گزارش نهادهای بینالمللی تا چه حد قابل اعتماد است؟
نهادهای بینالمللی هرچند وقت یکبار گزارشهایی تخصصی درباره وضعیت کشورهای مختلف منتشر میکنند، در این میان، گزارشهایی که در مورد کشورهای در حال توسعه ازجمله ایران عرضه میشود، از جذابیت خاصی برخوردارند چرا که نظم آتی جهانی را که در آن زندگی میکنیم توضیح میدهند.
آنچه در پنج سال گذشته بر اقتصاد ایران گذشته است، در کنار مسائل هستهای و تبعات آن که نهایتاً به برجام منجر شد، این دوره را به معمایی جالب در تاریخ اقتصادی ایران تبدیل کرده است که تا سالها میتوان درباره آن سخن گفت و تحلیل کرد. اما این تنها وجه ماجرا نیست، بلکه همین شرایط سبب شده است پیشبینی روند اقتصاد ایران در سالهای آتی چندان آسان نباشد. از همین روست که نهادهای بینالمللی هرکدام با تمرکز بر یک یا چند جنبه سعی دارند تواناییهای بالقوه اقتصاد ایران را طی چند سال آتی پیشبینی کنند.
نهادهای داخلی ایران که بانک مرکزی در راس آنها قرار دارد هرکدام بر اساس معیارهایی به توضیح، تشریح و متعاقباً پیشبینی اقتصاد ایران طی سالهای آینده میپردازند. در کنار اینها، مرکز پژوهشهای مجلس هم مطابق رسم هرسالهاش، به این قبیل پیشبینیها میپردازد. در مورد بانک مرکزی البته در ماههای اخیر، همچنان استناد به ارقام مربوط به سال ۹۳ را شاهد هستیم، در حالی که به طور ضمنی رشد سال ۹۴ را تایید کرده است.

جدای از آنکه کدام نهادها چه نوع گزارشی را منتشر میکنند، آنچه در اینجا بیش از همه اهمیت دارد، این است که هرکدام از این گزارشها تا چه حد به واقعیت نزدیکاند و چقدر قابل اعتماد؟ در این بین استدلالهای مختلفی وجود دارد. در ابتدا، شاید بهتر باشد مساله را کمی فراتر از ایران ببینیم.
نکته مهمتری که در مورد این نهادهای جهانی وجود دارد، میزان اثرگذاری آنها در روندهای اقتصادی جهان است بدین معنی که به دلیل جایگاه مهم خود، ناخودآگاه در روند سیاستگذاری اقتصادی کشورها اثر گذاشته و به آن جهت میدهند. درواقع در دنیای درهمتنیده امروز حتی اگر کشورها نهادهای داخلی خود را داشته باشند و تحلیلهای آنها را اساس کار خود قرار دهند، نمیتوانند گوشه چشمی به این تحلیلهای بینالمللی نداشته باشند.
در ادامه به منظور بررسی تطبیقی این گزارشها، به طور خلاصه به جدیدترین نسخههای آنها میپردازیم تا نقاط قوت و ضعف هرکدام برایمان آشکارتر شود.
بانک جهانی
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود به پیشبینی رشد اقتصادی کشورها و مناطق جهان در سال جاری و سال آتی میلادی پرداخته است. نکته جالب توجه در مورد این گزارش تغییر پیشبینی قبلی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران که رقم دو درصد را نشان میداد، به 8 /5 درصد است. دلیل اصلی این امر که حاکی از نظر مثبت کارشناسان جهانی در مورد اقتصاد ایران است، توافق نهایی هستهای موسوم به برجام عنوان شده است.

علاوه بر نهادهای یادشده، صندوق بینالمللی پول نیز گزارشهای اقتصادی مهمی از وضعیت کشورها تهیه میکند که اهمیت و اعتبار جهانی دارد، طبیعتاً یکی از کشورهای مورد بررسی این نهاد نیز ایران است. صندوق بینالمللی پول در آخرین گزارش خود که با عنوان چشمانداز اقتصادی جهان منتشر میشود، رشد اقتصادی و نرخ تورم ایران برای سال ۲۰۱۵ را به ترتیب ۶ /۰ درصد و ۵ /۱۶ درصد اعلام و در مورد سال جاری نیز پیشبینی کرده رشد اقتصادی در این سال ۳ /۱ درصد باشد که البته کمتر از پیشبینی دودرصدی بانک جهانی است. توجه کنید که این گزارش مربوط به زمانی است که هنوز برجام به سرانجام نرسیده بود.
