۴۱۶۸۰۶
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

چین به کپی‌ برداری موشکی متهم شد

پس از رونمایی از جنگنده چینی J-۲۰ به عنوان نسل پنجم، پکن به کپی برداری از جنگنده فوق پیشرفته روسی میگ متهم شد.

خبرگزاری ایرنا: پس از رونمایی از جنگنده چینی J-۲۰ به عنوان نسل پنجم، پکن به کپی برداری از جنگنده فوق پیشرفته روسی میگ متهم شد.

وجود شباهت های ظاهری و مشخصات هواپیمای رادار گریز جی-۲۰ چین با جنگنده نسل پنجم میگ ۱.۴۴ روسیه سبب طرح این اتهام شده است.

جنگنده نسل پنجم میگ ۱.۴۴ اوایل دهه ۹۰ میلادی برای رقابت با جنگنده اف-۲۲ آمریکا در شرکت هواپیماسازی میگ روسیه ساخته و برای پرواز آماده شد، اما در پی لابی های شرکت های رقیب با وجود توانمندی های بالا، پرونده ساخت پرشمار آن بسته شد.

براساس گزارش ها، پس از این مرحله نیز شرکت هواپیماسازی سوخو با استفاده از فناوری و طراحی میگ ۱.۴۴، جنگنده نسل پنجم تی-۵۰ یا پک فا را ساخت که سال ۲۰۱۰ به پرواز درآمد و در زمان حاضر نیز حدود ۱۰ فروند آن ساخته شده است.

روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس در پایگاه اینترنتی خود به نقل از سرگئی کوروتکوف مدیرعامل شرکت میگ نوشت: طرح جنگنده ۱.۴۴ فرصت جهش بزرگ در صنعت هواپیمایی نظامی روسیه و تولید جنگنده های نسل پنجم را فراهم کرد.

رسانه روسی نوشته است: از نشانه ها چنین بر می آید که این جهش فقط در صنایع هواپیمای نظامی روسیه نبوده و چین نیز از آن بهره می برد.

بنا به این گزارش، مهندسان چین بهترین فناوری های میگ ۱.۴۴ را در جنگنده جی-۲۰ خود بکار بردند. همچنین طراحان نظامی این کشور از مدت ها پیش به دزد فناوری ها معروف شده اند و به تازگی نشریه آمریکایی نشنال اینترست نیز نوشت چین با استفاده از جاسوسی صنعتی به موفقیت های چشمگیر نظامی دست یافته است.

ماسکوفسکی کامسامولتس نوشت: طراحان و مهندسان چینی فناوری های نظامی را از روسیه و ایالات متحده آمریکا کپی می کنند.

چین روز سه شنبه در جریان آغاز یازدهمین نمایشگاه بین المللی هوافضا در شهر «جوهای» جنگنده رادارگریز و مافوق صوت «جی ۲۰» خود را رونمایی کرد.

جلوگیری از کپی برداری تسلیحاتی همیشه برای سازندگان جنگ افزارها از جمله روسیه اهمیت فراوان دارد، زیرا تسلیحات ساخت دوم با قیمتی پایین تر از نوع اصلی عرضه می شود و می تواند جایگاه آنها را در این بازار در خطر قرار دهد.

براساس گزارش ها، این موضوع همچنین سبب شده روسیه در سال های اخیر از صدور جنگنده های چند منظوره سوخو-۳۵ به چین خودداری کند.

روزنامه پرشمارگان کامرسانت چاپ مسکو چندی پیش در این ارتباط نوشت، قرار بود روسیه ۴۸ فروند از این جنگنده پیشرفته را به ارزش چهار میلیارد دلار به چین بفروشد.

روزنامه روسی در ادامه با اشاره به اقدام مسکو در لغو این قرارداد نوشت، نگرانی های مسکو پس از آن آغاز شد که پکن با کپی هواپیماهای سوخو ۲۷ و ۳۰ و همچنین میگ ۲۹ روسی، جنگنده های چینی J-۱۰ و J-۱۱ و FC-۱ را با نام خود روانه بازار کرد.

رسانه های روسی با نگاه ویژه به معامله لغو شده جنگنده سوخو ۳۵ بین روسیه و چین نوشتند که این کشور بر خرید تعداد محدودی پافشاری داشت، اما روس ها با درک خطر کپی برداری از آن، معامله را فسخ کردند.

بر اساس اطلاعات رسانه های خبری روسیه، چین پنج دهه پیش کپی برداری از جنگ افزارهای ساخت شوروی و همچنین تسلیحاتی را که از برخی کشورهای دیگر دریافت کرده بود، آغاز کرد.

پکن حتی پس از تیرگی روابط با مسکو در دوره نیکیتا خروشچف ( ۱۹۶۴- ۱۹۵۳) نیز به تولید انواع تسلیحات مشابه ساخت شوروی پرداخت و در حالیکه در دوره جنگ سرد دو ابر قدرت متکی به دیدگاه سیاسی کشورها و گروههای مسلح سلاح به آنها می فروختند، چین محدودیتی در این زمینه قائل نبود.

از سوی دیگر، اوایل سال جاری میلادی نیز که یک بار هواپیمای جی ۲۰ به صورت آزمایشی به پرواز در آمد، برخی منابع نظامی در منطقه بالکان اعلام کردند که فناوری به کار گرفته شده در این جنگنده چینی ممکن است از یک هواپیمای آمریکایی که در جریان جنگ کوزوو ساقط شد، نمونه برداری شده باشد.

فردی که از او به عنوان دریاسالار داوور دومازت لوسو رئیس ستاد مشترک ارتش کرواسی در زمان جنگ کوزوو نام برده شده، مدعی شده بود، سال ۱۹۹۹ عوامل چین بخش هایی از یک جت اف-۱۱۷ را با خود بردند که هنگام عملیات ناتو علیه نیروهای صرب با شلیک پدافند هوایی صرب ها ساقط شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    کپی کاری بخشی از استراتژی چینیهاست '

  • بدون نام

    ما بیشتر از اونها به کپی کاریهاشون افتخار میکنیم

  • بدون نام

    ای کاش شرکت های ما هم عرضه داشتن یه خودرو کپی میکردن

  • علی کرمانشاه

    مافیای تنیده در صنعت سبک و سنگین و خودرو سازی در ایران چنان چرخه عرضه و تقاضا و پولهای مردم را چنان هدایت به دو غول خودرو ساز ایران را در چنبره گرفته اند که حتی زحمت کپی برداری از چند خودرو باب روز و قابل دفاع در جامعه داخل را هم به خود نمی دهند و کماکان با قدرت و رانت همان خودرو های مدل ۳۰سال قبل اروپا که از رده خارج گردیده اند با پست ترین کیفیت به بالاترین قیمت بدون هیچ دقدقه ای به مردم بصورت انحصار میفروشند و حتی میلیاردها پول نقد مردم را اخذا و آنها را ناچار در نوبت های چند ساله و پیش فروش به صنعت و مردم کشور انحصاری تحمیل و قالب میکنند و حتی اجازه حضور یک رقیب خارجی و داخلی را نمیدهند و مردم به اجبار پولی را که به زحمت و بهره گران بانکی میگیرند به جیب این خودرو سازان خائن به صنعت کشور و مردم میریزند و جای صد تاسف است که حتی زحمت کپی برداری از یک خودرو مناسب و بروز را هم به خود نمیدهند و گویا فکر میکنند تا ابد میشود این ظلم را در حق مردم و صنعت کشور کرد روزی میرسد که با منطق و قدرت و
    یا نهایتا با بایکوت مردم کنار گذاشته میشوید.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج