بیشترین سوالات کاربران ایرانی از موتورهای جستجو
سنجش ذائقه کاربران ایرانی در محیط وب برمبنای جستجوی کاربران در موتورهای جستجو، نشان میدهد که ۷۵ درصد کاربران ایرانی در وب، مستندات متنی را جستجو میکنند و اغلب در حوزه های سیاسی سوال دارند.
تحلیل ذائقه سنجی کاربران ایرانی در وب فارسی در آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب مرکز تحقیقات مخابرات ایران (وب آزما) انجام شده است. این تحلیل برمبنای خدمات بومی وب و به صورت «لاگ خدمات» انجام شده است. به معنای دیگر «لاگ» منبع بسیار غنی از اطلاعات است که از طریق آن می توان تحلیل مختلفی را در رابطه با نحوه تعامل کاربر با سرویس استخراج کرد.
تحلیل های انجام شده در وب آزما که مربوط به تابستان امسال می شود بر مبنای تحلیل های آماری و داده کاوی مربوط به آمار بازدید خدمات مختلف وب بوده و نتایج بررسی بر مبنای لاگ یکی از موتورهای جستجوی بومی در سطح پرس و جو، کلیک کاربران، آدرسهای آی پی، ارجاع دهنده ها، باتها و خزشگرها مورد بررسی قرار گرفته است.
در این تحلیل لیست وب سایتهای پربازدید از طریق جویشگر، سطح ارجاع سایتها و روانه کردن کاربر به سمت جویشگرها مورد بررسی قرار گرفته است. حتی مشخص شده که کاربران از چه کلیدواژه هایی وارد جویشگر بومی شده اند.
۷۵ درصد جستجوی کاربران ایرانی در متن است
برآوردها از درصد استفاده کاربران ایرانی از خدمات جویش شامل جویش متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی نشان می دهد که ۷۵ درصد جستجوی کاربران ایرانی مربوط به یافتن مستندات متنی است. پس از این سرویس، جستجوی تصویر ۱۲ درصد، جستجوی ویدئو ۸ درصد و جستجوی صوت ۷ درصد جستجوی کاربران را به خود اختصاص داده است.
در همین حال میانگین تعداد کلمات برای جستجوی متن بین ۳ تا ۴ کلمه و برای سایر موارد ۲ تا ۳ کلمه ارزیابی شده است. بررسی تعداد پرس و جوها نیز نشان می دهد که کاربران ترجیح می دهند برای پیگیری اخبار به جای استفاده مستقیم از موتور جستجو، اخبار را از خبرگزاری ها پیگیری کنند.
این درحالی است که در بخش ۱۰ پرس و جوی اول پرکلیک از نظر تصویر، کاربران ایرانی به دنبال تصاویری با موضوعات عکس های بازیگران، داعش، جنایات داعش، خنده دار، لباس مجلسی، راهیان نور، بسم الله الرحمن الرحیمم، رهبر، سردار سلیمانی و مدل مانتو بوده اند.
میانگین سطح حضور کاربران
میانگین سطح حضور کاربران در موتورهای جستجو که به اصطلاح «نشست » نامیده می شود نیز نشان می دهد که کاربران در اینترنت ۱۰ دقیقه و در اینترانت حدود ۳ ساعت نشست دارند. هر بار که کاربر شروع به استفاده از جویشگر می کند تا زمانی که استفاده را قطع کرده و مرورگر خود را ببندد، یک نشست محسوب می شود. این نشان می دهد که کاربران اینترانت تمایل بیشتری به استفاده از جویشگرهای بومی دارند.
درهمین حال برآورد بیشترین کاربران جویشگر بومی بر مبنای تحلیل سطح آدرس IP نیز با توجه به رونمایی از موتور جستجوی پارسی جو، از اصفهان و پس از آن از تهران، همدان، کردستان، خراسان رضوی، یزد، آذربایجان شرقی، اردبیل و فارس اعلام شده است.
محتوای سیاسی بیشترین پرس و جوی پرسشی را به خود اختصاص داد
تحلیل های داده کاوی انجام شده در بخش پرس و جوهای پرسشی نیز نشان می دهد که کاربران اغلب در حوزه های سیاسی، مذهبی، پزشکی، علمی و اجتماعی سوال دارند.
درهمین حال دسته بندی موضوعی پرسوجوهای پرسشس ارسالی به جویشگرهای بومی نشان دهنده موضوعات مورد علاقه کاربران ایرانی است که به تفکیک دسته های موضوعی مختلف در نمودار زیر دیده می شود.
