پاریس چگونه موفق به مرکز زدایی شد
شهرداری پاریس با همکاری دولت فرانسه، اولین سری از نسل نو شهرهای جدید جهان را احداث کرد. «بتیگنولز»، شهر جدید ۱۰ منظوره با ۳۵۰۰ واحد مسکونی است که مطالعه و ساخت آن ۱۳ سال به طول انجامید و اوایل ۲۰۱۷ بهرهبرداری میشود. پیشفروش نیمی از آپارتمانها در مراحل میانی ساخت، از موفقیت طراحان این شهر در «مرکززدایی از پایتخت فرانسه» و «تامین مسکن در حاشیه پاریس» حکایت دارد.
اما در «بتیگنولز» بهعنوان نسل نو شهر جدید، نه تنها دو چالش ابرشهرها بهطور همزمان مدنظر شهرسازان قرار گرفته که از سه ماه دیگر، مجموعه شهری پاریس با افتتاح رسمی «بتیگنولز»، به اولین شهر جدید 10 منظوره جهان مجهز میشود.بررسیهای «دنیای اقتصاد» از ویژگیهای شهر 10 منظوره «بتیگنولز» حاکی است: دولت فرانسه و شهرداری پاریس موفق شدهاند از طریق جذب سرمایهگذاران متخصص شهرکسازی، یک شهر جدید سکونتپذیر در نقطهای نه چندان دور از پایتخت، برای تامین مسکن طبقات مختلف جامعه احداث کنند. «بتیگنولز» دارای امکانات متفاوت از پاریس و مزایای غیرقابل رقابت با پایتخت است، اما معایب موجود در کلانشهر پاریس را ندارد. این ویژگی سبب شده بیش از نیمی از برجهای مسکونی شهر جدید «بتیگنولز»، در مراحل میانی ساخت و ساز، توسط پاریسنشینان، پیشخرید شود. طرح احداث شهر جدید «بتیگنولز» در مقیاس جمعیتی محدود و ظرف زمانی بالا توسط شهرداری پاریس هدایت شد. همین دو اصول اولیه به سرمایهگذار و پیمانکاران ساخت «بتیگنولز» اجازه داد در جریان ساخت کمتر از 5 هزار واحد مسکونی طی بیش از 10 سال، انواع ایدههای جاذبهساز برای انتقال جمعیت از درون پاریس به این شهر را در مراحل احداث «بتیگنولز» بهکار ببندند.
دولت و شهرداری در قالب احداث نسل نو شهر جدید در اطراف پاریس، توانستهاند منابع مالی و زمین مختص تامین مسکن گروههای کمدرآمد را برای یک هدف بزرگتر -ساخت شهر جدید 10 منظوره- اهرم کنند. شهرداری پاریس، اراضی «بتیگنولز» را مشروط به تحقق خواسته کلیدی دولت فرانسه در این شهر جدید، با قیمت حمایتی و پایینتر از ارزش روز، به سرمایهگذاران واگذار کرده است. سازندههای ساختمانهای مسکونی در ازای خرید زمین با قیمت یارانهای، مکلف به اختصاص 50 درصد واحدهای مسکونی هر برج به طبقات کمدرآمد هستند. واحدهای مخصوص کمدرآمدها از طریق تشکلهای متولی مسکن اجتماعی، از سازنده تحویل گرفته میشود و بهصورت اجاره میانمدت و بلندمدت در اختیار خانوارهای کمدرآمد قرار میگیرد.20 درصد از واحدهای ساختمانهای مسکونی در شهر جدید «بتیگنولز» نیز باید به طبقات متوسط داده شود و مابقی واحدها نیز میتواند بهصورت آزاد در بازار مسکن اجاره یا فروخته شود. علاوه بر کمدرآمدها، افراد دانشجو و سالمندان ساکن پاریس نیز در اولویت خرید واحدهای مسکونی این شهر جدید هستند.
به این ترتیب، «کاربری ترکیبی» برجهای مسکونی و «اختلاطنشینی» طبقات مختلف جامعه در این برجها، دو ویژگی برتر از مجموعه ویژگیهای 10گانه «بتیگنولز» محسوب میشود.در طراحی این شهر، برای کمک به تصفیه هوا و جلوگیری از تسری آلودگی هوای پاریس به آن، 6 مولفه مدنظر قرار گرفته و هم اکنون در شهر جدید، عملیاتی شده است. اقدام اول، تامین نیازهای خدماتی و تفریحی ساکنان برجها در طبقات زیرین برج است. اقدام دوم، زیادهروی منطقی در تعبیه ایستگاههای مترو است که در کنار خطوط معمولی و سریعالسیر مترو متصلکننده «بتیگنولز» به مجموعه شهری پاریس بهعنوان اقدام سوم، باعث شده نیاز به رفت و آمد با خودروی شخصی، به شدت افت کند. تعداد مسیرهای مترو از بزرگراهها بیشتر است، ضمن آنکه کمکاری عمدی در ساخت پارکینگ، صورت گرفته است. در معابر شهر جدید «بتیگنولز»، محدودیت سرعت تردد با خودروی شخصی تا سقف حداکثر 30 کیلومتر، تعریف شده است.
با این شرایط، استفاده از خودروی شخصی، سخت و پرهزینه است و در نتیجه، احتمال آلوده شدن هوا کاهش مییابد.همچنین پارکها و فضای سبز بین برجها در نقش سیستم تهویه طبیعی شهر، به تصفیه روزانه هوا کمک میکند.مطابق مقررات ترافیکی در این شهر، خودروهای سنگین اجازه تردد ندارند و حتی برای جمعآوری زباله ساختمانها از لولههای مکنده زباله بین برجها تا یک انبار بزرگ در بیرون شهر جدید، استفاده شده است تا همه پسماندهای تولید شده در شهر، در شب از این طریق به بیرون شهر منتقل و با خودروهای مخصوص از نقطهبیرونی به مراکز مربوطه، برده شود.طراحان شهر جدید «بتیگنولز» با برداشت بازخوردهای اولیه از میزان رضایت سرمایهگذاران اعلام کردهاند: پیش فروش سریع ساختمانها و سکونتپذیر شدن بخشی از برجها، مطلوبیت نسبی برای سرمایهگذاران بهوجود آورده است و این مدل شهرکسازی با منابع حمایتی، تجربهای موفق از بهکارگیری سرمایهگذاران در پروژههای به ظاهر کمسود و زیانده، بهشمار میرود. طرحهای تامین مسکن حمایتی -مسکن اجتماعی- در خیلی از کشورها معمولا با مداخله مستقیم دولت به اجرا درمیآید و این تصور وجود دارد که بخش خصوصی، سراغ این قبیل پروژهها نمیرود، اما در مدل ساخت شهر «بتیگنولز»، عکس این موضوع اتفاق افتاده است.
نظر کاربران
آدم موفق به این میگن که 13سال مطالعه وتحقیق وساخت این شهر طول کشید.آدم نا موفق یا دولت نا موفق هم به کشور ما میگن اول میسازن بعد از20سال روش تحقیق میکنن که چرا نشد! چرا جواب نداد مثل مسکن مهر که بدون ریر ساخت تولید شد فقط به جهت رای آوردن احمدی نژتد در دور دوم ریاست جمهوری.این کشور همینه وهمین خواهد ماند .چین مسولین وفرزندانشان واقوام در رفاه کامل هستند وبرای گردش وتفریح هم همیشه خارج از کشور میروند برای همین اینکه چه اتفاقی میخواهد بیوفتد مهم نیست