جزییات آزادسازی قیمت خودرو
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه اجازه شکلگیری حاشیه قیمت برای خودروهایی که در داخل تولید یا مونتاژ میشوند را نمیدهیم، گفت: خودروهایی اجازه آزادسازی قیمت دارند که رقبای قیمتی داشته باشند.
رضا شیوا در خصوص حاشیه قیمتی برخی خودروها در بازار گفت: برای نظارت بر بازار آن دسته از خودروهای وارداتی که حاشیه قیمتی در بازار آنها وجود دارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دخالت کرده و شرایطی را قرار دهد که تعداد واردکنندگان به اندازهای باشد که انحصار ایجاد نشود. البته مسئولان این وزارتخانه به شورای رقابت قول دادهاند که شرایط کاملا رقابتی باشد و هر فردی که شرایط واردات دارد، بتواند برای ورود این خودروها به داخل کشور اقدام کند.
رئیس شورای رقابت افزود: بر این اساس شورای رقابت در نظارت بر بازار این دسته از خودروها هنوز وارد نشده است؛ ولی آنهایی که داخل کشور به نوعی مونتاژ و تولید میشوند تحت نظارت شورای رقابت قرار دارند.
وی در خصوص شرایط آزادسازی خودروها از شمول قیمتگذاری شورای رقابت تصریح کرد: در واقع پروسه آزادسازی قیمت خودروها بر این مبنا انجام میگیرد که شورای رقابت مشاهده کند برای یک خودرو، چندین رقیب قیمتی در همان کلاس وجود دارد و رقابت ایجاد میکند؛ فلسفه آزادسازی قیمت خودروها هم همین است، ولی اگر این آزادسازی قیمت باعث شود که خودرویی در انحصار عرضه شود و قیمت آن، متفاوتتر از قیمت کارخانه باشد، شورا حتما ورود کرده و بررسی میکند تا بازار دچار التهاب نشود.
به گفته شیوا، پژو ۲۰۷ که قیمت آن آزاد شده مثل خودروی ۲۰۷ آی نیست بلکه مدتی آن را به کشور آورده بودند تا تولید کنند و وقتی که تحریمها شروع شد، تولید آن هم متوقف گردید؛ بنابراین خودروی ۲۰۷ که ارایه شده، مشخصاتی متفاوت از ۲۰۶ دارد و قیمت آن نیز از سوی خودروساز حدود ۴۱ میلیون تومان تخمین زده شده است؛ بنابراین با توجه به اینکه چند خودروی دیگر نیز در همین محدوده قیمتی وجود دارد و نمونههای آن هم ۴ خودروی دانگفنگ، دنا، برلیانس و رنو ساندرو است، مشمول دستورالعمل تنظیم قیمت از سوی شورای رقابت نمیشود.
وی اظهار داشت: البته بر روی همین خودروهایی که قیمت آنها آزاد شده نیز، نظارت عالیه شورای رقابت وجود دارد؛ ضمن اینکه نگرانی اعضای شورا از این بود که احیانا خودروسازان بخواهند تولید خودروهای دیگر خود را که به اندازه کافی مشتری و تقاضا دارد را کم کنند. این از جمله مسائلی است که ما به هیچ عنوان پذیرای آن نیستیم و خودروسازان باید بر اساس تعهدی که قبلا به شورای رقابت دادهاند، عمل کنند.
رئیس شورای رقابت تاکید کرد: برای خودروهای دیگر مثل ۲۰۶ نیز نباید بازار حاشیهای وجود داشته باشد و اگر خودروسازان بخواهند کاری کنند که تولید خودرو، منجر به شکلگیری حاشیه بازار شود، حتما ما دخالت کرده و به بازار ورود میکنیم، به نحوی که اجازه شکلگیری حاشیه بازار داده نشود.
نظر کاربران
زهی خیال باطل
شواری رقابت میشه بفرمائید الان ایران خودرو و سایپا دارن با کی رقابت می کنن؟؟؟با خودشون؟؟
آخه اگه تعرفه خودرو رو برداشته بشه که این دو تا 6 ماه هم دووم نمیارن
یعنی میتونم به ارزوی دیرینه خودم که داشتن خودرو لوکس و لاکچری پراید برسم؟
لعنت به لگنهای ملی که مردم رو میکشن .سالانه 25هزار هموطن بخاطر منافع خودروسازان کشته میشوند .
باسلام... مگه پژو 405 و سمند و پارس معمولی همه موتورشون یکی نیست مگه همه قطعات یکی نیست پس چرا میگید 405 کیفیت نداره تولیدش تا پایان سال توقیف میشه.. پس اون دوتا چی کیفیتشون خوبه.. آخه چرا مردم ساده رو اینقد اذیت میکنید..
خودروساز ملی نباید گفت چون این ها نه خودروسازن و نه بویی از ملیت و انسانیت
فقط با تولید آهن پاره های مانند پراید به فکر تخلیه جیب مردم هستند
شورای رقابت اگر جرأت دارد تعرفه خودروهای وارداتی را صفر کند
15 میلیون تهرانی هوای آلوده تنفس کنند
75 میلیون هموطن در معرض خطر فوت بر اثر ناامنی خودروهای لگن داخلی باشند
بخاطر چندصد نفری که از تولید این آهن پاره های خودرو نما سود کلان به جیب میزنند
اگر توانایی رقابت ندارند بسلامت
خودشون با فروش حلبی های پراید و پژو الان سوار پورشه و مازراتی هستن ولی مردم باید بخاطر مافیایی بودن این دو شرکت اورواقی های پنجا سال پیش رو سوار بشن
همش دروغه الان پراید مدل 89 میگن 13میلیون اینها اگه بخوان قیمت کم کنن باید نیرو اخراج کنن و میشه بیکاری چنصد میلیونی کارگران ایران خودرو بخاطر همین هی گرون میکنن و دولت کاریشون نداره
پاسخ ها
عزیزجان دقیقا چند نفر دارند از این لگن سازی نون میخورن این را حساب کن بعد سالی 25000 نفر به خاطر نون خوردن اینا دارن میمیرند در ده سال حدود 250000 نفر میمیرند به نظر تو هنوز باید به خاطر این جنایتشون نون بخورن خودرو با کیفیت بسازند و نون بخورند