد.
غول نرم افزاری دنیا با توجه به اهمیت این مساله در بیانیه ای اینطور آورده است: «ما بر اهمیت این تغییر رویکرد در ایندکس وبسایت ها واقف هستیم و اهمیت بالایی برای آن قائلیم. با در نظر داشتن همین مساله ظرف ماه های آتی و در مقیاس کوچک این مساله را در کانون تمرکز و توجه خود قرار خواهیم داد و بعد از اطمینان از مطلوب بودن تجربه کاربرانمان این تغییر را در مقیاس وسیع تری پیاده سازی خواهیم کرد.»
البته وبسایت های رسپانسیو برای ابزارهای موبایل و آنهایی که محتوایشان به صورت داینامیک تغییر می یابد نیازی به اعمال تغییر نخواهند داشت، با این همه گوگل پیشنهاداتی را برای سایت های مختلف ارائه نموده که حاوی دستورالعمل هایی برای دستگاه های موبایل و دسکتاپ است. لذا محاسبات گوگل برای وبسایت هایی که صرفا برای کاربران دسکتاپی بهینه شده اند به همان شیوه فعلی صورت خواهد پذیرفت.
البته از یاد نبریم که یک وبسایت دسکتاپ-محور با کارایی بالا به مراتب از یک نسخه موبایلی مملو از ایراد بهتر است و گوگل نیز در توصیه هایش به وبمسترها این موضوع را یادآور شده.
ارسال نظر