بیزینس مانیتور
موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور، نهاد دیگری است که در جدیدترین گزارش خود به پیشبینی اقتصاد ایران پرداخته است. بر اساس برآوردهای این موسسه، انتظار میرود در سال آینده میلادی یعنی 2017 رشد اقتصادی ایران به 1 /5 درصد برسد. تورم، متغیر کلان دیگری است که بیزینس مانیتور به تحلیل آن پرداخته است. درواقع با وجود تکرقمی شدن نرخ تورم طی ماههای اخیر، بیزینس مانیتور نرخ تورم ۱۰ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال جاری پیشبینی کرده است. شایان ذکر است که نرخ تورم ایران در سال قبل ۱۲ درصد اعلام شده بود.
این موسسه تحقیقاتی همچنین پیشبینی کرده است مشکل کسری بودجه دولت ایران در سال جاری تشدید شود. کسری بودجه دولت در سال پیش معادل ۴ /۴ درصد تولید ناخالص داخلی بوده و انتظار میرود این رقم در سال جاری به ۸ /۴ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. این نهاد پژوهشی در مورد تراز حسابهای جاری ایران اینگونه تحلیل کرده است که سال ۲۰۱۵ این رقم معادل منفی ۶ /۰ درصد تولید ناخالص داخلی بوده و پیشبینی کرده که این کسری در پایان سال جاری میلادی به ۸ /۰ درصد تولید ناخالص داخلی برسد.
گزارش مکنزی آخرین نمونه خارجی است که به بررسی آن میپردازیم. جالبترین چیزی که تازهترین گزارش مکنزی را خواندنی میکند، افق پیشبینی آن است که دو دهه آینده ایران را دربر میگیرد. کارشناسان مکنزی سپس به یک پیشبینی بلندپروازانه دست زده و ایجاد ۴۵۰ هزار شغل را سالانه برای ایران در نظر میگیرند البته در ازای سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیارددلاری در هر سال.
این نهاد بینالمللی نیز اکثر پیشبینیهای خود را همگام با خروج از دوران تحریم میداند و بر همین اساس میگوید ایران قادر خواهد بود رشد آینده خود را بر مبنای شش توانمندی اصلی پایهریزی کند که عبارتند از اقتصاد متنوع، سطح بالای تحصیلات علمی، طبقه مصرفکننده در حال رشد، درجه بالای شهرنشینی، فرهنگ ریشهدار کارآفرینی و موقعیت جغرافیایی ایران بین شرق و غرب که میتواند به چشمانداز جهانی اقتصاد ایران کمک کرده و این کشور را به بازیگری مهم در عرصه بینالمللی تبدیل کند.
مجموع این اعداد ما را به جایی میرساند که مکنزی برای ایران تا سال ۲۰۳۵ رشدی یک تریلیوندلاری و ایجاد ۹ میلیون شغل را پیشبینی میکند. به عقیده این نهاد، رسیدن به این نقطه برای ایران، مستلزم بهبود بهرهوری و ارتقای زیرساختهای صنعتی جهت جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی و فناوریهای نو است به علاوه، یک نظام مالی که به نحوی کارا، پساندازها را به سمت سرمایهگذاری مولد هدایت کند و به خوبی با نظامهای بینالمللی ارتباط برقرار کند، بدین منظور لازم است. در ضمن بازار نیروی کار نیز باید با انعطافپذیری بیشتر و مهارتهای کاری و مشارکت بالاتر نیروی کار همراه شود تا یک محیط کسبوکار که مشوق رقابت و نوآوری پویاتر باشد، ایجاد شود.