طبقه بندی پرس و جوها نشان می دهد که پرتکرارترین نیازهای اطلاعاتی کاربران در دسته علمی مرتبط با «آموزش» است. در دسته سیاسی مرتبط با «داعش»، در دسته اقتصادی مرتبط با «قیمت سکه و ارز و خودرو»، در دسته ورزشی «فوتبال» و در دسته هنر «بازیگران معروف ایرانی» است.
در برخی دسته های موضوعی عناوین متنوعی از سوی کاربران دنبال شده است. برای مثال در دسته سلامت، کاربران درباره بیماریهای مختلف پرسوجو میکنند و در دسته اجتماعی مواردی نظیر وام ازدواج و تامین اجتماعی مطرح شده است. در دو دسته مذهبی و فرهنگی نیز مواردی از جمله مداحی، استخاره و فال حافظ دیده می شود.
سایت های پرمخاطب کدامند
برمبنای تحلیل صورت گرفته، لیست وب سایتهای پربازدید نیز نشان می دهد که وبسایتهای تولید محتوا و وب سایتهای تخصصی در صدر پربازدیدترین ها قرار دارند. برای مثال وبسایت تخصصی حوزه فوتبال در بخش ورزشی و وب سایت مرتبط با آموزش وپرورش در دسته اجتماعی بیشترین مخاطبان را دارند. در دسته اقتصاد وب سایتهای خرید و فروش آنلاین و قیمت طلا و ارز و در بخش سیاسی وبسایتهای خبری آنلاین پرمخاطب هستند. در همین حال سایتهای پرمخاطب در حوزه فناوری اطلاعات به دانلود نرم افزار مربوط می شود.
نظر کاربران
عجب اماری. باشه نمی دونستیم
غير اخلاقي ٤٪ولي محيط زيست ٣٪ بعد همش ميگيم چرا محيط زيست الودست خوب برو يكم راجع مطالعه كن بعد عمل كن
بله حتما همین طوره که در خبر آمده فقط احتمالا گوگل اشتباه میکنه که نتایج دیگه ای رو میگه.
پاسخ ها
اول باید ببینیم کدوم گروه از مردم از موتور سرچ بومی !!!استفاده میکنن
بعدش قضاوت کن
به نظرمن آمارررکلااشتباه هستتتت....جووون من آماردرست روبدیددددد
مطمئنید این امارها درسته؟ من که شک دارم
ا شتباهه یعنی با سانسور امار اینجوری میشه
پس سایت برترین ها چی
حالا خدایی مگه ما درخواست امار داشتیم که خودتونو تو دردسر انداختین که این امارو درست کنید ؟
الان هر کلمه ای رو تو گوگل بزنین قبل از اینکه بقیه جملتونو بنویسید خودش جستجوهای زیاد رو پیشبینی میکنه و میتونید ببینید .
اگه هر یک کلمه ای رو تایپ کنید میبینید که نتایج پر طرفداری که پیشنهاد میده تقریبا 99 درصد غیر اخلاقیه اونوقت تو امار شما 4 درصدش غیر اخلاقیه .
بگذریم ، ما به امار دادن های رسمی اینجوری عادت داریم
ینی فقط خخخخخ با این امار صحیحتون!!!!!نود درصد پیوندهاست .
باشه ما هم گوشامون چیز...
من که به هیچ کدام از این سایتهای اشاره شده نمی روم
البته این آمار از موتور جستجوگر ایرانی دراومده... خو معلومه نتیجش
این امار دروغ و کذب است. هر کسی همینالان بره و تو گوگل خودش یه سرچ کوچولو کنه میفهمه پر بازدید ترینها و پر سرچ ترین ها غیر اخلاقیه . مثلا اینطوری میخاین بگین ما ایرونیها چقد سیاسی هستیم و به مسایل سیاسی اهمیت میدیم . شخصا به عنوان یه حقوق دان نویسنده و تحلیلگر این خبر و به چالش دعوت میکنم
خخخخخخخخخخخخ
با این حال ما باید سطح زندگیمون خیلی بالا باشه.ولی مطمئنا این امار هم مثل بقیه دروغ
البته لازم به ذکر است که چون 99 درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می کنند، آی پی اونا چیزی غیر از ایران نشون داده میشه و جزو آمار موتور های جستجو در ایران قرار نمی گیره. بنابر این این آمار کاملا غیر واقعی و غیر اصولی هست و مربوط به اون 1 درصدی هست که یا به فیلتر شکن نیازی ندارن یا سایتشون فیلتر نمیشه!
هر هر هر کمتر ما رو بخندون
خیلی هم عالیه شما اگر به آمارهای خودتون اعتماد دارید پس لطفا پیگیری کنید اینقدر سایتها رو فیلتر نکنند . یعنی طبق این آمارها دیه احتیاجی به فیلتر های قوی نیست.