۴۱۴۹۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

حرف های جنجالی یک هنرمند در صحنه

آخرين اجراي نمايش دفاع مقدسي «ترن» در حالي شامگاه ۳ بهمن ماه در قالب يکي از آثار جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت که با حاشيه‌هايي همراه بود؛ حاشيه‌هايي که از ازدحام ورود تماشاگران تا سخنان حسين پاکدل در پايان اجرا را به همراه داشت.

خبرگزاری ایسنا: آخرين اجراي نمايش دفاع مقدسي «ترن» در حالي شامگاه ۳ بهمن ماه در قالب يکي از آثار جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت که با حاشيه‌هايي همراه بود؛ حاشيه‌هايي که از ازدحام ورود تماشاگران تا سخنان حسين پاکدل در پايان اجرا را به همراه داشت.

درحالي که قرار بود اين نمايش که در ماه گذشته پس از طي کردن حاشيه‌هايي در مرحله نظارت و درنهايت با حذف بخش‌هايي از آن به روي صحنه رفته بود، آخرين اجرا و دومين اجراي جشنواره‌اي خود را از ساعت ۲۰ آغاز کند، در ابتدا با ازدحام تماشاگران پرشماري که بليت مهمان در دست داشتند، در مقابل ورودي اصل ساختمان تئاتر شهر و اعتراض‌هاي گاه گاه آن‌ها همراه شد.

اين مساله به تاخير نيم ساعته در آغاز اجرا انجاميد و درنهايت نيما دهقان - کارگردان تئاتر - با حضور بر روي صحنه، گفت: نمي‌خواهم گله کنم که از اين کار هيچ حمايتي نشد يا توضيح دهم که چه مشکلاتي داشتيم. شايد مشکلات هم دلايلي داشته ولي به هر حال براي ما که تئاتر کار مي‌کنيم ديگر خيلي مهم نيست. اما در همين فراز و نشيب‌ها درحالي که فکر مي‌کردم بهترين جايزه زندگي‌ام، گرفتن جايزه کارگرداني در جشنواره فجر است که البته آن را به دست آوردم، اما امشب مي‌خواهم اعتراف کنم که اشتباه کردم.

دهقان با اشاره به پروسه سه ماهه تمرين و دو ماهه اجراي نمايشش، توضيح داد: امشب مي‌خواهم کاري را انجام دهم که خيلي رايج نيست و اجراي امشب را به گروهي تقديم کنم که بدون هيچگونه ادعاي مالي براي من و به عشق شما پاي اين کار ايستادند. از ديگر نکات قابل توجه اجراي «ترن» زماني بود که يک ساعت از آغاز کار گذشته بود و هنگام بيان يکي از ديالوگ‌ها از زبان امير جعفري - از بازيگران اثر - تماشاگران حاضر در سالن اصلي تئاتر شهر و بالکن، او را تشويق کردند. اين امر در مقاطعي ديگر از زمان باقيمانده، بويژه در پايان برخي اپيزودها يا برخي ديالوگ‌هاي طنز، تکرار شد.

نمايش ترن که در بخش‌هايي از آن، بيت‌هايي از شعرهاي محمدکاظم کاظمي - شاعر افغانستاني مقيم ايران - از زبان شخصيت کارگر افغانستاني ادا مي‌شد، به جاي ذکر نام صاحب اثر در اعلان‌ها و بروشور کار، ذکر نام او را در دل متن نمايشنامه داشت که به‌نوعي تبليغ مجموعه شعر او نيز شد، اين درحالي است که ذکر نشدن نام مترجم نمايشنامه «ويتسک» در روزهاي اخير حاشيه‌هايي به همراه داشت.

در پايان اجراي «ترن» پس از حضور تک تک بازيگران بر روي صحنه، حسين پاکدل - از بازيگران اصلي کار -، در سخناني پس از معرفي و دعوت از عوامل پشت صحنه، بر حرمت اجراي اين نمايش بدون دريافت قراني پول دولتي تاکيد کرد.او که در مجموعه‌اي سخن مي‌گفت که زماني مديريت آن‌را برعهده داشت، همچنين با اشاره به حضور حميدرضا آذرنگ - نويسنده اثر - براي نخستين‌بار در اجراي اين شب، به حذف اپيزودي از کار اشاره کرد و گفت: شريف‌ترين صحنه اين نمايش با کج سليقگي و ندانم کاري حذف و درنتيجه زحمات چند ماهه سه نفر از بازيگران ديده نشد.

پاکدل با بيان آن که اپيزود مربوط به شهرام حقيقت‌دوست و ساناز بيان از «ترن» حذف شد، از ساناز بيان که در جمع تماشاگران حضور يافته بود، براي حضور بر روي سن دعوت کرد تا تماشاگران او را تشويق کنند.اين کارگردان در پايان در سخناني با کنايه به مديران، تاسف خود را از هراس از آن چه که شخصا فهميده نمي‌شود، ابراز کرد. از ديگر حاشيه‌هاي اين اجرا، همهمه‌هاي گاه و بي‌گاه تماشاگران در شرايط ضعف صداي سالن بود.

احمد مسجد جامعي، صادق آهنگران، محسن شريف زاده، نادر برهاني مرند، کوروش نريماني، حميدرضا نعيمي، رضا صابري، هانيه توسلي، صابر ابر، طناز طباطبايي، ستاره پسياني، مهري آل آقا و... از ميهمانان آخرين شب اجراي نمايش «ترن» بودند.

نمايش «ترن» به کارگرداني نيما دهقان که اجراي آن از ۲۹ آذرماه آغاز شده بود، شامگاه ۳ بهمن ماه و پس از پشت سر گذاشتن ۲۶ اجرا به پايان رسيد .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج