جمعه سیاه ۲۰۱۶ با سال های قبل تفاوت دارد؟
بسیاری از تحلیلگران بازار خردهفروشی معتقدند ۵ آذر امسال بلکفرایدی با تغییری چشمگیر در شیوه خرید مشتریان روبهرو خواهد بود.
خبرآنلاین: امسال هشتادوچهارمین بلکفرایدی ۲۵ نوامبر مصادف با ۵ آذرماه در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار میشود. این حراج که مهمترین اتفاق در بازار خردهفروشی محسوب میشود، در آخرین جمعه ماه نوامبر برگزار میشود و تقریبا همه فروشگاههای بزرگ و مطرح جهان در این روز درهای خود را برای خرید کالاهای مختلف با تخفیفهای باورنکردنی به روی مشتریان خود باز میکنند.
بسیاری از تحلیلگران بازار خردهفروشی معتقدند ۵ آذر امسال بلکفرایدی با تغییری چشمگیر در شیوه خرید مشتریان روبهرو خواهد بود. طی سالهای گذشته تغییراتی در روند خرید مصرفکنندگان در این حراج بزرگ اتفاق افتاده، فروشگاههایی مثل والمارت یا تارگت که رکوردار فروش در این حراج بودند، در حال افول هستند و دیگر مانند گذشته از بلکفرایدی بهعنوان روزهای طلایی فروش خود نام نمیبرند. در عوض فروشگاههای اینترنتی توانستهاند از سال ۲۰۱۰ تاکنون بخش وسیعی از حجم بازار خردهفروشی در این حراج معروف را به خود اختصاص دهند.
به گزارش فورچون (Fortune) در سال ۲۰۱۵ خریداران بیش از چهار میلیارد دلار از فروشگاههای آنلاین خرید کردهاند. خرید از بازار آنلاین در دو روز حراج بلکفرایدی توانسته باعث رشد ۱۴ درصدی فروش در این حراج بزرگ باشد. شاید حاشیههای همیشگی بلکفرایدی و نزاع و درگیری بین خریداران بر سر کالاهای پرطرفدار یکی از دلایل گرایش مردم به سمت خرید از فروشگاههای آنلاین باشد. آمازون(Amazon)، ایبی(E-bay)، علیبابا و بسیاری از فروشگاههای اینترنتی منطقهای و محلی با مشارکت برندهای محبوب سعی کردهاند متناسب با خواست مشتریان، کالاهای متنوعتری را در اختیار کاربران آنلاین قرار دهند و این خرید پرسود را به عرصه فضای الکترونیک بکشانند.
طبق آمار منتشر شده توسط Business wire سال گذشته در بین کالاهای الکترونیک تلویزیون۴k Samsung، اپلآیپدایر ۲، ایکس باکس۱، اپل ای پد مینی، سونی PS۴ جزو کالاهای پرطرفدار بودهاند. بیشتر مردم دنیا این روزها خواستار خرید لوازم الکترونیک، موبایل و لپتاپ و لوازم الکترونیک جانبی هستند و فروشگاههای اینترنتی به خریداران در سرتاسر دنیا کمک کردهاند تا بتوانند خریدهای پرسودی در این روز خاص داشته باشند.
در سالهای گذشته بسیاری از علاقهمندان بلکفرایدی از کانادا یا کشورهای آسیایی به اروپا و آمریکا سفر میکردند تا بتوانند در روزهای حراج خرید کنند. اما در سالهای اخیر با ورود فروشگاههایی مثل آمازون و ebay مردم سراسر دنیا به انواع کالا با تخفیفهای عجیب و غریب بلکفرایدی دسترسی دارند.
یکی از تحولاتی که در بلکفرایدی سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد، افزایش استفاده خریداران از موبایل بوده، یکسوم از خریداران آنلاین از بلکفرایدی برای خرید خود از تلفنهای هوشمند خود استفاده کردهاند. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۷۰درصد افزایش پیدا کرده است. در ضمن خرید از طریق تبلت ۱۵ درصد بوده که نسبت به سال قبل دو درصد کاهش داشته است.
تحلیلگران پیشبینی میکنند خرید از طریق اپلیکیشنهای موبایل امسال رکورد تازهای در بلکفرایدی رقم بزند. این پیشبینی برای آمازون، یا john Lewis، یاBest Buy پیام جدیدی ندارد، بلکه بیشتر اطلاعرسانی برای خریداران است تا بدانند از طریق موبایل راحتتر میتوانند کالای مورد نظر خود را پیدا کنند و بخرند.
طبق تحقیقات شرکت آمریکایی Pew Research، کره جنوبی با ۸۹درصد، استرالیا با ۷۷درصد، آمریکا با ۷۲درصد، اسپانیا با ۷۱درصد و نیوزلند با ۷۰درصد ضریب نقوذ تلفن همراه هوشمند، سهم بزرگی در خرید از طریق گوشی موبایل دارند. در انگلستان با توجه به درگیریها و حاشیههای روز بلکفرایدی تنها حدود ۷درصد از خرید روز بلکفرایدی در فروشگاهها انجام میشود و خرید آنلاین بیشترین سهم را دارد. البته فروشگاههای آنلاین انگلستان در حال حاضر بیشترین سهم از بازار خردهفروشی، در جهان را دارند.
بلکفرایدی بهعنوان بزرگترین رویداد خردهفروشی در جهان معیار خوبی برای تحلیل این بازار محسوب میشود. بسیاری از تحلیلگران با تکیه بر دادههایی که فروشگاههای آنلاین درباره فروش در این روز اعلام میکنند رفتار مشتریان در کشورهای مختلف را تجریه و تحلیل میکنند. خریداران بیش از ۵۸۳ میلیون دلار از طریق تلفنهای هوشمند در روز بلکفرایدی خرید کردهاند و جالب اینجاست که حجم خرید کاربران ios از اندروید بیشتر بوده است. تحلیلگران بازار خردهفروشی انتظار دارند با توجه به رشد تجارتالکترونیک در سرتاسردنیا امسال بازهم بلکفرایدی تغییراتی در شیوه خرید مردم ایجاد کند. باید منتظر ماند و دید.
ارسال نظر