از ضیافت لومیر و تاثیر سینما بر زندگی
در حالیکه به فستیوال فیلم لومیر نزدیک می شویم (۱۴ تا ۱۷ ژانویه)، مدیر فستیوال فیلم کن و انستیتوی لومیر جزییات بیشتری از آن را در اختیار علاقه مندان می گذارد.
به نقل از ورایتی، آیا فستیوال لومیر شهر لیون - رخدادی که تقریبا تمام آن به فیلم های کلاسیک اختصاص گرفته - می تواند در حوزه خارج از فیلم های فستیوال به عنوان دومین فستیوال فیلم بزرگ فرانسه شکل بگیرد؟
سال گذشته، ۱۵۰ هزار بلیت برای این فستیوال به فروش رفت. در سال ۲۰۱۶، لیست مهمانانی برای خود ترتیب داده که بیشتر فستیوال ها برای به دست آوردنش خودشان را می کشند: کوئنتین تارانتینو، نیکولاس ویندینگ رفن، پارک چان-ووک، گونگ لی، گاسپار نو، والتر هیل، جری شتزبرگ و بزرگان فیلم فرانسه از جمله کاترین دُنُو، کوستا گاوراس و ژان پول ژونه و در بعد صنعتی، نیکولاس و جروم سِدو که به ترتیب رییس کمپانی های گومان و پاته هستند. البته در کنار تمام این ها نباید برترند تاورنیه از انستیتوی لومیر و تیری فرِمو را فراموش کرد که مسئولیت هدایت و میزبانی این رخداد را بر عهده خواهند داشت.
«میزبان» ممکن است کلمه مناسبی برایش باشد. فرمو می گوید این فستیوال باید یک «ضیافت» باشد. با آغاز به کار فستیوال لومیر، چند صد نمایش زنده هم آغاز به کار می کنند که در آن ها کارگردان ها، بازیگران، منتقدان و اغلب خود برترند تاورنیه - که به نظر می رسد بیشتر فیلم ها یادش می مانند تا کسانی که آن ها را ساخته اند - درباره فیلم هایی که مشتاق شان هستند صحبت می کنند. حالا با نزدیک شدن به هشتمین فستیوال لومیر، فرمو پویایی و جذبه سیستم را توضیح میدهد و در عین حال با اشتیاق درباره مهمانانش و باور همیشگی خود مبنی بر اینکه فیلم تجربه ای همگانی است، حرف میزند.
بعد هم فیلم های بازیابی شده را داریم. کلی چیزهای خوب جدید داریم؛ نسخه ترمیم شده «وحشت در نیدل پارک» جری شتزبرگ، نسخه بازیابی شده فیلم «منهتن» در قالب دیجیتال. علاوه بر این خیلی هم خوشحالیم که پارک چان-ووک را داریم. امروز آسیای سینما بیشتر و بیشتر تبدیل به بخشی از سینما برای علاقه مندان جوان شده که به غیر از سینمای ژاپنی، ۳۰ سال پیش اصلا اینطور نبود. حالا شما فیلم های چینی، کره ای و تایوانی هم دارید که خیلی مهم است.
اما به نظرم این فستیوال به خودی خود هم به خاطر فاجعه دنیا خاص است. دارد مهم تر و مهم تر می شود که ما بتوانیم این نوع رخدادهای فرهنگی را برگزار کنیم. میخواهیم این رخداد بسیار محبوب و شاد باشد، خاطره گذشته را جلو بیاورد و روی آینده تکیه کند. مهم تر از همه، تمام آرتیستها، روزنامه نگاران، مردم و هنر و فیلم را کنار هم بیاورد. شاید چیزی که به نحوی خاصش می کند این باشد که ما می خواهیم فستیوال را شبیه یک ضیافت کنیم، چیزی که پر از احساسات، ضرافت، احترام و تقدیر است. طی سه ماه گذشته، خیلی ها به ما گفته اند که فستیوال برای شان مهم تر شده است. البته ما در لیون هستیم. صدها و هزاران فستیوال در دنیا وجود دارد. همه جا مهم هستند.
بعد از هفت سال، کسانی هستند که به صورت متداول با شما همکاری می کنند یا حضور به هم می رسانند. کوئنتین تارانتینو یکی از آن هاست. یکی دیگر از های لایت های تان نیکولاس ویندینگ رفن است که «خون ریز» را به نمایش می گذارد.
بله فقط کافی است به لیست فیلم های تارانتینو نگاه کنید و می بینید که چرا مثلا فلان فیلم را انتخاب کرده است. می خواستیم نیکولاس را هم به فستیوال بازگردانیم. خوب می شود چون او امسال هم دوباره در بخش رقابتی کن حضور داشت. اما او نه به عنوان کسی که در بخش رقابتی بود، اما به عنوان مرد جوانی که این فیلم زیبا را کارگردانی کرده به لیون می آید.
شما یک فیلمساز دیگر هم دارید که مسلما بخش دور و درازی از مسیر کاری حرفه ای اش را پیش رو دارد و نامش گاسپار نو است.
بله، ما یک فستیوال تاریخی نیستیم، به سینما میپردازیم. گاسپار کارگردان فیلم های کالت است اما همانطور که ژان لوک گدار از فیلمهای خودش می گفت، تعداد زیادی فیلم هایش را تماشا نمی کنند. گاسپار کارگردان کالت برای خیلی از کارگردانهای دیگر است. فیلم های او خیلی از نظر بازرگانی موفق نیستند، اما همینطور که زمان می گذرد ارزش او بیشتر و بیشتر ثابت میشود. در همین مورد با او صحبت می کنیم. گاسپار مثل یک نقاش کار می کند. تدوین و نحوه فیلم ساختنش مثل یک نفاش میماند که سر جایش نشسته و کار می کند، کمی آبی و قرمز اضافه می کند و کم و زیاد میکند. این جالب می شود چون ما در دنیایی زندگی می کنیم که بیشتر و بیشتر دارد به دو دسته تقسیم می شود. بزرگ و کوچک. در دهه ۱۹۷۰ که شاید او هم درباره اش صحبت کند، سینما توانست در حد میان باشد. البته هالیوود نو هم درباره ساختن فیلمهای میانه بود که می خواستند به بالا برسند. حالا به بالا رسیدن سخت تر و سخت تر شده است. البته به غیر از مواقعی که فستیوال هایی مانند کن، برلین، تلوراید، تورنتو، ونیز یا فستیوالی مثل لومیر را دارید.
ارسال نظر