ساخت بیمارستان روی گسل تهران!
هیچ جا امن نیست؛ نه اتوبان،نه پل عابر پیاده و نه بیمارستان. این برداشتی است که باید از هشدارهای روز گذشته درباره ساخت و ساز روی گسلهای تهران داشت.
تمرکز ۱۷ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات شهرسازی با بیان اینکه از بیش از یک میلیون پلاک رسمی در شهر تهران، حدود ۲۰۰ هزار پلاک در بافت فرسوده واقع شدهاند، گفت: از نظر جمعیتی ۱۷ درصد جمعیت شهر تهران در همین بافت فرسوده متمرکز شده است. او با اشاره به میزان تاب آوری بافتهای فرسوده در برابر زلزله اظهار داشت: اغلب ساختمانهای بافت فرسوده ساختمانهای بنایی هستند که در مقابل زلزله۵/۵ ریشتر به بالا آسیبرسانند و سکنه این ساختمانها در معرض جراحت جانی قرار میگیرند. به گزارش ایلنا، بیتاللهی خاطر نشان کرد: این بافتها در زلزلههای ۵/۵ ریشتر ریزش خواهند داشت و تراکم جمعیتی در این محدوده بالاست و به دلیل معابر کم عرض امدادرسانی هم بسیار سخت است.
۷ محور ترافیکی تهران روی گسل
طرح جامع مدیریت بحران از سال ۸۰ بازنگری نشده
به گفته شاکری، یکی دیگر از خلاهای جدی در امر مدیریت بحران تهران، قدیمی بودن نسخهای است که مدیریت شهری در این حوزه پیچیده است؛ به نحوی که طرح جامع مدیریت بحران از سال ۱۳۸۰ تاکنون مورد بازنگری قرار نگرفته و این در حالی است که برنامه پنج ساله اول شهرداری که بین سالهای ۸۸ تا ۹۲ اجرا شد، شهرداری را مکلف کرده بود طرح مذکور را به روز کند.
رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در ادامه با انتقاد از کوتاهی در امر شناسایی گسلهای شهر تهران گفت: مطالعات مربوط به این ماموریت از سال ۸۴ آغاز شد اما هنوز به سرانجام نرسیده است. این در حالی است که طرحهای جامع و تفصیلی جدید تهران که در سالهای ۸۵ و ۹۰ مبنای عمل قرار گرفت، به دلیل آماده نبودن نقشه گسلهای شهر فاقد هرگونه ضوابط ساخت و ساز متفاوت در پهنههای لرزه خیز شهر هستند. او افزود: انتظار میرود طرح تفصیلی شهر تهران نیز بر اساس نقشه به روز گسلهای پایتخت مورد بازنگری قرار گیرد و ساختوساز اماکن خاص و با اهمیت نظیر بیمارستانها در این نقاط ممنوع شود. افزون بر این باید از ساخت و ساز در عرصههای ناپایدار مستعد لغزش و شیبهای تند به ویژه در ارتفاعات شمالی تهران جلوگیری شود.
شاکری در ادامه پیشنهاد داد این سازمان علاوه بر پیگیری مقاوم سازی پلهای سواره رو تهران، نسبت به شناسایی و ارزیابی تاب آوری ساختمانهای دولتی، دانشگاهها، مدارس، مساجد، بیمارستانها و نظایر آن اقدام و ضمن مکلف کردن نهادهای مذکور به مقاوم سازی، در صورت عدم همکاری مراتب را به شورای عالی مدیریت بحران کشور گزارش کند. او ادامه داد: در این راستا لازم است تمام دستگاههای متولی امور زیرساختی نظیر شرکتهای گاز، آب، مخابرات و برق این سازمان را در امر شناسایی و ارزیابی دقیق خطوط انتقال زیرسطحی و تهیه نقشه جامع از شریانهای حیاتی شهر کمک کند.
شاکری با بیان اینکه هفت محور مواصلاتی مهم پایتخت از روی گسل عبور کرده است، گفت: بزرگراههای شهید بابایی، صدر، نیایش، شهید چمران، آزادگان و امام علی (ع) با توجه به محل قرار گیری در صورت وقوع زلزله به نحوی آسیب میبینند که امکان امدادرسانی از این مسیرها در صورت وقوع زلزله وجود ندارد. همچنین در حال حاضر حدود ۱۸۰ دستگاه پل روگذرسواره رو در تهران وجود دارد که برخی از آنها در دهه ۵۰ شمسی و بدون درنظرگرفتن معیارهای مقاوم سازی در برابر زلزله ساخته شده است.
شاکری در پایان با اشاره به تکرار سریالی فرونشست در تهران طی ماههای اخیر خاطرنشان کرد: با توجه به تهدیدهای جدی حاصل از فرونشست زمین در تهران و امکان بروز حوادث خطرناک و غیرقابل جبران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران باید با بررسی و شناسایی نقاط در معرض آسیب ناشی از فرونشست، تمهیدات فوری برای پیشگیری و مقابله با این پدیده را اتخاذ کند؛ چراکه تکرار فرونشستها شهروندان تهرانی را نگران کرده است.
نظر کاربران
الان ما چکار کنیم????نه کاری از دستمون بر میاد نه امکان مهاجرت از تهرانو داریم. فقط بشینیم حرص بخوریم با این گزارشاتون??