مرکز پژوهشهای مجلس
مرکز پژوهشهای مجلس را میتوان یکی از مهمترین نهادهای پژوهشی ایران دانست که سالانه با ارائه گزارش به تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران، برآورد رشد اقتصادی سال جاری و پیش رو میپردازد.
در گزارش این مرکز عنوان شده است که با گذر اقتصاد ایران از سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ یعنی سالهای ارقام منفی رشد اقتصادی و رکود و نیز سال ۱۳۹۳ با رقم رشد مثبت سهدرصدی اعلامشده از سوی بانک مرکزی، آخرین گزارش مربوط به رشد اقتصادی فصلی که توسط مرکز آمار ایران منتشرشده نشان میدهد رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۴ (به قیمت بازار) برابر با ۳ /۱ درصد بود است.
در بخش نخست گزارش به ارائه تحلیل مختصری از رشد اقتصادی سال ۱۳۹۴ پرداخته شد. نتایج بخش اول گزارش نشان میدهد در سال ۱۳۹۴، رشد مجموع ارزش افزوده بخشها برابر با 3 /0 درصد بوده، این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی 3 /1 درصد بوده است.

جمعبندی
هرچند که هرکدام از گزارشهای یادشده، بر محدودهای خاص از اقتصاد ایران تمرکز کرده و آن را پررنگ ساختهاند، و هرکدام نیز ملاحظات و تحلیلهای خاص خود را داشتند، اما در مجموع میتوان آنها را همسو با یکدیگر دانست. البته به جز گزارش بلندپروازانه مکنزی که افق طولانیمدت تری را مد نظر قرار داده است، بقیه گزارشها در محدوده دو یا سه سال اخیر ایران منطقی به نظر میرسند.
در مورد مکنزی هم به نظر میرسد مهمترین متغیر رشد تولید که رشد سرمایهگذاری است به ندرت امکان تحقق سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری را داشته باشد و حتی تحقق نیمی از این مقدار هم محل سوال است، از همین روست که این گزارش کمی خوشبینانه به نظر میرسد. از سوی دیگر حتی با فرض اتخاذ این رویکرد خوشبینانه نیز، بیکاری همچنان یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور ما باقی خواهد ماند.
اما از جمله نکات واقعبینانه این گزارشها میتوان به تشریح وضعیت نظام بانکی ایران اشاره کرد. همانطور که میدانیم معضل دیگری که سالهاست اقتصاد ایران با آن دستوپنجه نرم میکند، وامهای معوق بانکی است که بانکهای ایران را ناچار میکند تا پول زیادی را بهعنوان سپر بلای بدهیهای معوق وامگیرندگان کنار بگذارند؛ همچنین تسلط بانکهای دولتی در نظام مالی، عرصه را برای دگرگونی و تنوع منابع درآمدی تنگ خواهد کرد. البته انتظار میرود با رفع تحریم بانکی یادشده، درنتیجه برجام، این سیستم بانکی ایران رونق دوبارهای بگیرد که مساله سوئیفت یکی از همین موارد است.
باوجود تمام این تجزیه و تحلیلها، تجربه سیاستگذاری طی یک دهه اخیر در ایران نشان داده است که توجه چندانی به پیشبینیهای مراکز مهم بینالمللی صورت نمیگیرد، به همین دلیل برای یک مخاطب عام که در ایران زندگی میکند، این چنین به نظر میآید که نهادهای بینالمللی در اتاقهای کارشناسی خود مشغول به کار خود هستند، در حالی که سازمانهای ذیربط و نهادهای تصمیمگیر داخلی با توجه به سنجهها و معیارهای خود، مشغول سیاستگذاری هستند.

درنهایت آنچه از مقایسه گزارش فوق، به خصوص هنگام تطبیق نسخههای بینالمللی با نسخههای داخلی، به دست میآید، قرابت عمده آنها با یکدیگر است. به طوری که تنها در برخی زمینهها تفاوتهای اندکی مشاهده میشود که آن هم میتواند ناشی از ملاحظات اقتصادی و سیاسی داخلی باشد، چیزی که هنگام انتشار گزارشهای بینالمللی برای نگارندگان آنها وجود ندارد.
ارسال نظر