ایرانسل کاربران تلگرام را به دردسر انداخت
مساله سلب مالکیت سیمکارتهای ایرانسل از افرادی که به مدت ۹۰ روز از سیمکارتشان استفاده نکنند، به موضوع داغ این روزها تبدیل شده و برای بعضی از کاربران نگرانیها و سوالاتی را ایجاد کرده است.
مدتی است که شرکت ایرانسل از شرکتهای مخابراتی فعال در ایران در مورد تعلیق سیمکارتهای غیرفعال به کاربران خود هشدار داده است. اولین بار در اطلاعیه این شرکت اشاره شده بود که «کلیه سیمکارتهای اعتباری شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل که پس از فعالسازی، حداقل به مدت ۹۰ روز متوالی منتهی به ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ خاموش بوده و یا از آنها هیچ استفادهای نشده باشد، در صورت عدم فعالیت تا پایان روز ۲۰ آبان ۱۳۹۴، به حال تعلیق دائم درآمده و به مالکیت شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل بازگردانده میشود».
براساس آنچه در اطلاعیه ایرانسل اشاره شده بود منظور از فعالیت، «برقراری تماس، ارسال و یا دریافت MMS و SMS غیر تبلیغاتی، شارژ مجدد و یا استفاده از اینترنت همراه است».
این موضوع باعث ایجاد برخی ابهامات در میان کاربران این اپراتور شد. در عین حال چند روزی است که بحث درباره استفاده از اکانت تلگرام صاحبان شمارههای قبلی سیمکارتهای ایرانسل هم داغ شده است. در واقع اگر سیمکارت فرد سلب مالکیت شود صاحب جدید آن میتواند از شماره صاحب قبلی استفاده کند و از طریق آن به شبکههای اجتماعی او از جمله اطلاعات و مسیجهای شخصی او در تلگرام دسترسی پیدا کند.
این مساله باعث شد پلیس فتا هم درباره موضوع به اظهارنظر بپردازد.
سرهنگ نیک نفس ، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا هم در این باره در مصاحبه با مشرقنیوز به کاربران گفته است «پیش از فروش سیمکارت خود تمامی اکانتهای فعال درشبکههای اجتماعی و پیامرسانها را غیر فعال کنند و حتی لازم است پیش از واگذاری سیمکارت، کانالها و گروههای فعال در شبکههای اجتماعی را نیز غیر فعال و حذف کنند و علاوه بر این عکس و فیلمهای بارگذاری شده را هم از شبکههای اجتماعی حذف نمایند».
به دلیل اهمیت موضوع و برای شفافسازی بیشتر، دیجیکالا مگ در همین زمینه با روابط عمومی شرکت ایرانسل به گفتگو پرداخته است.
روابط عمومی ایرانسل در مصاحبه با دیجیکالا مگ درباره مساله سلب مالکیت سیمکارتهای ایرانسل گفت: كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در مصوبه شماره ۱ جلسه ۲۱۷ مورخ ۸/۴/۱۳۹۴ خود با توجه به افزايش تقاضا براي سيمکارتهاي اعتباري شبکههاي تلفن همراه کشور و در راستای حمايت از حقوق مشترکان و افزايش رضايت آنها و به منظور ساماندهي استفاده از اين سيمکارتها در جهت بهرهمندی موثر و کارآمد از شمارهها که جزء منابع کمیاب محسوب میشوند و همچنین جبران هزينههاي اپراتورها، دستورالعمل مديريت سيمکارتهاي اعتباري را تصویب کرده است.
روابط عمومی ایرانسل به ما گفت: «ما علاقهای به سلب امتیاز سیمکارتهای غیر فعال نداریم و تا حد امکان نیز تلاش میکنیم که این اتفاق نیفتد؛ ولی در عین حال در برخی مواقع به دلیل محدودیتهایی که در رنج شمارهها وجود دارد مجبور به این کار هستیم. در چنین مواقعی نیز ملاک ما برای غیر فعال بودن سیمکارت، به مراتب فراتر از حداقل زمان تعیین شده در مصوبه کمیسیون است.»
به گفته روابط عمومی ایرانسل، این اپراتور درباره سلب مالکیت اطلاعرسانی لازم را انجام میدهد و مشترکان میتوانند به سادگی با انجام هرگونه فعالیت در شبکه، سیمکارت خود را مجددا فعال و از سلب مالکیت جلوگیری کند.
یکی از مشکلاتی که احتمالا برای فردی که سیمکارتش سلب مالکیت میشود پیش خواهد آمد استفاده صاحب جدید از شبکههای اجتماعی او و بویژه پیامرسان تلگرام است. روابط عمومی ایرانسل در این باره به دیجیکالا مگ گفت: این موضوع یکی از مشکلات موجود در پیامرسان تلگرام است و ما در این زمینه به مشترکان خود هشدار دادهایم. توصیه ما به کاربران تلگرام این است که موارد ایمنی را لحاظ کنند.
نظر کاربران
این کار ایرانسل تخلف آشکار است واین اقدام ایرانسل اصولا باید در زمان خرید درمفاد فروش سیمکارت وجود می داشته ونه بعد از آن امیدوارم مسئولان پیگیرباشند
سلام . وقتی سیم کارت من واگذار شده . دیگه چطوری میشه به تلگرام قبلی دسترسی پیدا کرد و اونو پاک کرد .
من یه سیم کارت ۱۳۹۰ دو قلو خریدم یکی شون گم شود ۴ سال پیش الان سیم کارت برام غیر فعال نمی گنن چیکار کنم و از تلگرامش هم استفاده می شه واز روی. ایرانسل نگاه کردم به نام خودمه